دعا برای امام زمان(عج) ما را مشمول شفاعت پیامبر(ص) می‌کند
کد خبر: 3664398
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸

دعا برای امام زمان(عج) ما را مشمول شفاعت پیامبر(ص) می‌کند

رسول خدا صل الله علیه وآله فرمودند: «هر کس می خواهد به من توسل جوید و نزد من حقی داشته باشد که به آن برای او روز قیامت شفاعت کنم، باید با خاندانم پیوند متصلی داشته باشد و آنان را خرسند نماید.»

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: توسل به امام عصر علیه السلام در حقیقت توسل به پیامبر اعظم صل الله علیه وآله است. روایتی است که رئیس المحدثین در خصال به سند خود از حضرت رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از امیر مومنان علی علیه السلام آورده که گفت: رسول خدا صل الله علیه وآله فرمود: چهار طایفه اند که روز قیامت من شفیع آنان هستم، هر چند که با گناهان اهل زمین بر من وارد شوند: کمک کننده به خاندانم؛ و برآورنده حوائج آنها هنگامی که به او ناچار شوند؛ دوست دارنده آنها به دل و زبان؛ دفاع کننده از آنها با دست خویش. (1)

 

و علامه حلی از پیغمبر اکرم صل الله علیه وآله مرسلاً آورده که فرمود: من برای چهار گروه شفاعت می کنم هرچند که با گناهان اهل دنیا بیایند: مردی که ذریه ام را یاری کرده باشد، مردی که مال خودش را هنگام سختی به ذریه ام بذل نماید؛ مردی که ذریه مرا با زبان و دل دوست بدارد؛ و مردی که در نیازهای ذریه ام اهتمام ورزد هنگامی که رانده و فراری اند. (2)  

 

و در بحار به سند خود از حضرت رضا علیه السلام از پدران طاهرینش از امیرالمومنین علیه السلام آورده که پیامبر اسلام صل الله علیه وآله فرمود: چهار تن را من روز قیامت شفاعت می کنم: آنکه ذریه ام را گرامی بدارد، آنکه حوائج آنان را برآورده سازد ، کسی که در هنگام اضطرارشان به او، در انجام امورشان اهتمام ورزد و آنکه با قلب و زبان آنان را دوست بدارد. (3)

 

مخفی نماند که سه عنوان از اینها بر دعا برای تعجیل فرج مولا صاحب الامر عجل الله فرجه صدق می کند، زیرا که نوعی از یاری کردن و محبت زبانی و برآوردن حاجت است.

 

و از اموری که بر این مقصود دلالت می کند از علامه حلّی در توصیه هایش به فرزندش آمده که امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه روز قیامت شود آواز دهنده ای ندا می کند ای خلایق ساکت و آرام باشید که محمد «صل الله علیه وآله» با شا سخن می گوید. پس همه خلایق ساکت و آرام می شوند، پیامبر صل الله علیه وآله بپا خیزد و فرماید: ای گروه خلایق هر که را نزد من احسان یا منت یا نیکی هست برخیزد تا او را پاداش دهیم. می گویند: پدران و مادرانمان قربانت، کدام احسان یا منت یا نیکی، بلکه همه احسان ها یا منّتها و نیکی ها برای خدا و رسول او صل الله علیه وآله است بر تمام خلایق. می فرماید: آری؛ هر آن که یکی از خاندان مرا پناه داده، یا به آنها نیکی کرده یا از برهنگی پوشانده یا گرسنه شان را سیر نموده برخیزد تا او را پاداش دهم.

 

آنگاه عده ای که از این کارها انجام داده اند برمی خیزند، پس از سوی خداوند ندا می رسد: ای محمد ای حبیب من، پاداش آنها را به عهده خودت قرار دادم، هر جای بهشت که بخواهی آنها را منزل ده. پس آنها را در وسیله منزل می دهد به طوری که از محمد و اهل بیت او صلوات الله علیهم اجمعین در پرده نخواهند بود. (4)

 

باید توجه داشت که بدون تردید دعای خیراز اقسام نیکی است پس بر اثر آن، دعا کننده استحقاق شفاعت رسول اکرم صل الله علیه وآله را روز محشر خواهد یافت. و این حدیث نیز بر فزونی ثواب به شفاعت دلالت دارد همچنان که در رفع عقاب ثابت است.

 

و از دلایل دیگر نیز روایتی است که صدوق در امالی خود از امام باقرعلیه السلام  از پدرانش از رسول خدا صل الله علیه وآله آورده که فرمود: هرکس می خواهد به من توسل جوید و نزد من حقی داشته باشد  که به آن برای او روز قیامت شفاعت کنم، باید با خاندانم پیوند متصلی داشته باشد و آنان را خرسند نماید.(5)  
شکی نیست که اهل بیت علیهم السلام همگی با دعا کردن برای تعجیل فرج حضرت حجت بن الحسن علیه السلام خرسند می شوند و ممکن است این دعا کردن از اقسام پیوند با آنان نیز باشد.
پی نوشت ها؛

1.الخصال، ج1، 196

2.المنتهی، ج1، 544

3. بحارالانوار، ج8، 49    

4.المنتهی، ج1 4

۵. امالی صدوق، المجلس الستون، 310
captcha