توسعه و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب؛ اصلی‌ترین راه مقابله با نفوذ
کد خبر: 3492864
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
مشاور فرمانده سپاه ابراز کرد:

توسعه و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب؛ اصلی‌ترین راه مقابله با نفوذ

گروه سیاسی: مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه شرایط پسابرجام شرایط نفوذ را آماده کرده است، تصریح کرد: توسعه، تقویت و هم‌افزایی جبهه فرهنگی انقلاب اصلی‌ترین راه مقابله با نفوذ دشمن به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه گذشته، هشتم اردیبهشت‌ماه در سومین نشست دشمن‌شناسی فرهنگی که در محل مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: از آنجایی که جنس و آلیاژ انقلاب ما فرهنگی است، ذات دشمنی و ستیز با این انقلاب نیز فرهنگی خواهد بود بنابراین دشمن را باید از این دریچه شناخت.
گام‌های رسیدن به مسیر تمدن اسلامی
مقدم‌فر ادامه داد: مبانی و اساس نگاه به دشمن، همان قرآن و نهج‌البلاغه است لذا در مسیر انقلاب اسلامی به میزان حرکت ما دشمنی‌ها نیز در تکنیک، تاکتیک و راهبردها طراحی شده است؛ در مسیر تمدن اسلامی، گام اول دشمن، مقابله با انقلاب در تأسیس است.
وی اضافه کرد: گام دوم، دشمنی‌ها در جهت ممانعت از شکل‌گیری و استقرار نظام و گام سوم دولتسازی به معنای حاکمیت است بنابراین همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تا مرحله سوم شکل نگیرد ما به مرحله جامعه‌سازی و امت‌سازی نمی‌رسیم.
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه تا حاکمیت مستقر ما که امروز به عنوان یک نظام الگوپذیر درآمده شکل نگیرد، نمی‌توانیم به سبک زندگی اسلامی برسیم، اظهار کرد: امام خمینی(ره) همواره معتقد بودند برای تحول مردم باید دولت اسلامی تشکیل شود که امروز در این مسیر قرار داریم.
وی افزود: دشمن مدار خود را با این مسیری که ما تا امروز حرکت کردیم طی می‌کند. جنگ سخت، کودتا و جنگ نیمه‌سخت مانند تحریم‌های اقتصادی، ترورها و ...، تا اینکه رسیدیم به پایان فشارهای سخت و نیمه‌سخت که قرار بوده است برجام تمام‌کننده آنها باشد.
رهبر انقلاب در سال 94 بیش از 80 بار واژه «نفوذ» را مطرح کردند
مقدم‌فر افزود: پس از اتمام برجام رهبر انقلاب یک اعلام خطر در مسیر دشمن‌شناسی به مردم دارند و آن نفوذ است. ایشان در سال 94 بیش از 80 بار کلمه «نفوذ» را مطرح می‌کنند. حال سؤال اینجاست، نفوذ که از ابتدای انقلاب تاکنون جزو روش‌های دشمن بوده، البته هست و خواهد بود. به گونه ای که هفتم تیر، کلاهی، هشتم شهریور کشمیری، ... همه نشان می‌دهد دشمن در سپاه، وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی ما نفوذ کرده بود، با این وجود علت این همه تأکید رهبری چیست؟
نفوذ در دو عرصه فرهنگی و سیاسی؛ راهبرد فعلی دشمن
وی در ادامه تصریح کرد: علت این تأکیدات در دو نکته مشهود است. نخست اینکه این نفوذ گاهی به عنوان یک روش و تکنیک و گاهی به عنوان یک عملیات و تاکتیک مطرح بوده است اما زمانی که رهبر انقلاب در سال گذشته به آن اشاره کردند مشخص شد نفوذ به عنوان یک راهبرد در دوران پسابرجام در دستور کار دشمن قرار گرفته است. رهبر انقلاب فرمودند: «ما نفوذ امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فکری و فرهنگی داریم اما دو عرصه در نفوذ هست که از بقیه عرصه‌ها مهم‌تر است، نفوذ فرهنگی و سیاسی». یعنی این دو عرصه راهبردی است و امروز راهبرد دشمن، تمرکز بر این دو بعد است.
