علما در کرسی مرجعیت احیاگر حکومت اسلامی دوران ائمه هستند
کد خبر: 3307028
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
امام جمعه فومن:

علما در کرسی مرجعیت احیاگر حکومت اسلامی دوران ائمه هستند

گروه اجتماعی: علما در کرسی مرجعیت و فقاهت تشیع به نیابت از امام زمان(ع) در عصر غیبت، احیاگر و نمودار حکومت اسلامی دوران ائمه معصومین(ع) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن صفوی، امام جمعه فومن در حاشیه همایش ملی «بهجت فقیهان» که روز گذشته، 2 خرداد در دانشکده فنی فومن برگزار شد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، ضمن تقدیر از حرکت ابتکاری جهاد دانشگاهی گیلان مبنی بر برگزاری این همایش، اظهار کرد: بررسی ویژگی‌های اخلاقی و عرفانی مرجع عظیم‌الشأن جهان اسلام، حضرت آیت‌الله بهجت(ره)، گوشه‌های ناگفتنی از سیره علمی و عملی این عالم ربانی را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: در قرآن مکرر آمده است که اهل تقوا و عمل صالح مختص کسانی است که معرفت اصیل و صحیح نسبت به ذات باری ‌تعالی می‌یابند؛ لذا هر چه معرفت انسان بیشتر شود، تقوای او هم بیشتر می‌شود. آیت‌الله بهجت همواره سعی می‌کرد افراد را به سوی عمل و رساله عملیه و فقه سوق بدهد و خود در این امر پیشگام بود.

امام جمعه فومن با بیان اینکه هدف اصلی قرآن آشنا ساختن بندگان با خدا و صفات اوست، اضافه کرد: هر چه شناخت انسان از خدا بیشتر شود، معارفی که در پی این معرفت حاصل می‌آید در او قوت بیشتری می‌گیرد. معرفت مرحوم آیت‌الله بهجت نسبت به خداوند معارف الهی بسیار بالا و ناشی از معرفت قرآنی ایشان نسبت به ذات باری ‌تعالی است.

این کارشناس دینی اخلاص آیت‌الله بهجت را بی‌نظیر دانست و تصریح کرد: به قدری درجه خلوص در ایشان بالا بود که حتی وقایعی را هم که برای خودشان اتفاق افتاده بود از زبان فرد دیگری تعریف می‌کرد و نام فرد را نمی‌گفت. این همه اخلاص و معرفت نسبت به معارف قرآنی در این حد جز با اخلاص میسر نیست.

عدم گرایش آیت‌الله بهجت به امور مادی و زخارف دنیوی

وی با اشاره به تعبد و تقید ایشان به اعمال عبادی، خاطرنشان کرد: ارتباط استوار آیت‌الله‌العظمی بهجت با خداوند متعال، ذکرهای پی در پی، به جای آوردن نوافل، شب‌زنده‌داری‌های کم‌نظیر ایشان بسیار عبرت‌انگیز است.

حجت‌الاسلام صفوی با تصریح بر اینکه شاگردان بسیار زیادی از سیره عملی و مکتب آیت‌الله بهجت استفاده کردند، متذکر شد: ویژگی‌های اخلاقی، حسن سلوک و سیره عملی عبادی ایشان برای طلاب به ویژه جوانان که در محضر ایشان شاگردی می‌کردند، حجت بود.

وی با اشاره به زهد و عدم گرایش آیت‌الله بهجت به امور مادی و زخارف دنیوی، افزود: علما در کرسی مرجعیت و فقاهت تشیع به نیابت از امام زمان(ع) در عصر غیبت، احیاگر و نمودار حکومت اسلامی دوران ائمه معصومین(ع) هستند. آیت‌الله بهجت عالم به زمان بود و بینش سیاسی داشت. در واقع تیزبینی و تیزهوشی سیاسی ایشان در مسائل روز بی‌نظیر بود و مسائل حاکم بر ممالک اسلامی را پیگیری می‌کرد.

امام جمعه فومن با بیان اینکه عارفان واصل نظیر آیت‌الله بهجت زندگی با سعادت و مرگ با سعادت دارند، خاطرنشان کرد: اگر عالمی از دنیا برود، این مرگ ظاهری است و در واقع هرگز از بین نرفته؛ اهل علم نجات‌یافته دنیا و آخرت هستند. آیت‌الله بهجت عالمی با اخلاص و اهل عمل است و ظهور کرامات رهاورد مجاهدت و مخالفت ممتد ایشان با هوی و هوس می‌باشد.

captcha