دچار بحران ضعف سلامت معنوی در جامعه هستیم
کد خبر: 2749340
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
بوالهری :

دچار بحران ضعف سلامت معنوی در جامعه هستیم

گروه سلامت: ما دچار بحران ضعف سلامت معنوی در جامعه هستیم سند این سخنم هم مشاهداتی که در جامعه انجام داده‌ام، اگر میزان سلامت معنوی در جامعه مطلوب بود خشونت، دزدی، قتل و جرح هم آمار بسیار پایینی را دارا بودند.

جعفر بولهری، روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پایین آمدن میزان سلامت معنوی در میان افراد را زمینه ساز بروز آسیب‌های اجتماعی مانند نزاع های خیابانی، دزدی، اعتیاد و قتل دانست و عنوان کرد: عدم تعلق خاطر به ایمان، اخلاق و نهادی، سست شدن بنیان‌های عرفانی و مذهبی باعث می شود فرد از لحاظ سلامت معنوی دچار فقر شده و دیگر مانعی برای انجام بزه های اجتماعی نداشته باشد.

وی افزود: سلامت معنوی عامل بسیار مهمی است که انسان را در  برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت می‌کند، از آنجایی که روان، فرامادی و وابسته به عواملی مانند باورها و ارزش‌های متعالی هر انسانی است بدون تردید مسائل اعتقادی اخلاقی و دینی می تواند روی آن اثر بگذارد و کمرنگ شدن این مسائل می تواند خطرات جبران ناپذیری هم برای فرد و هم برای اجتماع به دنبال آورد.

رییس انستیتو روانپزشکی تهران در پاسخ به این سؤتل که آیا مراکز دانشگاهی و حوزوی با رویکرد های علمی توانسته اند ارتباط دقیقی بین میزان پایین بودن سلامت معنوی افراد در رشد نا به هنجاری های اجتماعی را بسنجد؟ گفت: متأسفانه در دانشگاه‌ها تحقیقات اندکی در زمینه سلامت معنوی شده است لذا نمی توان به طور مستند و دقیق ارتباطی بین پایین بودن سلامت معنوی جامعه و افزایش آسیب های اجتماعی را سنجید اما استنباط شخصی من این است که ما دچار بحران ضعف سلامت معنوی در جامعه هستیم سند این سخنم هم مشاهداتی که در جامعه انجام داده‌ام، اگر میزان سلامت معنوی در جامعه مطلوب بود خشونت، دزدی، قتل و جرح هم آمار بسیار پایینی را دارا بودند.

یک اشتباه بزرگ

وی تصریح کرد: اینکه در حال حاضر به صورت علمی به بررسی سلامت معنوی در جامعه پرداخته نمی شود اشتباه بسیار بزرگی است، طی بیست سال گذشته محافل آکادمیک این وظیفه را ازآن حوزه علمیه و نهادهای دینی می دانست، چند سال پیش حوزه برای این کار اقداماتی انجام داد و از روش‌های آکادمیک شروع کرد اما در پایان به دلیل استفاده از روش های حوزوی به نتیجه ملموسی نرسید.

بولهری هم چنین در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به صورت علمی میزان سلامت افراد را سنجید با خیر؟ اظهار داشت: به صورت علمی می توان آن را سنجید و برای انجام این کار ابتدا واژه سلامت معنوی را تعریف کرده و سپس برای آن چندین شاخص در نظر می گیرند و بر اساس آن شاخ پرسشنامه ها یا مصاحبه هایی را طراحی  و به وسیله آن به سنجش میزان سلامت معنوی افراد دست یافت. طی پانزده سال گذشته دانشگاهها اقداماتی برای این امر انجام داده اند اما هنوز را زیادی در پیش خواهیم داشت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد به کمک حوزه و سایر محافل دانشگاه بتوان با سنجیدن درست و دقیق میزان سلامت افراد در زمینه معنویت بتوان گامی بزرگ در راه پایین آوردن میزان تنش ها و لغزش ها برداشت.

captcha