بیش از 500 هزار متقاضی در طرح ملی حفظ قرآن ثبت نام کردند
کد خبر: 1372386
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
حجت‌الاسلام محمدی:

بیش از 500 هزار متقاضی در طرح ملی حفظ قرآن ثبت نام کردند

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مرکز راهبردی طرح تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: بیش از 500 هزار متقاضی در طرح حفظ قرآن کریم ثبت نام کرد‌ه‌اند که این افراد با همکاری و تلاش 3500 مربی مشغول حفظ قرآن کریم هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام رضا محمدی‌پرچویی، مدیر مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صبح امروز، 19 بهمن‌ماه در نخستین همایش آموزشی ـ توجیهی اساتید حفظ قرآن کریم اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی که در تالار نور مشهد برگزار شد، گفت: به منظور اجرای تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در راستای تربیت حافظان و همچنین بقاع متبرکه به عنوان قطب فرهنگی، طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن با هدف تربیت یک میلیون نفر حافظ در فرایندی چهار ساله از سال 91 آغاز شده است.

وی با بیان اینکه 510 هزار متقاضی با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه در طرح ملی حفظ قرآن کریم ثبت نام کرده‌اند، افزود: این تعداد زیر نظر سه هزار و 500 مربی مشغول حفظ قرآن هستند.

مدیر مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف ادامه داد: با توجه به کمبود و نیاز محرز استان‌ها به مربی متخصص، در جهت کیفی‌سازی کلاس‌های حفظ قرآن، تاکنون بیش از هزار و 850 مربی به مرکز تربیت مربی قم اعزام شده‌اند و مهارت‌های مربیگری و حفظ ترتیبی را تحت نظر اساتید ممتاز و بین‌المللی فرا گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام محمدی به زمان برگزاری آزمون قرآن‌آموزان و اساتید در دو بخش شفاهی و کتبی اشاره و بیان کرد: آزمون بخش کتبی و شفاهی اساتید در حفظ ترتیبی اول و نهم اسفند‌ماه برگزار خواهد شد و آزمون شفاهی قرآن‌آموزان نیز به دو صورت حفظ ترتیبی و موضوعی، نهم بهمن و نهم اسفندماه برگزار می‌شود.

وی با ذکر اینکه آزمون شفاهی به صورت انفرادی برگزار می‌شود، افزود: تعداد سوالات شفاهی و کتبی به صورت قرعه توسط شهریار پرهیزگار و شهیدی‌پور طرح و استخراج می‌شود و در اختیار ستاد حفظ قرآن قرار می گیرد.

مدیر مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه آزمون شفاهی در دو رشته حفظ 150 و 300 موضوع برگزار می‌شود، اظهار کرد: متسابقان آزمون کتبی در رشته‌های جزء یک، دو و 30، حفظ پنج، 10، 15 و 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه در بخش حفظ ترتیبی از ترجمه و مفاهیم آیات سؤال طرح نخواهد شد، گفت: در این آزمون مجموعه امتیازات کتبی و شفاهی با یکدیگر جمع شده و معدل آن ملاک قبولی است.

مدیر مرکز راهبردی آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از دستورالعمل اجرایی حفظ ترتیبی حافظان قرآن کریم در امامزادگان سخن گفت و تصریح کرد: زمان پایان مرحله دوم این طرح اواخر اسفندماه سال جاری است و ابتدای سال 1393 نیز مرحله بعدی طرح آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه آزمون پایانی مرحله دوم طرح تربیت حافظان نیز شامل دو بخش شفاهی و کتبی می‌شود، ابراز کرد: آزمون شفاهی از 23 بهمن لغایت 18 اسفند توسط مربی و در مکان برگزاری کلاس انجام می شود و آزمون کتبی به صورت سراسری توسط کمیته برگزاری آزمون جمعه 9 اسفندماه، همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدی در خصوص دستورالعمل اجرایی حفظ موضوعی بیان کرد: سؤالات آزمون کتبی شامل پرسش از آیات مرتبط با موضوعات، موضوع مرتبط با آیات و مصادیق عبارات و جملات می شود و در آزمون شفاهی قرائت آیات موضوعی، مشخص کردن موضوع آیات، ترجمه عبارات و قرائت آیات بر اساس ترجمه آن از حفاظ طرح حفظ موضوعی پرسیده می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در این آزمون، ارائه محفوظات داوطلبان در چهار بخش حسن حفظ، تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، یادآور شد: مهمترین بخش در امتیاز دهی مسابقات حفظ قرآن کریم در مورد یک حافظ، تسلط او بر ارائه محفوظاتش است، پس از حسن حفظ مهم‌ترین بخش، بخش تجوید خواهد بود سپس صوت و لحن و همچنین مراعات دقیق موارد وقف و ابتدای تلاوت از دیگر شاخص های این آزمون به شمار می‌رود.

captcha