بهرام عظيمي با انیمیشن «بابا» به جشنواره «چهلچراغ» آمد
کد خبر: 3485188
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷

بهرام عظيمي با انیمیشن «بابا» به جشنواره «چهلچراغ» آمد

گروه هنر: یک فیلمساز انیمیشن گفت: «بابا» انیمیشنی دینی است که به تمام ادیان می‌پردازد، البته داستان درباره شب قدر و فرشته‌ای که در این شب در یک روستا روی زمین می‌آید و قرار می‌شود آرزوی سه نفر را برآورده کند، است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی جشنواره «چهلچراغ»، بهرام عظیمی، کارگردان سینما درخصوص اهمیت برگزاری جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» با موضوعیت زندگی امام حسین (ع) گفت: اولین مشکل ما در برگزاری این گونه جشنواره‌ها این است که می‌خواهیم آن را در همان ابتدا بین‌المللی کنیم و از خودمان غافل می‌شویم، چون فکر می‌کنیم فقط ما مذهبی هستیم و خارجی‌ها نیستند، در صورتی که باید این نگاه را کنار بگذاریم و با توجه به وضعیت زندگی این روزهای مردم و اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد، دین و مذهب را در کشور خودمان بیشتر اشاعه داده و به آن بپردازیم.

وی افزود: متاسفانه ما دستورات دینی که از کودکی با آنها بزرگ شدیم و با پیشرفت روزافزون جامعه بیشتر به آن نیاز است را تا حدودی فراموش کردیم، پس بنابراین نیاز به فیلم‌ها، جشنواره‌ها و اتفاقاتی داریم که دین‌مان را به ما یادآوری کند و جشنواره‌ای مانند «چهلچراغ» کمک‌های شایانی خواهد کرد و برگزاری آنها نیاز است. البته برگزاری جشنواره در سطح بالا بستگی به دو عامل مهم یعنی تولید فیلم درجه یک و تاثیرگذار و ارایه آثار در بهترین زمان و مکان در جهت بیشتر و بهتر دیده شدن دارد که در این زمینه باید به شعور مخاطب و نیاز جامعه توجه داشت و بدانیم و بفهمیم که برای چه کسی، کجا و چه زمانی فیلم می‌سازیم.
این کارگردان اضافه کرد: ما در تعداد جشنواره مشکل نداریم و یکی از رکورددارترین کشورهای دنیا هستیم، اما در رساندن محصولات آن به دست مخاطب ضعیف هستیم. امیدوارم «چهلچراغ» که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چنین معضلی را از بین ببرد.
عظیمی بیان کرد: جشنواره‌های ما از لحاظ افراد شرکت کننده و برگزار کننده حالت چرخشی به خود گرفته و به تعداد افرادی خاص محدود شده است، یعنی من برای مثال امروز فیلم می‌سازم و فردا داور هستم و انگار قرار است آثار را برای همدیگر نمایش بدهیم، در صورتی‌که مردم مخاطب نهایی و اصلی ما هستند و آنها را باید غنی کرد.
کارگردان انیمیشن «1500» درباره عدم گرایش فیلم‌های تولیدشده به موضوع مذهبی و دینی و رفتن به سمت شعارزدگی اظهار کرد: یک راه حل وجود دارد؛ اکثر فیلمسازان پول کافی برای تولید آثارشان ندارند و سفارشی کار می‌کنند، از طرفی اولویت سفارش دهنده‌ها بیشتر گرایش سیاسی دارد تا مذهبی و تا زمانی که این گونه باشد مشکل خواهیم داشت، پس برای دوری از شعارزدگی فيلم‌ها عدم دخالت سفارش دهنده در تولید نیاز است.
وی افزود: سفارش‌دهنده باید به من فیلمساز که سال‌ها در این مملکت با مذهب و دین بزرگ شدم و آن را به خوبی می‌شناسم، اعتماد کند و فقط موضوع فیلم و مدت زمان آن را مطرح کنند. متاسفانه بیشتر مدیران به فکر ارایه کارنامه‌ای تاثیرگذار و یک‌طرفه از جانب خودشان و پایمال کردن زحمات کارگردان و دیگر عوامل هستند و کافی است فیلم تولید شده با سرمایه گذاری آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد، فوراً می‌گویند نتیجه زحمات ماست و فیلمساز و گروهش هیچ کاری نکرده‌اند.
عظیمی بیان کرد: پس زمانی می‌توان فیلم‌های درجه یک و فارغ از کلیشه‌های رایج در هر زمینه‌ای تولید کرد که به فیلمساز اعتماد کنند و دست او را باز بگذارند و برای برگزاری جشنواره‌ای آبرومند و تاثیرگذار و احترام گذاشتن به اهالی فرهنگ و هنر و مردم باید به مدیریت قوی، تولید فیلم خوب و رساندن آنها به بهترین شکل به دست مردم برسیم.
بهرام عظیمی که با انیمیشن «بابا» به تهیه‌کنندگی محمد ابوالحسنی در جشنواره «چهلچراغ» حضور خواهد داشت، درباره موضوع و چگونگی ساخت آن گفت: «بابا» انیمیشنی دینی است که مختص دین اسلام نیست و به تمام ادیان می‌پردازد، البته داستان راجع به شب قدر و فرشته‌ای که در این شب در یک روستا روی زمین می‌آید و قرار می‌شود آرزوی سه نفر را برآورده کند، است. در این راستا با دختری حدود 7 ساله به نام مریم برخورد می کند. مریم سه نفر را که مشکل خانوادگی دارند و به پدر خانواده مربوط است به فرشته معرفی می کند و در انتها مشکلاتشان رفع می شود.
وی در پایان بیان کرد: این کار به سفارش سازمان مهر امام رضا(ع) در شهر قم بود، در حقیقت از ما خواستند فیلمی راجع به ایتام بسازیم، اما آنها را بدبخت جلوه ندهیم؛ این موضوع را با مهناز عادلی، نویسنده اثر در میان گذاشتیم. متاسفانه حدود یک هفته پس از سفارش به وی اتفاق بدی افتاد و پدرش درگذشت. فکر کنید کسی که یک هفته یتیم شده و داغ از دست دادن پدر را دارد می خواهد فیلمنامه ای راجع به ایتام بنویسد! اما او با آن حال بد و حس عجیب و غریب و بدون اینکه تاثیری بر کیفیت کار بگذارد، فیلمنامه قابل تاملی نوشت. این موضوع از خاطره ها و اتفاقات عجیب و بد ما در این فیلم بود؛ چرا که سفارش فیلمنامه ای با موضوع ایتام را قبول می کنیم، اما به یکباره نویسنده و رکن اصلی کار پدر خود را از دست می دهد و یتیم می‌شود.

captcha