برپایی کنگره شهدای روحانی، دهان یاوه‌گویان را می‌بندد
کد خبر: 3664463
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
آیت‌الله العظمی مکارم:

برپایی کنگره شهدای روحانی، دهان یاوه‌گویان را می‌بندد

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان و مفسر قرآن کریم تاکید کرد: برپایی کنگره‌هایی مانند کنگره شهدای روحانی دهان یاوه‌گویانی را که تبلیغات سوء علیه روحانیت دارند خواهد بست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز 27 آبان ماه در دیدار اعضای ستاد عالی کنگره شهدای روحانی با تقدیر و تجلیل از دست‌اندرکاران برپایی کنگره که کار خوبی را در پیش گرفته‌اند گفت: این کنگره از جهاتی بسیار با اهمیت است و باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: ایشان فرموده‌اند که من شما را به هیچ کار خوبی دعوت نمی‌کنم مگر اینکه قبل از آن خودم، آن را انجام دهم و شما را از هیچ کار بدی منع نمی‌کنم مگر اینکه قبل از آن خودم از آن اجتناب کنم.
این مرجع تقلید  بیان کرد: این فرهنگ علوی و اسلامی است که اگر ما مردم را به کار نیکی دعوت کردیم خودمان هم باید در انجام آن پیشگام باشیم و اگر آنان را از کار بدی نهی و اجتناب کردیم خودمان ابتدا باید در اجتناب از آن پیشقدم باشیم.
این مفسر قرآن و صاحب تفسیر نمونه با اشاره به تعداد قابل توجه شهدای روحانی در دوره دفاع مقدس و بعد از آن و پیشگامی روحانیت در این عرصه اظهار کرد: تعداد زیاد شهدای روحانی نتیجه الهامی است که از این فرمایش امام گرفته شده است و این مسئله دهان بدگویان را می‌بندد.
آیت‌الله مکارم تاکید کرد: برخی از بدگویان تبلیغ می‌کنند که روحانیت، فرزندان مردم را به جنگ فرستادند و به کشتن دادند و خودشان به جنگ نرفتند ولی وقتی مردم با این مسئله آشنا شوند این تبلیغات نقش بر آب شده و بیشتر هم خواهد شد.
این مفسر قرآن بیان کرد: مسئله شهدای روحانی باید بیشتر از گذشته پررنگ شود و به همه مردم به خصوص قشر جوان نشان دهیم که روحانیت در دفاع مقدس هم پیشگام بوده است.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه نفر مبنی بر «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» (توبه/122)عنوان کرد: این آیه به ما نشان می‌دهد که اولین حوزه علمیه در اسلام، در دوره پیامبر(ص) تشکیل شده است و مسئله دیگری نیز از آن به دست می آید و آن اینکه همه نباید به جنگ بروند بلکه عده‌ای باید با تعالیم و معارف اسلامی آشنا شوند و آن را تبلیغ کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه از این آیه برداشت می‌شود که مسئله نظامی باید با مسایل فرهنگی گره بخورد تصریح کرد: در دفاع مقدس همین مسئله پیوند معنویت و رزم سبب موفقیت شد؛ زیرا رزمندگان ما شب‌ها دعای کمیل و توسل و زیارت عاشورا می خواندند و به جنگ دشمن می رفتند و امروز نیز که ما دستمان از معنویت پر است باید مسایل نظامی با این موضوع گره بخورد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه دشمنان هم فهمیده‌اند که رمز موفقیت ما این مسئله است عنوان کرد: به همین دلیل می‌بینیم که دشمن از این موضوع در هراس است و سعی می‌کند با مسایل فرهنگی باعث انحراف در عقاید و تزلزل در افکار جوانان ما شود و آنان را به فضای مجازی سرگرم کند.
وی با بیان اینکه رمز موفقیت حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه همین معنویت توام با مسایل رزمی بود اظهار کرد: یک جمعیت کوچک با جنگ‌افزارهای ابتدایی بر اسرائیل که ارتش بزرگی دارد و انواع سلاح‌ها نیز در اختیار اوست پیروز شدند و این موفقیت محصول چیزی جز گره زدن معنویت و فرهنگ با مسایل رزمی و نظامی نیست.
آیت‌الله مکارم تاکید کرد: در آینده هم باید این برنامه را داشته باشیم و حضور پررنگ روحانیت در جبهه نیز انتقال پیام شهادت و فرهنگ اسلامی بود و کسانی هم که معتقد به اسلام نباشند هم باید بدانند رمز موفقیت ما در این است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه خاصیت انقلاب از هم پاشیدگی است اظهار کرد: وقتی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست ما هیچ نظم و نظامی نداشتیم و دشمن از همین مسئله برای حمله به ایران استفاده کرد ولی با فرمان امام و جهاد و بسیج عمومی انسجام شدید داخلی در میان مردم ایجاد شد و دشمنان ناکام ماندند؛ اینها درس‌هایی است که باید به نسل جدید هم منتقل کنیم.
صاحب تفسیر نمونه عنوان کرد: در سوریه و عراق هم موفقیت‌های به دست آمده به علت شکل گرفتن بسیج عمومی مردم و حشدالشعبی بود و همین گره خوردن فرهنگ و معنویت با مسایل نظامی سبب موفقیت آنان شد.
آیت‌الله مکارم بر لزوم برپایی چنین کنگره‌هایی در سال‌های آینده تاکید کرد و ادامه داد: برپایی چنین کنگره‌هایی، تداوم همین فرهنگ است و باید در سالیان متعدد برای یادآوری به نسل‌های نو و متعدد تکرار شود تا نظام و انقلاب روز به روز پابرجاتر و باقی‌تر بماند.

captcha