خانواده مهمترین رکن در گرایش جوانان به فرایض دینی است
کد خبر: 3671425
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

خانواده مهمترین رکن در گرایش جوانان به فرایض دینی است

گروه اجتماعی: خانواده مهمترین رکن در گرایش جوانان به فرایض دینی است و یکی از علل نمازگریزی جوانان، بی توجهی خانواده و جامعه به این فریضه الهی ست.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، بی‌اعتنایی به نماز و توجه نکردن و عدم رسیدگی به آن سبب شده که نماز امری ساده، بی‌ارزش و پیش پا افتاده شناخته شود و گروهی آن را کاری بی‌فایده و عملی بی‌اثر در زندگی خود بدانند و حتی کار به جایی برسد که عده‌ای بگویند نماز چه اثری در زندگی دارد و حال آنکه هر کسی به میزان معرفت و شناخت خود از نماز بهره می‌برد و چون معرفت و ایمان افراد با هم متفاوت است، نمازهای آنها و آثار آن نمازها نیز مختلف است.
نماز بهترین اعمال دینی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت‌های دیگر هم قبول می‌شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی‌شود، همان ‌طور که اگر انسان شبانه‌روزی پنج نوبت در نهر آبی شست‌وشو کند، آلودگی در بدنش نمی‌ماند، نمازهای پنج‌گانه هم انسان را از گناهان پاک می‌کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی‌خواند.
از مجموع آیات و روایات بر می‌آید که نمازها از نظر اثرگذاری بر سه قسم نماز بی‌اثر، نماز با اثر کم یا متوسط، ,نماز پر اثر تقسیم می شود.
نماز بی‌اثر:
نمازهایی که مهر« باطل» بر روی آنها نقش می‌بندد، چه بسیار افرادی که به دلیل کوتاهی در فراگیری احکام و عدم آشنایی با احکام نماز، حتی بدون اینکه خودشان هم متوجه باشند نمازشان باطل است از همین رو بهره‌ای از آثار نماز نمی‌برند و یا آنکه نماز خود را به جهت دیدن دیگران(ریا) می‌خوانند و به محض دگرگون شدن شرایط و بر هم خوردن اوضاع، دیگر نه از نماز خبری است و نه از نمازگزار.
نماز با اثر کم یا متوسط:
عمده نمازها این گونه است. نمازهایی که بدون خشوع و خضوع، بدون مراعات شرایط بدون رعایت آداب باطنی و عرفانی و... خوانده می‌شود.
نماز پر اثر:
نمازهای نابی که تمامی شرایط قبولی نماز در آن رعایت می‌شود، این نماز بهترین وسیله برای قرب به خدا، جامع‌ترین مظهر عبودیت، بندگی و کامل‌ترین نمونه شکر و سپاسگزاری است، این نماز عامل نیرومند و مؤثری در صلاح حال فرد و جامعه است و عبادتی است که از جهت تربیت و سازندگی به راستی بی‌نظیر است، چنین نمازی است که انسان را به تمامی آثار و برکات نماز نائل می‌سازد و نمازگزار به خوبی از برکات آن بهره می‌برد.
به طور مسلم اگر انسان مؤمن به نماز خود توجه کند و رابطه‌اش را با خدای خود هر چقدر هم که ضعیف و کم رنگ باشد، قطع نکند و همین ارتباط ضعیف را روز به روز تقویت کند تا به تدریج به درجات عالی قرب و معرفت خدای متعال برساند، نماز تأثیر خود را در تمام جوانب زندگی انسان خواهد گذاشت.
لذا انسان با ایمان باید بکوشد با تمرین و تصمیم و اراده قوی به نمازش عمق و شور و حال ببخشد و با مراجعه به علمای دین و مطالعه کتاب‌هایی که درباره احکام نماز و همچنین اسرار و نکات ظریف نماز بیان شده و نیز مطالعه شرح حال بزرگانی که به نماز عشق می‌ورزیده‌اند و نماز آنها نمونه‌ای از معراج مؤمن بوده است، به تدریج و کم کم بر حضور و توجه در نمازش بیفزاید و شور و نشاط خود را در حال نماز بیشتر کند تا از این طریق نمازی کامل و قابل قبول درگاه الهی را اقامه کرده و به دنبال آن آثارو برکات نماز را روز به روز در زندگی خود بیشتر لمس کند، هر چند این تأثیرگذاری در دراز مدت و اندک اندک صورت پذیرد.
در میان اعمال روزانه نمازیکی از بهترین عبادت هاست که می توان با خدا در ارتباط بود خداوند در قرآن به طور صریح سخن گفته است تا حدی که میزان اعمال انسان با آن سنجیده می شود. امام صادق( ع) فرمود: هیچ عملی نیست که بنده انجام دهد مگر اینکه خداوند در قرآن ثوابی برای آن بیان کرده جز نماز شب که ثوابی برای آن مشخص نکرده به واسطه ارزش زیادی که امکانات خود انفاق می کنند هیچ کس نمی داند خداوند چه چیزها برای آنها پنهان کرده که موجب روشنی چشم ایشان می شود به پاداش اعمالی که انجام می دهند.
در میان اعمال روزانه نمازیکی از بهترین عبادت هاست که می توان با خدا در ارتباط بود خداوند در قرآن به طور صریح سخن گفته است تا حدی که میزان اعمال انسان با آن سنجیده می شود.
