تزریق واکسن آنفلوانزا به زائران عتبات عالیات توصیه می‌شود
کد خبر: 3650534
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان:

تزریق واکسن آنفلوانزا به زائران عتبات عالیات توصیه می‌شود

گروه اجتماعی: معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی استان زنجان اظهار کرد: کسانی که می‌خواهند به عتبات عالیات به مناسبت اربعین سفر کنند حتما دو هفته قبل اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، به نقل از ایسنا، محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه با شروع فصل پاییز سئوالات زیادی در خصوص لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا و چگونگی تزریق آن مطرح می‌شود، گفت: واکسن آنفلوآنزا در واقع ویروس غیرفعال شده آنفلوآنزا است که 70تا 80 درصد فرد را در برابر آنفلوآنزای فصلی ایمن می‌کند.
وی ادامه داد: بیشترین زمان احتمال ابتلا به آنفلوآنزا ماه‌های مهر تا اسفند است. اگر چه برخی علائم بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا مشابه هم است ولی این واکسن در مقابل سرماخوردگی از ما محافظت نمی‌کند. واکسن آنفلوآنزا دو تا سه هفته پس از تزریق بر علیه سه سویه از ویروس‌ها محافظت می‌کند، بنابراین دقیقا قبل یا بعد از واکسیناسیون احتمال درگیری با سویه‌های بیماری‌زا وجود دارد .
این مسئول خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود بیماران دیالیزی و پیوند کلیه، بیماران تالاسمی ماژور، بیماران کبدی شامل: سیروز و پیوند کبد، بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار دارند و در آخر پرسنل بهداشتی درمانی واکسن را تزریق کنند .
وی ادامه داد: تزریق واکسن در کسانی که سابقه واکنش آلرژیک به مواد موجود در واکسن آنفلوآنزا را دارند مانند تخم‌مرغ، فرمالدهید، جنتامایسین، کسانی که در زمان مراجعه برای تزریق واکسن تب یا عفونت حاد داشته باشند، کسانی که سابقه ابتلا به سندرم گیلن باره را داشته باشند و شیرخواران زیر شش ماه ممنوع است .
این مسئول افزود: واکسن‌های آنفلوآنزا در تمامی مراحل بارداری قابلیت مصرف دارند. اطلاعات عمده‌تری در مورد بی‌خطری این دارو در سه ماهه دوم و سوم نسبت به سه ماهه اول بارداری در دسترس است. همچنین واکسن آنفلوآنزا را می‌توان در دوران شیردهی تجویز کرد .
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اظهار کرد: این واکسن هم ممکن است در برخی از افراد موجب عوارض جانبی نظیر سردرد، تعریق، درد عضلات، درد مفاصل، تب، ضعف، خستگی، سرخی و ورم و سختی محل تزریق شود که این عوارض معمولا طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می‌شود. عوارضی مانند تب بالا، تغییر در رفتار و هوشیاری، کهیر یل راش‌ها و ضایعات پوستی منتشره، گرفتگی و خشونت صدا و مشکلات تنفسی مانند سختی تنفس، ضربان قلب بالا و ضعف شدید بدنی با رنگ پریدگی، حساسیت شدید و فوری در افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، احساس گیجی وخستگی، تورم اطراف چشم‌ها و لب‌ها، سندرم گیلن باره با علائم فلج بالا رونده ناشی از گرفتاری اعصاب محیطی، شوک آنافیلاکتیک، این عوارض از واکسن آنفلوآنزا جدی است و بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد .
وی افزود: همه‌ افراد به ‌ویژه افراد بالای 65 سال و کودکان 3 تا 12 سال واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. همچنین افرادی که بیماری ‎ هایی نظیر پرفشاری خون، دیابت، مشکلات ریوی و کبدی، نارسایی کلیوی و کم ‎ خونی دارند و همه‌ کسانی که به نوعی با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی سروکار دارند بهتر است این واکسن را تزریق کنند .
صائینی با اشاره به اینکه کسانی که می‌خواهند به عتبات عالیات به مناسبت اربعین سفر کنند حتما دو هفته قبل اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا بکنند تا در حین سفر مشکلی در این زمینه نداشته باشند، گفت: در افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند و درسن دوران سالمندی نیستند توصیه می‌شود با اقدامات بهبود دهنده و مراقبت از خود در جهت بهبود بیماری اقدام کنند و نیازی نیست که به پزشک مراجعه کنند.
captcha