ازدواجی که سرمنشأ تکامل بشر شد/ عروسی خوبان است امروز
کد خبر: 3362604
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸

ازدواجی که سرمنشأ تکامل بشر شد/ عروسی خوبان است امروز

گروه اجتماعی: سراسر زندگی مشترک امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، سرشار از الگوهای نیکوست. دو عرش‌نشین بهشت جاودان و دو زوج بی‌نظیر و بی‌همانند، پیوند خود را جشن گرفتند و ازدواجششان سرمنشأ تکامل بشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اول ذیحجه، سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) و روزی مبارک برای همه آنانی است که دل به زندگی این دو بزرگوار بسته و آن‌ها را الگوی خود می‌دانند.

نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است. به همین منظور و با هدف معرفی الگوهای مناسب و واقعی در زمینه ازدواج، سال‌روز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که سراسر منشا خیر است، به عنوان روز ازدواج نام‌گذاری شده است.امام علی(ع) پیشوای شیعیان با حضرت زهرا(ع)، پیوندی آسمانی بست.

برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی تمامی خوبی‌های دنیاست

برکت ازدواج این دو بزرگوار به گستردگی تمامی خوبی‌های دنیاست و این‌دو، چه زیبا مهربانی را تفسیر کردند.گرچه از چندین سال گذشته سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را به عنوان روز خانواده و پاسداشت حریم خانواده و بهانه‌ای برای برپایی ازدواج جوانان قرار داده‌‌ایم ولی نباید فراموش کرد که این دو بزرگوار در چنین روزی زندگی ساده و پر از مهربانی را آغاز کردند.

خوبی‌های بی‌‌شمار فاطمه(ع) این بزرگ بانوی اسلام باعث شده بود تا سرشناسان شهر، او را از پدر خواستگاری کنند. این بانو معصوم بود و همسری جز معصوم نمی‌توانست هم‌پای او باشد.از آنجا ‌که توجه به هم‌شأنی زوجین در اسلام مورد تاکید فراوانی است، یکی از مهم‌ترین این موارد، هم‌پایگی ایمان و مذهب است، افراد سرشمار شهر خواهان ازدواج با این بانو بودند؛ چه آنان که وجه اقتصادی داشتند و چه آنان که جایگاه اجتماعی داشتند، همگی آمدند و حضرت فاطمه(س) را از پدر خواستگاری کردند. ولی همه آن‌ها با جواب رد پدر و دختر مواجه شدند. تقدیر این‌چنین بود که همسر فاطمه(س) ورای تمامی خواسته‌های مادی در فکر کس دیگری بود.

بنا بر روایات تاریخی و مذهبی هنگامی که حضرت علی(ع) برای خواستگاری فاطمه(س) رفت، پیامبر در خانه «ام سلمه» بود. علی(ع) در زد. ام‌سلمه پرسید: کیست؟ قبل از پاسخ خواستگار، پیامبر دستور داد: «در را باز کن و بگو داخل شود. کسی پشت در است که محبوب خدا و رسول است». امام علی(ع) وارد شد، سلام کرد و در حضور رسول خدا(ص) نشست. چشمان خود را بر زمین دوخت. شرم از پیامبر(ص) مانع گفتن خواسته‌اش شد. پیامبر(ص) که خود علی(ع) را بزرگ کرده و از روحیات او باخبر بود، سکوت را شکست و فرمود: «می‌بینم برای حاجتی اینجا آمده‌ای. خواسته‌ات را بر زبان آور و آن‌چه در دل داری بازگو که خواسته‌ات پیش من پذیرفته است».

پیشوای شیعیان، این چنین خواسته‌اش را بازگو کرد: «پدر و مادرم فدای شما، وقتی خردسال بودم مرا از عمویتان ابوطالب و فاطمه بنت اسد گرفتید. با غذای خود و به اخلاق و منش خود بزرگم کردید. نیکی و دل‌سوزی شما درباره من از پدر و مادرم بیشتر و بهتر بود. تربیت و هدایتم به دست شما بوده و شما ای رسول خدا، به خدا سوگند ذخیره دنیا و آخرتم هستید. ای رسول خدا! اکنون که بزرگ شده‌ام، دوست دارم خانه و همسری داشته باشم تا در سایه انس با او، آرامش یابم. آمده‌ام تا دخترتان فاطمه را از شما خواستگاری کنم. آیا مرا می پذیرید؟»

پیامبر گرامی اسلام(ص) ماجرای خواستگاری پسر عمویش، را برای دخترش بازگو کرد و فرمود: «دختر عزیزم! تو علی را خوب می‌شناسی و به سابقه ایمان و خویشاوندی و فضیلت و پارسایی او آگاهی داری. من همیشه آرزو داشتم تو را خوشبخت کنم و به عقد کسی درآورم که بهترین مرد روی زمین است. آیا راضی هستی همسر علی باشی؟»فاطمه خاموش ماند و چیزی نگفت. نغمه تکبیر پیامبر بلند شد: «اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست».

زیباترین گل‌های یاس در خانه علی(ع) و فاطمه(س) پرورش یافتند

در روایت دیگری آمده که حضرت زهرا(ع) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناه‌کار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه(ع) شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت.زندگی مشترک علی(ع) و فاطمه زهرا(ع) در خانه‌ای ساده اما پر از مهربانی آغاز شد. این دو زندگی را در خانه‌ای گِلی آغاز کردند، اما زیباترین گل‌های یاس در همان خانه پرورش یافتند.

سراسر زندگی مشترک امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، سرشار از الگوهای نیکوست. دو عرش‌نشین بهشت جاودان و دو زوج بی‌نظیر و بی‌همانند، پیوند خود را جشن گرفتند و ازدواجششان سرمنشأ تکامل بشر شد.اسلام با در نظر گرفتن نیازهاى واقعى و طبیعى انسان از یک سو و با توجه به مصالح فردی و اجتماعی ازدواج را به عنوان بهترین راه و مناسب ترین شیوه برگزیده است.

دور نگه‌داشتن مؤمن از فساد و فحشا، جبران کمبودهای طبیعی زن و مرد، دست‌یابی به آرامش روحی از عوامل مهم ازدواج در دین اسلام عنوان شده‌اند.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خوزستانی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۱۵:۳۷
0
0
متشکرم
captcha