دشمن‌شناسی فرهنگی بدون شناخت نفوذ فرهنگی ممکن نیست
وی نفوذ فرهنگی و سیاسی را ذیل همان جنگ نرمی خواند که سال‌ها با آن درگیر بوده و بیان کرد: عملیات روانی و نفوذ، معادل جنگ نرم نیست زیرا جنگ نرم ابعاد گسنرده‌ای دارد و همه اینها ذیل آن تعریف می‌شود. جنگ نرم از درون نظام را مستحیل، متلاشی و انقلاب را دگرگون می‌کند و به تعبیر رهبر انقلاب تنها صورتی از نظام باقی می‌گذارد که یک روحانی هم در رأس آن باشد اما سیرت و محتوای آن را از بین می‌برد از این رو دشمن‌شناسی فرهنگی بدون شناخت نفوذ فرهنگی ممکن نیست.
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران با یادآوری این مطلب که موضوع فرهنگ در نظام اسلام حکم شناژ و پایه را داشته و اگر هدف، نفوذ فرهنگی باشد قطعا جنبه راهبردی دارد، اشاره کرد: سنجش سیاسی نفوذ فرهنگی در دو بُعد متجلی است، بُعد نخست تغییر منطق و دستگاه محاسباتی مسئولان و دیگری، تصمیم‌گیری و در صورت امکان تصمیم‌سازی است.
تغییر منطق محاسباتی مسئولان یعنی تحقق نفوذ
وی در تشریح این مطلب افزود: به عنوان نمونه مسئول ما به تحقق اقتصاد مقاومتی باور قلبی ندارد و به جای آن معتقد به دنباله‌روی از الگوهای غربی برای باروری اقتصاد است که لازمه این امر، ارتباط و تعامل با دنیای غرب است، در این ارتباط نیز چاره‌ای جز تعامل با اصل این حوزه یعنی خود کدخدا که آمریکاست نداریم و باید دست در دست آمریکا بگذاریم لذا زمانی که منطق محاسباتی مسئول ما این شد، یعنی نفوذ اتفاق افتاده است.
دکترین امام(ره) «ما می‌توانیم» بود
مقدم‌فر با یادآوری این مطلب که دکترین امام(ره) «ما می‌توانیم» بود و اگر باور مسئولان ما چیزی غیر از این باشد یعنی نفوذ رخ داده است، اضافه کرد: بّعد دوم، تصمیم‎سازی است به گونه‌ای که اگر بتوانند مستقیما عوامل خود را در حوزه تصمیم جای‌گذاری می‌کنند. متأسفانه کسانی که در فتنه 88 خودشان جزو ارکان فتنه بودند امروز در برخی مسئولیت‌های کلان حضور دارند.
وی در ادامه متذکر شد: نفوذ همیشه توسط کلاهی‌ها و کشمیری‌ها اتفاق نمی‌افتد بلکه می‌تواند توسط فردی باشد که دانش‌آموخته دانشگاه‌ها و مکاتب توسعه غربی بوده و شاکله فکری‌اش در آکادمی‌های غربی و اروپایی شکل گرفته است.
در نفوذ فرهنگی، سه حوزه مرم، مسئولان و نخبگان هدف قرار می‌گیرند
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران با بیان اینکه او استاد دانشگاه و مشاور عالی مقامات ارشد دولتی ماست!، تصمیم‌گیر نیست اما تصمیم‌ساز است، تصریح کرد: اما در عرصه فرهنگی وضعیت به مراتب خطیرتر است. این عرصه، مردم، مسئولان و نخبگان را مورد هدف قرار می‌دهد.
وی ادامه داد" اینکه پس از برجام رهبر معظم انقلاب اینگونه احساس خطر می‌کنند بدین جهت است، زیرا پس از برجام، علاوه بر سایر تکنیک‌ها، نفوذ فرهنگی راهبرد آمریکا شده و بر روی آن تمرکز جدی شده است. خودشان اذعان کردند که ما قدرت هوشمند (smart power) را بر ایران حاکم کردیم که ترکیبی از تمام این تکنیک‌ها اعم از سخت و نیمه‌سخت به شمار می‌رود.
دشمن به دنبال تغییر باورهای مردم است
وی یادآور شد: آمریکایی‌ها از گذشته شعار می‌دادند، ما باید در دنیا کاری کنیم که غیرآمریکاییِ آمریکایی تولید کنیم که این تنها با نفوذ فرهنگی خلق می‌شود. برای تحقق این امر نخست باید این افراد را به افراد دیگری تبدیل کنیم، باید عقل و فکر و تدبیر مردم از جسمشان جدا شده و اختیارش در دستان ما قرار گیرد، این مدلی است که آنها دارند روی آن کار می‌کنند.
