ایجاد شبهه در عقاید مسلمانان توسط شبکه‌های اجتماعی/ از عملکرد فرزندان در فضای مجازی غافل نشویم
کد خبر: 1458551
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
سرهنگ عرفانی عنوان کرد:

ایجاد شبهه در عقاید مسلمانان توسط شبکه‌های اجتماعی/ از عملکرد فرزندان در فضای مجازی غافل نشویم

گروه فضای مجازی: رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ایجاد شبهه در عقاید مسلمانان، کمرنگ شدن ارزش‌های دینی را از خطرات شبکه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ کاربر در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که در این بین سؤال‌های شبهه‌ناک توسط برخی افراد برای ایجاد شک و تردید درخصوص اسلام طرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سرهنگ سیدمحسن عرفانی، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی شب گذشته، 16 مهرماه در سلسله نشست بزم اندیشه که با موضوع آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برگزار شد، با بیان اینکه در حوزه تولید و تبادل اطلاعات فضای مجازی خوب عمل کرده ایم اما در حوزه فرهنگ‌سازی در این فضا کاری صورت نگرفته است، اظهار کرد: آسیب‌های جدی و زیادی توسط فضای مجازی ایجاد شده است که باید در صدد رفع این مشکلات باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی گفت: هر اطلاعاتی که بخواهیم با کمترین زمان ممکن در فضای مجازی به دست می‌آید، همچنین این فضا یک فضای فرامرزی بوده که اطلاعات با سرعت بالایی در سراسر دنیا منتشر می‌شود بدین ترتیب در فضای سایبری امنیت وجود ندارد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با تأکید بر اینکه سیستمی که به اینترنت متصل می‌شود باید عاری از مسائل خصوصی مانند عکس و فیلم‌های خانوادگی باشد، افزود: کلاهبرداری‌های آنلاین در این فضا انجام می‌شود، بر این اساس دشمنان به راحتی با افراد ارزشمند داخل کشور آشنا می‌شوند و علیه آن‌ها توطئه می‌کنند.

سرهنگ عرفانی با اشاره به بحث گسترش مفاسد اخلاقی در فضای مجازی عنوان کرد: باید جزو درصدی باشیم که استفاده درست از فضای مجازی دارند نه اینکه از این فضا استفاده‌های نا به جا و غیر اخلاقی کنیم.

وی با بیان اینکه دشمنان از طریق شبکه‌های مجازی به بررسی و واکاوی سلائق نوجوانان برای نفوذ و سوء استفاده می‌پردازند، گفت: فضاهایی مانند فیس بوک که از طرف آمریکا حمایت می‌شود، اطلاعات شخصی و گفت‌و‌گوی افراد را مورد بررسی قرار داده و از طریق آن به تهاجم فرهنگی می‌پردازد.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع بسیاری از شکایت‌هایی که روزانه به پلیس ارائه می‌شود، انتشار عکس‌های شخصی افراد است، ابراز کرد: انتشار عکس یا مطلب در فضای مجازی به منزله انتشار همان عکس در تابلوی اعلانات است که فرد پس از انتشار عکس نمی‌تواند آن را به طور کامل حذف کند.

سرهنگ عرفانی با تأکید بر اینکه اطلاعات شخصی کاربران اینترنت ممکن است توسط تعمیرگران رایانه‌ها نیز سرقت شود، ادامه داد: برای تعمیر موبایل و رایانه‌های خود به نمایندگی‌ها و مراکز دارای مجوز مراجعه کنید، از طرفی مراقب باشید اطلاعات شما را در جای دیگر ذخیره نکنند.

وی استفاده از هارد را راه حل مناسب برای حفظ اطلاعات شخصی برشمرد و عنوان کرد: برخی افراد با به دست آوردن اطلاعات شخصی در صدد کسب درآمد و سوء استفاده هستند، برخی نیز جاسوس اطلاعاتی هستند و اهداف غیر اخلاقی دارند که با تولید بدافزارها به تخریب و هجمه فرهنگی می‌پردازند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان اینکه سه دسته کاربر در فضای مجازی وجود دارد، گفت: 10 درصد کاربر کلاه سفید، استفاده درست از فضای مجازی دارند، 10 درصد نیز کاربران کلاه سیاه هستند که استفاده‌های غیر اخلاقی از فضای مجازی می‌کنند و 80 درصد کاربر کلاه خاکستری وجود دارد که در فضای مجازی بی هدف وارد می‌شوند، گاه در دسته کلاه سفید یا کلاه سیاه نیز قرار می‌گیرند که باید با برنامه‌ریزی به این کاربران جهت درست نشان داده شود.

سرهنگ عرفانی با اشاره به اینکه 42 میلیون کاربر اینترنت در کل کشور وجود دارد، ابراز کرد: مشهد دارای سه میلیون کاربر اینترنت است، این درحالی است که در هر یک دقیقه 20 هزار نفر در دنیا قربانی فیشینگ به معنای قلاب گیرِماهی در فضای مجازی می‌شوند.

وی گوگل را بزرگ‌ترین دستگاه جاسوسی دنیا معرفی کرد و گفت: ارتباط گوگل با آمریکا مبرهن است، همچنین سازمان «ان اس ای» آمریکا دارای 20 هزار کارشناس است که کار رصد، شنود، کنترل و تحلیل کشورهای جهان را بر عهده دارند و به تناسب علاقه جوانان هر کشور مطلب اینترنتی در فضی مجازی بارگذاری می‌کنند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به آسیب‌ها و خطرات شبکه‌های اجتماعی ابراز کرد: اگر فرد بیش از چهار ساعت به صورت متمرکز در شبکه‌های اجتماعی باشد، به اعتیاد دچار شده و فرد بدون اینکه بداند روزانه زمان زیادی از زندگی خود را صرف کارهای بیهوده می‌کند.

سرهنگ عرفانی، ایجاد شبهه در عقاید مسلمانان، کمرنگ شدن ارزش‌های دینی را از خطرات شبکه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: بیش از یک میلیارد و 200 کاربر در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که در این بین سؤال‌های شبهه‌ناک توسط برخی افراد برای ایجاد شک و تردید در خصوص اسلام طرح می‌شود، زیرا این فضا مکانی است که افراد به راحتی می‌توانند با صرف هزینه و زمان کم با مردم دنیا ارتباط برقرار کنند.

وی فروش فیلم‌های مبتذل و مستهجن را از آسیب‌های دیگر فضای مجازی دانست و بیان کرد: کنترل جوانان و نوجوانان در فضای مجازی یک امر ضروری است، زیرا حوادث خطرناکی در این فضا اتفاق افتاده است و هم اکنون نیز در حال پیشروی است لذا باید مراقب توطئه دشمنان اسلام در فضای مجازی باشیم.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی ادامه داد: در بازی انگریبردز که همه در موبایل‌های خود دارند، خوک‌ها در مسجد هستند که پرندگان باید آن‌ها را نابود کنند، در بازی رزیدنت اِیوِل نیز نام حضرت فاطمه(س) بر روی شمشیر یک فرد خونخوار حک شده است و یا در بازی دیگری، قرآن روی زمین افتاده است که به طور قطع این بازی‌ها با یک برنامه‌ریزی هدفمند در دنیا منتشر می‌شود.

captcha