روایتی از زندگی حضرت حر در نمایش خیمه
کد خبر: 3664754
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۴

روایتی از زندگی حضرت حر در نمایش خیمه

گروه شهرستان‌ها: نویسنده و کارگردان نمایش خیمه گفت: نمایش خیمه یکی از آثار ارزنده برای توجه به اثرات توبه و بازگشت جوانان به سوی خداوند متعال است؛ در این نمایش، زندگی حضرت حر را برای مخاطب تعریف می‌کنیم.

سید مهدی رضازاده، نویسنده و کارگردان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به اجرای نمایش خیمه، گفت: نمایش خیمه به مناسبت آغاز دهه وقف اجرا شده است.
وی با بیان اینکه نمایش خیمه در حقیقت یک فیلمنامه سینمایی است که قرار است ساخته شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه در حال حاضر هزینه لازم برای ساخت فیلم‌نامه را نداشتیم سعی شد در چند زمینه و در قالب نمایش برای مردم بازگو شود.
رضازاده با اشاره به اینکه موضوع نمایش خیمه مرتبط با وقف است، افزود: در این نمایش، فردی زمینی را از ورثه برای ساخت بیمارستانی خریداری می کند در صورتی که زمین از قبل برای برپایی خیمه و عزاداری امام حسین(ع) اختصاص یافته بوده به همین خاطر توسط بزرگان آن محله تلاش می‌شود زمین برای عزاداری مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اعلام اینکه نمایش خیمه فرصت مناسبی برای معرفی فرم جدیدی از عزاداری به مردم به خصوص جوانان است، اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم در این نمایش جوانان و خانواده‌ها در کنار هم به دیدن این اثر زیبا بنشینند و از آن لذت ببرند.
نویسنده و کارگردان نمایش خیمه با بیان اینکه در این نمایش 50 نفر به ایفای نقش می‌پردازند، گفت: دو سال است که نمایش اجرا می‌شود به طوریکه محرم و صفر سال قبل در شهرستان طرقبه و شاندیز و امسال نیز در شهرهای مشهد، کاشمر، بردسکن و شاهزاده سید هاشم انابد اجرا شد.
وی با اشاره به اینکه این کار به نوعی برگرفته از تعزیه اما کاملاً مدرن است، بیان کرد: در این نمایش زندگی حضرت حر را تعریف می‌کنیم.
رضازاده افزود: در واقع نمایش خیمه بر اساس داستان حضرت حُر به وقایع و اتفاقات امروز جامعه اشاره می‌کند و این حقیقت را عنوان می‌کند که هرگاه دست به توبه بزنی، در مقام حضرت حُر قرار خواهید گرفت چراکه با قرار گرفتن زیر پرچم امام حسین(ع) بازگشت از گناهان و قرار گرفتن در مسیر خداوند رخ می‌دهد.
وی با بیان اینکه نمایش‌های بعدی هم با موضوع توبه خواهد بود، افزود: برای اجرای 14 داستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این نمایش مربوط به خیمه امام حسین(ع)، دیگری خیمه فاطمه زهرا(س) برای دهه فاطمیه، خیمه علوی برای ماه رمضان و قصه‌های دیگر نیز در مناسبت‌های مختلف به روی صحنه خواهند رفت.
نویسنده و کارگردان نمایش خیمه، استقبال از نمایش‌های دینی را در صورت تبلیغات مناسب بسیار زیاد دانست و بیان کرد: متأسفانه آن‌گونه که باید به نمایش‌های دینی بها داده نمی‌شود.
رضازاده با بیان اینکه باید کمک کرد تا مناطق محروم هم بتوانند از این‌گونه برنامه‌ها بهره‌مند شوند، اظهار کرد: متأسفانه مسئولان هنوز باور نکردند که این‌گونه نمایش‌ها مورد استقبال مردم است.
وی با اشاره به اینکه ملت ما دین‌مدار هستند به همین خاطر تحت هیچ شرایطی کار دینی را با کارهای دیگر نمی‌توان مقایسه کرد، بیان کرد: هرچند مسئولان در سالهای اخیر کمی توجه‌شان بیشتر شده اما هنوز تاثیر نمایش‌های دینی را باور نکرده‌اند.
captcha