احتمال رؤیت هلال ماه شوال در بعد از ظهر پنجشنبه بسیار ضعیف است
کد خبر: 3327824
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷

احتمال رؤیت هلال ماه شوال در بعد از ظهر پنجشنبه بسیار ضعیف است

گروه اجتماعی: رئیس هیئت‌امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) با اشاره به فعالیت رصدخانه این آستان مقدس گفت: احتمال دیدن هلال ماه شوال در سال جاری در روز پنجشنبه، ۲۵ تیر که مصادف با ۲۹ رمضان است، بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس هیئت‌امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) عصر دیروز، 22 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که همیشه دغدغه مسلمانان بوده، رصد هلال ماه رمضان و شوال است، گفت: احتمال دیدن هلال ماه شوال در سال جاری در روز پنجشنبه، 25 تیرماه که مصادف با 29 رمضان است، بسیار ضعیف است. 
وی افزود: با این حال مجموعه‌های رصدی فعالیت‌هایی را برای رصد هلال ماه از روز پنجشنبه انجام می‌دهد زیرا نظر دفتر مقام معظم رهبری این است که برای رؤیت هلال ماه باید کاملاً مطابق با احکام دینی عمل کرد و در این راستا باید حتماً هلال ماه دیده شود به همین دلیل از یکی دو ماه قبل گروه‌های رصدی در سراسر کشور پخش می‌شوند.
طاهری با اشاره به رصدخانه حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) عنوان کرد: این رصدخانه یکی از قوی‌ ترین و کارشناسی‌ترین مجموعه رصدی در جنوب کشور است به طوری که نظرات آن نیز مورد قبول دفتر مقام معظم رهبری واقع می‌شود حتی فعالیت‌های جهانی را نیز در این راستا انجام می‌دهد.
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه مجموعه رصدی این آستان مقدس از پنجشنبه فعالیت خود را برای رصد هلال ماه شوال آغاز می‌کنند، گفت: بستگی به شرایط آب و هوایی شیراز و استان فارس، مکان استقرار این گروه متفاوت است.

اعزام 15 تیم رصدی در جنوب کشور
وی با اشاره به اینکه در استان‌های جنوبی کشور قریب 15 تیم رصدی فعالیت می‌کنند، افزود: پیش از این رؤیت هلال ماه باید با چشم عادی صورت می‌گرفت اما اخیراً با توجه به نظر مقام معظم رهبری و تعدادی از مراجع عظام چند سالی است که اگر در غروب آن روز ماه دیده شود، رؤیت هلال ماه اعلام می‌شود.
طاهری در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های شب‌های قدر این حرم مطهر گفت: امسال نسبت به سال‌های گذشته حضور مردم در حرم مطهر در این شب‌های نورانی افزایش داشت و این افزایش جمعیت نیز به دلیل فراهم آوردن امکانات مناسب است که بحمد الهی سال به سال حضور مردم در مناسبت‌ها بیشتر می‌شود.
رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) به اقامه نماز عید فطر در این آستان مقدس اشاره کرد و گفت: معمولاً در تمام استان‌ها یک نماز مرکزی به امامت نماینده ولی فقیه در آن استان اقامه می‌شود که در شیراز نیز به امامت آیت‌الله ایمانی این نماز اقامه می‌شود اما در این آستان مقدس نیز نماز عیدفطر در ساعت 7:30 برگزار خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث تغییر استاندار فارس و دغدغه‌های نماینده رهبر معظم انقلاب در این خصوص ابراز کرد: این دغدغه‌ای که آیت‌الله ایمانی نسبت به استاندار فارس دارند مبنی بر اینکه در طی 36 سال از گذشت انقلاب، استان فارس تاکنون 20 استاندار را عوض کرده است، در شأن استان فارس نیست.
طاهری تأکید کرد:  درست است که باید رعایت تفکیک قوا شود و احترام به تمام قوا حفظ شود اما مسئولان نیز باید دقت کنند که فارس یک استان کوچک کشور نیست و شاید بزرگترین استان کشور باشد و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند این استان در قله است.

استانداری برای فارس انتخاب شود که در حد آن باشد
وی با بیان اینکه انتظار این است استانداری که انتخاب می‌شود در سطح استان فارس باشد، گفت: تنها دو سال دیگر از عمر دولت باقی است لذا ما از دولت می‌خواهیم که استانداری انتخاب شود که استان فارس را بشناسد و کسی که انتخاب می‌شود حتماً در حد این استان باشد ضمن اینکه در انتخاب استاندار نیز ایجاد اختلاف نباشد زیرا ایجاد حواشی موجب عقب افتادگی استان می‌شود.
بنا بر این گزارش، علی‌رضا اسفندی، مسئول رصدخانه آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) نیز در این نشست خبری گفت: در خصوص بحث رؤیت هلال ماه گروه‌های مختلفی به رصدگاه‌های مناسب اعزام می‌شوند و اکثر آنان زیرنظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کنند.

رؤیت هلال ماه شوال در بعدازظهر روز جمعه
وی با بیان اینکه تمام گروه‌ها باید بعد از دیدن هلال ماه باید بتوانند از آن عکسبرداری کنند و آن عکس را به ستاد استهلال ارسال کنند، گفت: احتمال دیدن هلال ماه شوال در بعدازظهر روز پنجشنبه بسیار کم است اما در بعدازظهر روز جمعه افراد می‌توانند در افق عاری از گرد و غبار این هلال را با چشم غیرمسلح نیز ببینند.
اسفندی خاطرنشان کرد: عدد مکث ماه در بعدازظهر روز جمعه 48 دقیقه است یعنی افرادی که علاقه‌مند هستند تا هلال ماه شوال را مشاهده کنند، می‌توانند بعد از غروب خورشید به مدت 48 دقیقه این هلال ماه را مشاهده کنند.
مسئول رصدخانه آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) در ادامه با اشاره به اعزام گروه‌های استهلال گفت: معمولاً همه ساله برای رؤیت باید هلال ماه در سه نقطه شمال، مرکز و جنوب کشور دیده شود تا مشخص شود که عید است.

captcha