اولین قرآن خطی چرمی جهان در نمایشگاه تبریز
کد خبر: 3608305
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

اولین قرآن خطی چرمی جهان در نمایشگاه تبریز

گروه فعالیت‌های قرآنی: قرآن کریم چرمی به خط نستعلیق بر روی جعبه مخصوص یکی از شاهکارهای جهانی و اولین قرآن چرمی ساخته شده در جهان است که امسال در نمایشگاه قرآن تبریز ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، وجود قرآن کریم چرمی به خط نستعلیق بر روی جعبه‌ مخصوص یکی از شاهکارهای جهانی و اولین قرآن چرمی ساخته شده در جهان است که امسال در نمایشگاه قرآن تبریز ارائه شده است.

ارائه اولین قرآن خطی چرمی جهان در نمایشگاه قرآن تبریز
این قرآن چرمی توسط «سعید بنای بخشایش» خلق شده که تلفیقی از هنرهای خطاطی، تذهیب، منبت، معرق و قالی‌بافی است، اثری فاخر که در اثر ذوق معنوی و علاقه‌ی وافر خلق شده است، حالق این اثر ارزشمند، این مصحف شریف را جهت ادای دین به ساحت مقدس نبی اکرم(ص) و عرض ارادت به محضر منجی علم بشریت تهیه کرده است.

این اثر بی‌نظیر در نتیجه هشت هزار و 760 ساعت تلاش برای کتابت این مصحف و همچنین هزار و 200 ساعت تلاش نیز برای ساخت جعبه‌ی آن بوده است؛ این قرآن خطی در نمایشگاه‌های قرآنی داخل و خارج از کشور حضور داشته است.

خالق این اثر خود تمامی هزینه‌ها برای ساخت این قرآن بی‌نظیر را متقبل شده است؛ این اثر با وجود اینکه مورد بازتاب رسانه‌های مختلف قرار گرفته، اما چندین سال مهجور مانده است.

سعید بنای بخشایش، در حاشیه برگزاری نمایشگاه قرآن تبریز گفت: حدود ۲۰ سال است که در زمینه‌های هنری به ویژه خوشنویسی فعالیت دارم و به علت علاقه به هنر اسلامی و هنر اصلی ایرانی و همچنین ایجاد اثری ماندگار، تحت لوای مکتب اسلامی دست به قلم برده تا با ساخت مجموعه قرآن خطی چرمی هم به ساحت تمام هنرمندان سرزمینم ادای دین کرده و هم با تمسک به عروة الوثقی پروردگار از اجری اخروی برخوردار باشم.

این هنرمند در خصوص هنرهای به کار رفته در این اثر گفت: تمام هنرهای به کار رفته در این اثر برگرفته از ریشه‌های اصیل هنر ایرانی است که با ترکیب آن‌ها سعی شده هرچه بیشتر هنر ایرانی ـ اسلامی جلوه‌گر شود.

بخشایش در خصوص اینکه چه کسانی در خلق این اثر نفیس وی را کمک و یاری کرده‌اند گفت: با همکاری و کمک همسرم خانم کاظمی بخش تذهیب این اثر را انجام داده‌ام.

وی بیان کرد: این قرآن خطی برای اولین بار در جهان به این روش و در روی چرم کتابت شده و با این وجود که چند سال از کتابت آن می‌گذرد مهجور مانده است.
ارائه اولین قرآن خطی چرمی جهان در نمایشگاه قرآن تبریزارائه اولین قرآن خطی چرمی جهان در نمایشگاه قرآن تبریز
captcha