سلامت معنوی محدود به برخی از بیماران خاص شده است
کد خبر: 2614853
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
پیوندی:

سلامت معنوی محدود به برخی از بیماران خاص شده است

گروه سلامت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه سلامت معنوی مورد غفلت واقع شده است، گفت: این موضوع تنها به مشاوره‌های روانی برای برخی از بیماران خاص محدود و عمق زیادی پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمود عباسی، رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی در دومین همایش ملی سلامت معنوی با تاکید بر اینکه برای تحول در نظام سلامت نیازمند سه گام اساسی هستیم، تصریح کرد: نخستین گام سیاستگذاری و برنامه ریزی، گام دوم اجرا و گام پایانی پرداختن به ارزیابی اتفاقات است. در گام پایانی از منظر معنویت، اخلاق و قانون حاکم بر تحول نظام سلامت اتفاقات رخ داده در کشور پیگیری می‌شود.

عباسی با تاکید بر اینکه پرداختن به گام سوم به دلیل تکیه بر اخلاق و ارزیابی اقدامات انجام شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تصریح کرد: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز توجه به حوزه اخلاق مورد تاکید قرار گرفته است و ما نیز باید دقت نظری بیشتری به آن داشته باشیم.

دبیر گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی همچنین به ارائه گزارشی از نحوه برگزاری دومین همایش سلامت معنوی پرداخت و افزود: در این دوره 47 مقاله در قالب سخنرانی و شش نشست علمی نیز در حوزه‌های مختلف از جمله سبک زندگی ایرانی اسلامی، سلامت معنوی در دوران بارداری و کودکی، سلامت معنوی و آموزش و پژوهش پزشکی، سلامت معنوی در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارزیابی و سنجش سلامت معنوی و همچنین سلامت معنوی و نشاط اسلامی برگزار خواهد شد.

عباسی همچنین با اشاره به تدوین مقیاس سلامت معنوی براساس ارزش‌های دینی در کشور تصریح کرد: موضوع نشاط اجتماعی نیز از دیگر مباحثی است که در دومین دوره همایش ملی سلامت معنوی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

براساس گزارش ایکنا، علی اصغر پیوندی، رئیس دانشگاه علوم شهید بهشتی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه سلامت معنوی مورد غفلت واقع شده است، خاطرنشان کرد: بُعد چهارم سلامت که شامل بحث معنویت است در اواخر قرن بیستم به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی اضافه شد و کشورها ملزم شدند که به نیازهای معنوی نیز توجه کنند ولی این موضوع تنها به مشاوره‌های روانی برای برخی از بیماران خاص محدود و عمق زیادی پیدا نکرد.

پیوندی با تاکید بر اینکه سلامت معنوی باید در آموزش پزشکی و ارائه خدمات مدنظر قرار بگیرد، اضافه کرد: سلامت معنوی شامل تاثیر معنوی بر روح، روان و رفتار است و باید در تمامی جهات نفوذ پیدا کند. امیدواریم در وزارتخانه و مراکز ارائه خدمات درمانی به بُعد سلامت معنوی توجه بیشتری شود و شاهد استمرار برگزاری چنین همایش‌های باشیم.

captcha