وی اضافه کرد: در حوزه دوم یعنی مردم به دنبال تغییر باورها و ارزش‌های آنان هستند به گونه‌ای که مثلا یک خانم خجالت بکشد با چادر به دانشگاه رفته لذا با مد روز جلو برود که این مد هم در آمریکا تعیین بشود و در حقیقت همان استعمار فرانو به شمار می‌رود.
مقدم‌فر به دیگر حوزه نفوذ فرهنگی یعنی مسئولان و نخبگان اشاره و عنوان کرد:  دشمن در نفوذ فرهنگی به دنبال تغییر محاسبات مسئولان و تغییر عقیده در نخبگان است.
وی با ذکر این نکته که در عرصه فرهنگی چهار بعد متصور است، اظهار کرد: در بعد عقلانی، باید محاسبات تغییر کند، در بعد اخلاقی باید رفتار تغییر کند به گونه‌ای که صراحتا اظهار می‌کنند جمهوری اسلامی باید تغییر رفتار دهد. در بعد عاطفی، احساسات مردم باید آنگونه که آنها می‌پسندند مدیریت شود لذا می‌بینیم پس از دیدار رهبر انقلاب با مداحان آقای سروش و کدیور جداگانه نامه می‌نویسند و فحش‌های ادبی می‌دهند زیرا به جایگاه امام حسین(ع) و عاشورا در قلب مردم آگاهند و در بعد اعتقادی نیز باید باورها و ارزش‌ها دستخوش تغییر شود.
جذب نخبگان، بزک آمریکا و ترویج لاابالی‌گری؛ راه‌های نفوذ فرهنگی

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش، جذب نخبگان، اندیشمندان و روشنفکران، بزک کرن چهره آمریکا و ترویج لاابالی‌گری در جامعه را را‌ه‌های نفوذ فرهنگی توصیف کرد و در بیان راه‌های مقابله با آن ابراز کرد: نفوذ یک عرصه پنهان و پیچیده است به گونه‌ای که حتی ممکن است خود عامل نفوذی هم نداند چه مأموریتی را انجام می‌دهد و تصور کند در حال خدمت به مصالح کشور است. او خائن نیست بلکه فکرش اینگونه تغییر یافته زیرا نفوذ تأثیر گذاشته در او پنهان است لذا نخستین اقدام در مقابله با نفوذ، کشف و آشکار کردن آن است.
فضای پسابرجام شرایط نفوذ را آماده کرده است

وی ادامه داد: مردم ما اگر امروز آگاه باشند که نفوذ فرهنگی در حال هدایت آنهاست، حواسشان جمع و متوجه خواهند شد. اکنون عده‌ای به دنبال فراموش کردن مسئله نفوذ هستند در حالی که رهبری طی سال گذشته حدود 80 بار از این واژه در سخنان خود استفاده کرده‌اند از این رو این بحث مدام باید در کشور تکرار و تبیین شود.
وی گفت: دومین مورد، فضای پسابرجام است که شرایط نفوذ را آماده کرده است. رهبر انقلاب در موضوع هسته‌ای اجازه مذاکره دادند زیرا هسته‌ای حق مسلم ما بود اما جزو آرمان‌های ما به شمار نمی‌رفت این در حالی است که اعتقادات و باورهای ما و یاری مملت‌های مظلوم منطقه جزو آرمان‌های ماست.
توسعه و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب، اصلی‌ترین راه مقابله با نفوذ
مقدم‌فر همچنین گفت: اینکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جریان مذاکرات به آقای ظریف پیشنهاد می‌دهد که این مذاکرات در سایر مسائل نیز ادامه یابد از همین روست لذا باید مراقب شرایط پسابرجام باشیم. سومین راهکار، توسعه و تقویت تشکل‌ها فرهنکی، هیئت، مساجد و هر مجموعه دینی است. جبهه فرهنگی انقلاب باید قوت گرفته، هماهنگ و هم‌افزا شود که یکی از اصلی‌ترین راه‌ها در مقابله با نفوذ است.
وی در خاتمه با تأکید بر لزوم احیای مجدد تمام مؤلفه‌های شکل‌گیری انقلاب یادآور شد: انقلاب در هیئات و مساجد شکل گرفت لذا این موارد دوباره باید حفظ و تقویت شود. دو نکته در مقابله با نفوذ فرهنگی وجود دارد که در حقیقت پیام قرآن و معصومان(ع) است، نخست، بصیرت و دشمن‌شناسی و دوم استقامت در معیت ولایت و رهبری، آنچنانکه قرآن می‌فرماید: «فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ..، پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)...(هود/ 112».
captcha