تاکید بر حجاب بدون توجه به فلسفه آن اثرگذار نخواهد بود
کد خبر: 3617780
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
علوی:

تاکید بر حجاب بدون توجه به فلسفه آن اثرگذار نخواهد بود

گروه فرهنگی: تاکید بر حجاب بدون توجه به فلسفه حجاب اثرگذار نخواهد بود و باید با ایجاد زمینه آشنایی با فواید رعایت حجاب و مضرات عدم رعایت آن، شاهد خودکنترلی در خصوص رعایت این مساله باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، اکرم علوی، مدرس حوزه علمیه خواهران استان زنجان دیروز دوشنبه 19 تیرماه در همایش حجاب و عفاف که به همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان و با مشارکت موسسه فرهنگی قرآنی باقرالعلوم (ع) در مسجد اعظم امامزاده سید ابراهیم(ع) برگزار شد،به حادثه 21 تیر سال 1314 واقعه مسجد گوهرشاد، اشاره و اظهار کرد: مساله‌ای که در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد در آن زمان سعی شد مساله‌ای کم‌اهمیت جلوه داده شود اما این مساله و شهادت نزدیک 3 هزار نفر در این مسجد مساله کوچکی نبود و با مرور تاریخ می‌بینیم که این جمع اعتراضی برای مخالفت با قانونی بود که در انگلیس تصویب شده بود که باید تغییراتی در ترکیه و ایران اجرا می‌شد که از آن جمله مساله تغییر لباس مردان و زنان بود.

مساله گوهرشاد یک رویداد فکری و فرهنگی بود

وی با اشاره به اینکه لباس هر ملت و قوم، پرچم آن مردم است و نشانگر نوع بینش و نگرش آنها بوده و تاثیر فراوانی در فرهنگ‌سازی و تربیت مردم دارد، تصریح کرد: ما این اتفاق را تنها یک واقعه تاریخی نمی‌دانیم زیرا مساله گوهرشاد یک رویداد فکری و فرهنگی بود.

شهدای گوهرشاد مدافعان حریم حجاب بودند

علوی با بیان اینکه آن سه هزار شهید مسجد گوهرشاد مدافع حریم حجاب و دین و ارزش‌های دینی بودند، تاکید کرد: آن موقع رضاخان مستقیم وارد شده بود و الان دشمن این کار را انجام می‌دهد و همه جانبه وارد شده و اقدامات خود را در دست انجام دارد از آن جمله حضور در فضای مجازی و تولید برنامه با اهداف مشخص در شبکه‌های ماهواره‌ای است.

تاکید بر حجاب بدون توجه به فلسفه حجاب اثرگذار نخواهد بود

این مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: مشکل حجاب و عفاف ما در این است که مساله حجاب را بدون توجه به ریشه آن مورد توجه قرار داده‌ایم در حالی که حجاب همانند یک درخت است که میوه و ثمره آن حجاب است باید بدانیم که درخت حجاب چیست؟ من چه باورها و ویژگی‌هایی باید در درون خودم داشته باشم که نمود آن این است که وقتی بیرون از خانه هستم رفتارهای من بیانگر آن اعتقاداتم باشد.

علوی تاکید کرد: تا افراد به ارزش و نقش سازنده و حدود و کیفیت حجاب آشنا نباشند، اینکه جامعه برای آنها نوع پوشش تعیین کند، کارساز نخواهد بود زیرا فواید این پوشش و ضررهای نداشتن آن را نمی‌دانیم و حتی متاسفانه خیلی از فرزندان ما در حال حاضر با حدود و انواع حجاب آشنا نیستند و حجاب را در یک مقنعه و چادر می‌دانند چه بسا عده‌ای چادر دارند ولی نوع نگاه و گفتار و رفتار آنها حجاب ندارد که این مساله پیامد نهادینه نشدن فلسفه چادر و فلسفه حجاب در آنها است.

