شیوه صحیح سبک زندگی سالم در عید نوروز
کد خبر: 3584980
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

شیوه صحیح سبک زندگی سالم در عید نوروز

گروه اجتماعی: عید نوروز بهترین فرصتی است تا بتوانیم با ارائه یک الگوی صحیح و فرهنگ‌سازی درست و اصولی، یک شیوه صحیح سبک زندگی سالم را به نسل‌های بعدی آموزش و انتقال دهیم .

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، ظهور اسلام و برخورد مسالمت آمیز آن با سایر ادیان و آیین ها از جمله اعتقادات مذهبی و ملی ایرانیان موجب شد  که مراسم و آداب مربوطه، به یک باره از جامعه اسلامی ایران رخت بر نبندد، فقط با مسلمان شدن تدریجی ایرانیان از وسعت آنها کاسته شد و اندک اندک همراه اعتقادات دینی اسلام، اسطوره ها و داستان های عربی نیز در میان توده مردم نفوذ کرد.
 طی گذشت ایام، زمانی که برخی از سنت ها و آداب در تضاد آشکار با اعتقادات و رسوم گذشته قرار می گرفت ایرانیان می کوشیدند سنت کهن ملی را در قالب شخصیت های اسلامی باز یابند و به عبارت روشن تر سنت های ملی ایرانی را با سنت های اسلامی در آمیختند.
نو روز سرآغاز طراوت طبيعت و جوان شدن جهان و تازه شدن فضاي زندگي طبيعي انسان است. نوروز جشن بالندگي طبيعت، جشن آغازي دوباره و جشن ايرانيان كهن است. مورخان نوروز را جشن همگاني در فرهنگ ايران و بين النهرين و آيين نوروزي را يك سنت كهن مي دانند كه بنابه احتمال زياد اين جشن از هزاره سوم پيش از ميلاد يعني پنج هزار سال پيش در ايران رايج بوده است.
 
اکبر غاربی محقق و مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار اردبیلی در رابطه با موضوع تبیین سبک زندگی اسلامی در اعیاد تصریح کرد: «عید نوروز» یکی از مهمترین و باستانی‌ترین آمیزه‌ای از جشن و مراسمی است با ثبت جهانی که تقریبا در تمامی کشورها از جمله میهن اسلامی مان ایران، در آغاز فصل بهار و نخستین ماه شمسی با برنامه‌های ویژه و خاصی برگزار می‌شود.
 
وی یکی دیگر از رویکردهای خوب و مثبت نوروز را از بین بردن کدورت‌ها، کینه‌ها، ایجاد همبستگی، صلح و امنیت روحی و روانی و سبک زندگی سالم دانست.
 
محقق و مدرس دانشگاه گفت: البته عید نوروز با حضور در اماکن معنوی و مذهبی و اجتماعی و با برگزاری یکسری مراسم و جشن‌های خاص همراه بوده و نمونه‌هایی از یک حیات طیبه است چرا که انسان موجودی است اجتماعی و سرتاسر وجود او را پیوندهای عاطفی و علاقه‌ها و روابط انسانی و اجتماعی شکل می‌دهد و کرامت انسانی را تقویت می‌کند.
 
غاربی افزود: یکی از مهمترین مسایلی که در عید نوروز توجه به آن ضرورتی دو چندان دارد بحث«امینت و عافیت» است که پیامبر گرامی اسلامی(ص)از این دو مورد بعنوان «دو تا نعمت» یاد می‌فرماید که هم به حفظ بعد جسمانی انسان‌ها هم به بعد عاطفی و روحی و روانی نظر دارد.
 
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد بخاطر عدم رعایت نکات ایمنی و هشدارهای مراجع قانونی و ذیصلاح و کم توجهی به آموزه‌های دینی و فرهنگ ناب اسلام، بخاطر بدست آوردن یک لذت کاذب و لحظات شاد مجازی و حتی گاها توأم با فساد و تخریب و آزار و اذیت خود و دیگران و نیز عدم رعایت الگوی صحیح مصرف، هر دوی این نعمت گرانب‌ها یعنی «امنیت و عافیت» را به مخاطره می‌اندازد و موجبات تاسف و اندوه و ندامت‌های غیر قابل جبران می‌شود.
 
روزنامه‌نگار اردبیلی ادامه داد: توجه به سلامتی جسمی و روحی و روانی انسان‌ها از مهمترین و بنیادی‌ترین آموزه‌های اسلامی و موهبت های الهی است انسان در زندگی به تفریح ، تنوع و شادی نیاز دارد، اما این تفریحات باید در شأن یک زندگی سالم با سبک زندگی اصولی و پایدار همراه بوده و نشاط واقعی را ایجاد کنند.
 
کارشناس امور فرهنگی واجتماعی یادآور شد:عید نوروز بهترین فرصتی است تا بتوانیم با ارائه یک الگوی صحیح و فرهنگسازی درست و اصولی، یک شیوه صحیح سبک زندگی سالم را به نسل‌های بعدی آموزش و انتقال دهیم و باعث شادی خانواده و تقویت بنیان این مقدس‌ترین نهاد اجتماعی شویم.
 ایام عید فرصت مناسبی برای صله رحم و رسیدگی به وضع خویشان و بستگان است که این نیز یکی از نشانه‌های اخلاق و سنن مرضیه اسلامی و انسانی است.
گزارش از: سیما میرقاسمی
captcha