آموزش تخصصی فنون قرائت در جلسه‌ای با بیش از 20 سال سابقه
کد خبر: 3620143
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹

آموزش تخصصی فنون قرائت در جلسه‌ای با بیش از 20 سال سابقه

گروه شهرستان‌ها: جلسه آموزش قرائت قرآن مجمع قاریان قرآن کاشمر، هرهفته، پنجشنبه شب‌ها با محوریت آموزش تخصصی قرائت تحقیق در جوار زیارتگاه امامزاده سیدحمزه شهرستان کاشمر برگزار می‌شود؛ جلسه‌ای که سابقه آن به بیش از 20 سال می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، امام‌زاده سیدحمزه شهر کاشمر، پنجشنبه شب هرهفته میزبان جلسه آموزش تخصصی مجمع قاریان قرآن این شهرستان است که طی آن سیدحسین سیدی، آموزش‌های خود در زمینه تجوید و صوت و لحن را برای مخاطبان ارائه می‌کند.
بنا بر این گزارش، جلسه قرائت قرآن مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر که بیش از 20 سال از تأسیس آن می‌گذرد، از اولین انجمن‌های قرآنی تشکیل شده پس از انقلاب اسلامی در کاشمر است که اولین گروه تواشیح شهرستان را نیز به وجود آورده و علاوه بر اینکه قاریان برتر شهرستان و استان در این جلسه حضور می‌یابند، اقشار مختلف مردم نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.
آموزش تخصصی فنون قرائت در جوار امام‌زاده سیدحمزه کاشمر
سیدحسین سیدی، مدرس جلسه مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تشریح تاریخچه و نوع فعالیت این جلسه قرآن بیان کرد: هسته اولیه این جلسه در سال 69 و با تشکیل انجمن قرآنی باقرالعلوم(ع) در تکیه ابوالفضلی شهرستان ایجاد شد، پس از آن و با نظر مرحوم استاد جواد پورحسن جلسه قرآن به زیارتگاه امامزاده سیدحمزه منتقل و مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر تشکیل شد.
هدف تشکیل جلسه، پیشرفت قاریان و گردهمایی انجمن‌های قرآنی است 
وی افزود: تشکیل این جلسه با هدف آموزش و پیشرفت قاریان قرآن و همچنین گردهمایی انجمن‌های قرآنی شهرستان کاشمر در یک مکان یعنی امامزاده سید حمزه(ع) انجام گرفت.
سیدی اضافه کرد: محوریت جلسه آموزش تجوید، صوت و لحن و فنون تخصصی قرائت قرآن است اما به دلیل اینکه همه گروه‌های سنی و با سواد قرآنی متفاوت در جلسه حضور می‌یابند، باید افرادی با سطوح آموزشی پایین‌تر نیز بهره‌ای از این جلسه ببرند.
آموزش تخصصی فنون قرائت در جوار امام‌زاده سیدحمزه کاشمر
وی ادامه داد: طبق یک الگوبرداری کلی از آموزش قرآن در جلسه قرآن مسجد کرامت مشهد، در جلسه مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر نیز ابتدا نیروهای مبتدی به تلاوت کلام الله می‌پردازند و پس از آن قاریان سطح بالاتر آیاتی را تلاوت می‌کنند، پس از آن نیز آموزش‌های تخصصی در حوزه تجوید و صوت و لحن ارائه می‌شود که در آموزش لحن نیز به نوعی روش آموزشی استاد مسگری مورد توجه است.
سیدی با بیان اینکه این جلسه با همکاری اداره اوقاف شهرستان کاشمر برگزار می‌شود، گفت: قاریان برتر استانی و کشوری در جلسه مجمع قاریان قرآن کاشمر حضور داشته‌اند و آموزش‌های تخصصی را فراگرفته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به داوود خلوصی و علی رمضانی اشاره کرد اما فعالیت این جلسه فقط محدود به قرائت قرآن نیست بلکه بیان نکات تفسیری طی برگزاری جلسه قرآن به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان مورد توجه بوده است و با همکاری اداره اوقاف شهرستان، اساتید و سخنرانان حوزه تفسیر به این جلسه دعوت می‌شوند.
آموزش تخصصی فنون قرائت در جوار امام‌زاده سیدحمزه کاشمر
مدرس جلسه مجمع قاریان قرآن کاشمر با اشاره به مراتب آموزشی این جلسه، عنوان کرد: ابتدا روخوانی و روان‌خوانی و پس از آن تجوید و در مرحله بعدی قرائت تقلیدی، آموزش‌هایی است که افراد فرامی‌گیرند. وقتی یک قاری به خوبی هنر تقلید را آموخت، می‌تواند برای ورود به حوزه قرائت تخصصی وارد شود، زیرا در هر هنری ابتدا باید هنرجو به تقلید ملزم باشد.
سیدی با بیان آموزش‌های تخصصی فنون قرائت قرآن، ابراز کرد: آموزش تخصصی قرائت را باید با قطعاتی کوچک از قرائت‌های تقلیدی آغاز کرد، پس از آشنایی کامل و تسلط قاری بر قرائت‌های تقلیدی همان قرائت‌ها را برایش دستگاه‌بندی می‌کنیم و مقامات موسیقی قرآن را به او آموزش می‌دهیم و پس از آن نیز اجزاء مقامات را برای قاریان تشریح می‌کنیم.
آموزش تخصصی فنون قرائت در جوار امام‌زاده سیدحمزه کاشمر
وقتی یک قاری دیگر مقلد نیست 
وی ادامه داد: وقتی یک قاری این مسیر را طی کرد و حدود چند سالی در حوزه قرائت تخصصی آموزش‌های مربوطه را فرا گرفت، دیگر نمی‌توان او را قاری مقلد دانست بلکه او خود با جابجایی آهنگ‌ها می‌تواند سبکی ارائه کند، شاید این سبک‌ها رسمیت نداشته باشد اما بالاخره سبکی است که قاری قرآن به آن رسیده و توان اجرای آن را دارد.
گفتنی است، جلسه قرائت مجمع قاریان قرآن شهرستان کاشمر، پنجشنبه شب هر هفته پس از قرائت دعای کمیل در جوار امامزاده سیدحمزه شهر کاشمر برگزار می‌شود و قاریان قرآن به قرائت و فراگیری آموزش‌های مربوط به فنون تخصصی این هنر می‌پردازند.
امیرحسین محبتی
captcha