حیا ریشه حجاب است

این مدرس حوزه علمیه خواهران استان زنجان با تاکید بر اینکه اصل و ریشه حجاب حیا است، گفت: حیا باعث می‌شود در فرد ملکه‌ و حالتی ایجاد شود که بتوانیم خودکنترلی کنیم که از آن به عنوان عفاف نام برده می‌شود و نوع نگاه و شنیدن و نوع حرف زدن و نوع لباس پوشیدن را برای ما ترسیم می‌کند که امام کاظم (ع) نیز در روایتی حیا را یکی از نشانه‌های عقل نام برده‌اند.

حیا میلی است که انسان سعی می‌کند عیب و زشتی‌ها را بپوشاند

وی در تعریف حیا تصریح کرد: می‌توان حیا را شرم از گناه نام برد که در فارسی آن را مترادف با شرم و آزرم به کار برده‌اند، حیا میلی که انسان سعی می‌کند عیب و نقص و زشتی‌ها را بپوشاند و برای حضرت آدم و حوا اولین اتفاقی که در بهشت و بعد از خوردن میوه ممنوعه و ریختن پوشش بهشتی آنها اتفاق افتاد، مساله لباس بود و می‌توان گفت اولین نمود عقل در انسان حیا است و این یک مساله فطری است که هر چند همسر و محرم هم بودند ولی زود از برگ‌های بهشتی برای خود لباس تهیه کردند.

علوی در خصوص حیا یا شرم قبیح تصریح کرد: در مواردی حیا نهی شده که از آن جمله در پرسیدن و پیگیری مسائل دینی و شرعی است که تاکید شده در پرسیدن مسائل دینی و شرعی نباید شرم داشت و در جای دیگر در نوع ارتباط با همسر است که با رعایت اصل محبت و احترام باید همراه باشد.

حیا بازدارنده از گناه و قانون‌شکنی است

وی با تاکید بر اینکه حیا یعنی یک ناظر من را می‌بیند و این باعث می‌شود تا من رفتارهای خود را کنترل کنم، گفت: من وقتی خود را در برابر خدا بدانم از اینکه سرپیچی فرمانش را کنم خجالت می‌کشم و به همین دلیل است که الان دشمن بر روی حیا کار می‌کند و با شعار آنگونه که راحت هستید، باشید نظر دیگران در مورد شما مهم نیست و من هر طور فکر می‌کنم عمل خودم را انجام می‌دهم در حالی که باید بدانیم حیا بازدارنده از گناه و بی‌ادبی و قانون‌شکنی است و نقطه مقابل آن نیز عامل تحریک‌کننده ادب و احسان و شکرگذاری و عدالت است.

قرآن اولین زمینه حیا را با سفارش به نگاه کردن بیان کرده است

استاد حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان تاکید کرد: قرآن اولین زمینه حیا را با سفارش به نگاه کردن بیان کرده و در آیه 30 از سوره مبارکه نور می‌فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ». چکار کنیم که این مساله حاصل شود؟ ریشه آن در حیا است و بعد به عفاف می‌رسیم. عفاف یعنی خودکنترلی در برابر موارد حرام و نامشروع از نظر دین و عرف. بر همین اساس تا حیا نباشد به عفاف نمی‌رسیم.

وی با اشاره به آیات 7 و 8 سوره مبارکه شمس «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا؛ سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد؛ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا؛ سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏ اش را به آن الهام كرد»، تاکید کرد: ما در ماه رمضان تمرین عفاف می‌کنیم یعنی از حلال خودداری می‌کنم تا به حرام که رسیدم دچار لغزش نشوم.

حیا مساله‌ای فراملیتی و فرادینی است

وی با تاکید بر اینکه عفاف به معنای خودکنترلی است، گفت: انسان غرایزی دارد که به دنبال بروز آن است خداوند با قرار دادن حیا، کنترل غرایض را امکان‌پذیر کرده که از بُعد حیوانی خارجی شده و به بُعد انسانی برسیم و باید بدانیم حیا فقط در بین مسلمانان نیست بلکه حیا مساله‌ای فراملیتی و فرادینی است. هر جامعه‌ای که برویم مجازات افراد خاطی به دلیل بی‌اخلاقی، بیانگر همین مساله است. اما اسلام برای آن تعریف خاصی کرده و برنامه و قوانین خاصی تعریف کرده است که خیلی راحت‌تر بتوانیم حیای پسندیده و ناپسند را تشخیص دهیم.

