نشست «بررسی انتقال مفاهیم ارزشی از طریق هنرهای نمایشی» برگزار شد
کد خبر: 3516439
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
به همت ایکنای خراسان رضوی؛

نشست «بررسی انتقال مفاهیم ارزشی از طریق هنرهای نمایشی» برگزار شد

گروه هنر: نشست «بررسی انتقال مفاهیم ارزشی از طریق هنرهای نمایشی»، عصر روز گذشته در تحریریه خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نشست «بررسی انتقال مفاهیم ارزشی از طریق هنرهای نمایشی»، عصر روز گذشته، 29 تیرماه با حضور علی‌اکبر حلیمی، نویسنده نمایش «شیران پرده»، مصطفی عبدی، کارگردان و علی کوکبی، عروسک‌گردان این تئاتر در تحریریه خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.
علی‌اکبر حلیمی، نویسنده نمایش سایه‌ای «شیران پرده» در ابتدای این نشست در خصوص پیشینه این نمایش، اظهار کرد: نمایش «شیران پرده» حدود 20 سال پیش تحت عنوان «معجزه نزول باران و شیران پرده» نوشته و متن آن توسط انتشارات مدرسه در سال 81 منتشر شد؛ این نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی کشور با یک شیوه و تکنیک عروسکی گسترده‌تر شرکت کرد.
وی با اشاره به این مطلب که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد تحت عنوان «مشق عشق» برای اظهار ارادت و عشق به امام رضا(ع) این نمایش را تمرین کردند، ادامه داد: امسال به صورت جدی، گروهی در دانشگاه تشکیل و این نمایش به شیوه سایه‌ای و به کارگردانی مصطفی عبدی اجرا شد؛ من نیز به عنوان نویسنده نمایش و استاد راهنما در کنار دانشجویان بودم.
نشست «بررسی انتقال مفاهیم ارزشی از طریق هنرهای نمایشی» برگزار شد
قابلیت نمایش سایه‌ای و ورود آن در حوزه معجزات و کرامات
وی با ذکر این مطلب که نمایش سایه‌ای قابلیت دارد که وارد حوزه معجزات و کرامات شود، افزود: تئاتر دینی، علی‌الخصوص تئاتر رضوی سال‌هاست که در جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اجرا می‌شود و دانشجویان و حتی دانش‌آموزان نیز در آن مشارکت بسیار خوبی دارند.
این مدرس دانشگاه در ادامه به تئاتر دینی و رضوی و چالش‌هایی که در حوزه نظری و عملی طی این سال‌ها با آن مواجه بوده است، به صورت مبسوط اشاره و توضیحاتی را ارائه کرد.
همچنین مصطفی عبدی، کارگردان نمایش سایه‌ای «شیران پرده» و دانشجوی کارشناسی دبیری زبان و ادبیات فارسی در ادامه با اشاره به عملکرد اجرایی نمایش سایه‌ای «شیران پرده»، افزود: از بین نمایشنامه‌هایی که داشتیم، با پیشنهاد استاد حلیمی که سابقه طولانی در زمینه تئاتر کودک، نوجوان و بزرگسالان دارد، نمایش «شیران پرده» انتخاب شد و اعضای این نمایش را از بین دانشجویان دانشگاه تربیت معلم انتخاب کردیم.
ارائه محتوای خوب به کودکان در زمینه ارزشی
وی ابزار کرد: تئاتر کودک، چه در زمینه دینی و چه هر زمینه دیگری سخت است، چون کودکان عصر حاضر مخاطب فیلم‌هایی مانند بت من و بن‌تن هستند که با هزینه بسیار بالایی ساخته می‌شود؛ قطعا سطح توقع این کودک بالا می‌رود و ما نمی‌توانیم با کار سبک و جزیی او را جذب محتواهای مورد نظر خود کنیم لذا برای این کار لازم است، جذاییت کار خود را بالا ببریم.
کارگردان نمایش سایه‌ای «شیران پرده» با بیان اینکه رغبت کودکان بیشتر به سمت انیمیشن است، اظهار كرد: سبک کار ما نیز شبیه انیمیشن است، ما به همین دلیل این سبک را انتخاب کردیم تا بهتر بتوانیم محتوا را به کودکان و نوجوانان القاء کنیم.
