کمک بیش از سه هزار میلیارد تومانی خیران سلامت به حوزه بهداشت و درمان کشور
کد خبر: 3382396
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
طی سال گذشته صورت گرفت؛

کمک بیش از سه هزار میلیارد تومانی خیران سلامت به حوزه بهداشت و درمان کشور

گروه اجتماعی: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: خیرین سلامت تا پایان سال ۹۳ سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کشور کمک کرده‌اند و این رقم تا پایان سال ۹۴ افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش ملی تجلیل از خیرین سلامت کشور که امروز، 14 مهرماه در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، گفت: خیرین سلامت تا پایان سال 93 سه هزار و 300 میلیارد تومان به حوزه سلامت کشور کمک کرده‌اند و این رقم تا پایان سال 94 افزایش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد.

شهریاری با اشاره به اینکه هیچ کشوری حتی کشورهای ثروتمند در دنیا هم تاکنون نتوانسته‌اند مشکلات درمان را حل کنند زیرا هزینه‌های درمانی بسیار بالاست، عنوان کرد: محور توسعه انسان سالم است و انسان سالم قطعا هزینه دارد و اینکه به خاطر هزینه‌بر بودن به بخش درمان کم توجه‌ای شود قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه گردش مالی سال جاری حدود 80 هزار میلیارد و فقط در حوزه دارو حدود 11 هزار میلیارد تومان بوده است، ابراز کرد: بنابراین درخواست ما از دولت قبلی این بود که 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها بالغ بر چهار هزار و 800 میلیار تومان در سال را به بخش درمان اختصاص دهند که این کار انجام نشد؛ همچنین در قانون برنامه چهارم تصویب شده که هزینه‌های پرداختی از جیب مردم باید به زیر 30 درصد برسد که این اتفاق هنوز محقق نشده و این رقم در اوایل دولت یازدهم نیز حدود 52 درصد بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه طرح تحول سلامت کشور منوط به این است که منابع مالی دولت ارتقا پیدا کند در حالی که اکنون بیمارستان‌ها، بیمه‌ها و ... در این خصوص مشکل دارند و با وجود مشکل بیمه‌ها پرداختی درصد قابل توجه‌ای از پزشکان در بیمارستان دولتی به عقب می‌افتد.

وی با اشاره به این نکته که حدود هفت تا 10 درصد جامعه به دیابت مبتلا هستند از این رو باید پیشگیری نسبت به درمان اولویت پیدا کند تا مردم بیمار نشوند، عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بحث اصلاح سبک زندگی را مطرح می‌کنند نیز به همین دلیل است زیرا استفاده از غذاهای فست‌فود و کم‌تحرکی مردم که چاقی و در پی آن بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را به دنبال دارد از عواقب سبک زندگی ناسالم است.

شهریاری با بیان اینکه صنعت بیمه در حوزه سلامت وجود ندارد و بسیاری از بیمه‌ها اداری و دولتی هستند تصریح کرد: واگذاری تصدی‌گری در بخش خصوصی در کشور ما بر خلاف سایر کشورها به معنای افزایش هزینه از جیب مردم است و نظارت و مدیریت درستی در این حوزه انجام نمی‌شود.

وی همچنین یادآور شد: حدود هشت سال پیش در مجلس هفتم قانون مبارزه با مواد دخانی، سیگار و قلیان تصویب شد اما دولت با این توجیه که با تعطیلی این مراکز دو هزار نفر بیکار می‌شوند، این قانون را اجرا نکرد.

captcha