عفاف به معنای خودکنترلی است

این مدرس حوزه علمیه خواهران استان زنجان با اشاره به اینکه عفاف دو نوع است، تصریح کرد: عفت عام شامل همه اعم از زن و مرد مسلمان و غیرمسلمان و در همه موارد گوش و چشم و رفتار اشاره دارد و عفت خاص یعنی کنترل رفتار شهوانی و جنسی که باید در هر دو حوزه به این مساله توجه کنیم.

عفت، رفتاری باید در همه بخش‌های زندگی نمود داشته باشد

علوی با اشاره به اینکه عفت در بخش‌های مختلف زندگی روزمره و رفتارهای انسانی مورد تاکید خدای متعال در قرآن کریم قرار دارد که در آیه 273 در سوره مبارکه بقره می‌خوانیم: «يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ» عفت انسان فقیر در آشکار نکردن فقر و نداری‌‌اش است متاسفانه این عفت در کشور ما از بین رفته و حتی کسی که دارند تظاهر به نداری می‌کنند در حالی که اظهار فقر در اسلام زشت است بنابراین آدم فقیر فقرش را اظهار نمی‌کند

وی با اشاره به آیه 6 از سوره مبارکه نساء به توصیه قرآن مبنی بر عفت برای اغنیاء گفت: خدای متعال در بخشی از این آیه مبارکه می‌فرماید: «وَمَنْ كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ» که اغنیاء نیز باید عفت ورزیده و با مال و اموال خویش خودنمایی نکنند.

علوی در ادامه به عفت در جوانانی که به سن ازدواج رسیده ولی هنوز موقعیت ازدواج برای آنها فراهم نشده است، به آیه 33 از سوره مبارکه نور اشاره و تصریح کرد: در این آیه شریفه خدای متعال بر اهمیت عفت افراد مجرد اشاره کرده و می‌فرماید: «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»

وی افزود: راه‌های حفظ عفت در افراد مجرد متعدد است که یکی از این راه‌ها را می‌توان آیه 33 از سوره مبارکه احزاب بخوانیم که خدای متعال می‌فرماید: «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»؛ «و در خانه ‏هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينتهاى خود را آشكار مكنيد و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‏ اش را فرمان بريد خدا فقط مى‏ خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند».

تبرّج؛ افراط در آراستگی است که امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند

علوی با اشاره به اینکه طبق فرموده قرآن کریم تعفف در برابر تبرج قرار دارد، تصریح کرد: آراستگی اگر افراطی شد می‌شود تبرج که عدم امنیت روانی خود، جامعه و جوانان و خوانواده‌ها را به همراه دارد همانطور که امام صادق(ع) فرموده است یک تبرج در زمان پیامبر(ص) بود و دیگری هم در زمان ظهور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که می‌تواند عرصه تبرج باشد لباس است که خدای متعال در آیه 26 از سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ؛ اى فرزندان آدم در حقيقت ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مى دارد و [براى شما] زينتى است و[لى] بهترين جامه [لباس] تقوا است اين از نشانه‏ هاى [قدرت] خداست باشد كه متذكر شوند».

علوی با بیان اینکه تقوی حصار است مثل قلعه است نه زندان، تاکید کرد: مومن تبرج نمی‌کند بلکه دور خود حصاری می‌کشد که خود را در آن کنترل می‌کند زیرا لازمه بقای زندگی مشترک وجود یک‌سری جذابیت‌ها به ویژه از طرف زن است وقتی میل به خودنمایی در حریم خانه کنترل شد اولین خیر و صلاح آن متوجه زنان می‌شود.

captcha