نشست «بررسی انتقال مفاهیم ارزشی از طریق هنرهای نمایشی» برگزار شد
عبدی با بیان اینکه باید از تئاتر کودک بیشتر از بزرگسال توجه و حمایت شود، یادآور شد: بزرگسالان قدرت تمییز دادن مسائل را دارند، تا خوب را از بد تشخیص دهند اما روح و فکر کودک مانند تخته سفیدی است که برای اولین بار می‌خواهد در آن چیزی نوشته شود لذا ما می‌توانیم با کاری جذاب، محتواهای ارزشمندی را به کودکان انتقال دهیم.
وی بیان کرد: متأسفانه در مدارس، هنر تئاتر بسیار کمرنگ است و از ظرفیت‌هايی که این هنر می‌تواند داشته باشد، استفاده نمی‌شود.
کارگردان نمایش سایه‌ای «شیران پرده» با اشاره به اینکه هنر می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین مفاهیم را القا کند، ابراز کرد: ما به عنوان دانشجویان تربیت معلم، در دانشگاه با پیشرفته‌ترین شیوه‌های آموزشی آشنا می‌شویم اما متأسفانه دانشجو با زمینه‌های هنری آشنا نمی‌شود، خصوصا دانشگاه فرهنگیان که مهد پرورش معلمان است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه نمایشی برای مدارس مناسب است، بیان کرد: با توجه به شرایط و ظرفیت‌هایی که هر مدرسه می‌تواند داشته باشد، نوع نمایش انتخاب می‌شود و می‌توان بار مفهومی را با ظرفیت‌های موجود در هر مدرسه منتقل کرد؛ همچنین نمی‌توان یک سبک خاصی را برای همه جا اعمال کرد.
علی کوکبی که عروسک‌گردان نمایش سایه‌ای «شیران پرده» است، در خصوص کیفیت اجرای تئاتر صحنه‌ای در آموزش و پرورش بيان کرد: در مدارس امروز، تئاتر به موضوعات کمدی اختصاص داده می‌شود و بدین ترتیب نیست که تعالیم اسلامی اعم از شخصیت‌ها، داستان‌ها و روایات را برجسته کرده، در قالب نمایشی بریزیم و به بچه‌ها آموزش بدهیم.
نشست «بررسی انتقال مفاهیم ارزشی از طریق هنرهای نمایشی» برگزار شد
خلأ قهرمان‌سازی دینی داریم
وی با تأکید بر اینکه اکثراً در جشن‌ها و برنامه‌های فوق برنامه مدارس، کاری تدارک دیده می‎شود که جنبه طنز و کمدی داشته باشد، اظهار کرد: اما با این وجود می‌بینیم شخصیتی همچون مختار وقتی در قالب هنری ارائه می‌شود، همه آن را می‌شناسند و ارتباط برقرار می‌کنند.
کوکبی افزود: از آنجایی که ما به عنوان معلمان آینده می‌خواهیم در آینده نزدیک تدریس کنیم، وظیفه داريم، شخصیت‌های دینی، مفاهیم مذهبی، ضرب‌المثل‌های ادبی‌ و ... را با ابزارهای نقاشی، تصویر، نمایش برای دانش‌آموزان به تصویر درآوریم.
فقدان الگوی اسلامی در میان ملل مسلمان
وی، الگوی مسلمانان را افراد مغرب زمين معرفی کرد و گفت: هنوز یک الگوی درست اسلامی نداریم، این الگوها در نام‌های جومونگ، بن‌تن، اسپایدرمن و ... خلاصه می‌شود.
وی با اشاره به مشکل بودجه‌ای در این خصوص اظهار کرد: اولین مشکل ما در آموزش و پرورش در این زمینه بودجه است؛ در دانشگاه فرهنگیان، فقط مدت دو سال برای تأمین بودجه هزینه‌های تهیه عروسک و پرده نمایش برای نمایش «شیران پرده» معطل شدیم.
این فعال هنری مشهد با ابراز تأسف از مشکلاتی که در تولید محصولات فرهنگی و فیلم دینی در کشورمان وجود دارد، عنوان کرد: هیچ فردی به صورت خودجوش فیلم دینی و انقلابی نمی‌سازد و اکثر حرکت‌هایی که در این عرصه صورت می‌گیرد، غالباً سفارشی است.
captcha