امام صادق( ع) فرمود: هیچ عملی نیست که بنده انجام دهد مگر اینکه خداوند در قرآن ثوابی برای آن بیان کرده جز نماز شب که ثوابی برای آن مشخص نکرده به واسطه ارزش زیادی که امکانات خود انفاق می کنند هیچ کس نمی داند خداوند چه چیزها برای آنها پنهان کرده که موجب روشنی چشم ایشان می شود به پاداش اعمالی که انجام می دهند.
اینکه چرا و به چه دلیل جوانان نسبت به اعتقادات دینی ضعیف شده اند ، چرا اشتیاقی به انجام اعتقادات مذهبی ندارند، چرا در مساجد حضور جوانان کمرنگ است؟ اینها عواملی است که باید ریشه یابی کنیم علل و عوامل آن را بررسی کنیم .
علل اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی علل های مختلفی است که می تواند در جوانان تاثیر گذار باشد میتوان گفت پیشرفت روز افزون در فناوریها و تکنولوژی ها از ترفندهای دشمنان است که متاسفانه جوانان ما را با ماهواره ، و اینترنت و شبکه های اجتماعی به خود مشغول کرده اند و باعث شده جوانان از اهداف اصلی خود که همان اصول دین است دور شوند.
و اینکه چرا جوانان به حضور در مساجد برای نماز جماعت رغبتی نشان نمی دهند مسائل متعددی در کار است یکی از عوامل نداشتن برنامه برای آینده ، بیکاری و دوستان ناباب ، عدم اطاعت پذیری جوانان از پدر و مادر ، ندانستن فضیلت نماز و عدم آگاهی کافی به اعتقادات دینی و مذهبی و کم کاری خانواده و موارد دیگر از آسیب های نماز گریزی جوانان است.
لازم است رسانه های دیداری و شنیداری در این خصوص تلاش جدی نمایند فیلم هایی که نشان می دهند مذهبی تر باشد از کارشناسان مذهبی بیشتر در برنامه ها استفاده گردد.به طوری که جوانان به آن راغب تر شوند در این راستا خانواده ها ، که مهمترین رکن شکل گیری شخصیت جوان را دارند باید از کودکی آموزش داد و از فضیلت نماز آشنا نمود. اگر پدر و مادری خود در خواندن نماز سستی انجام دهد بی تردید فرزندانشان نیز سستی می کنند و یا اصلا نماز نمی خوانند.پس اگر خانواده ها در امر اعتقادی بی تفاوت باشند بی شک چه بسا مشکلاتی را در پی خواهد داشت این مشکلات می توتند اعتقادی ، اجتماعی، خانوادگی و حتی فردی باشد.
لذا بر خانواده ها به خصوص پدر و مادر وظایفی است که از کودکی، کودکان را با مساجد و مکان های مقدس و اعتقادات دینی و مذهبی آشنا نمود و آگاهی ها و اطلاعات لازم در اختیار آنها قراردادتا در ایام کودکی و نوجوانی به بیراه کشیده نشود.
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم پورحسین، مدرس حوزه و دانشگاه درگفت وگو با این خبرگزاری بین المللی قران(ایکنا) از اردبیل، تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل بی توجهی جوانان به فریضه نماز، کم اهمیت بودن این مساله در محیط خانواده است.
حجت الاسلام پورحسین فر ادامه داد: بدون تردید خانواده مهمترین رکن در گرایش جوانان به فرایض دینی است. زمانی که جوانان می بینند در محیط منزل توجهی به نماز نمی شود و والدین اهمیتی به نماز نمی دهند به نماز بی توجه می شوند.
وی افزود:یکی دیگر از علل نمازگریزی جوانان، بی توجهی جامعه به این فریضه الهی ست. بخصوص در حکومت اسلامی همه ارکان حاکمیت باید تلاش بکنند تا نماز را به یک هنجار اجتماعی تبدیل بکنند.
وی گفت: مع الاسف در جامعه ما نماز هنوز به یک هنجار عمومی و ارزش اجتماعی تبدیل نشده است و خود همین یکی از مهمترین دلایل بی توجهی جوانان به نماز است.
عبدی، مدیر ستاد اقامه نماز استان اردبیل نیز در این خصوص به خبرنگار ایکنا، خاطر نشان کرد: بر مبنای آیه شریفه ی قرآن کریم، نماز مهمترین راهکار برای تمامی معضل های جامعه است.
وی ادامه داد: تنها راهکار معضل های اجتماعی و راهکارهای کاهش آسیب در جامعه نماز است.
عبدی با اعلام این مطلب که به فرموده مقام معظم رهبری فضای مجازی مانند «تعقیبات نماز» ارزش دارد، افزود: در جبهه جهاد فرهنگی باید فراموش نکنیم که می توانیم فضای مجازی را به فرصتی برای تبلیغ دین مبین اسلام تبدیل کنیم.
خدیجه جعفری، کارشناس دینی و مذهبی نیز در گفت وگو با این خبرگزاری با بیان اینکه برای اینکه روح و جسم سالمی داشته باشیم، بایستی به فرهنگ نماز اهمیت بیشتری بدهیم، افزود: پدران و مادران می‌توانند با الگوهای عمل و رفتاری خود کودکان را با نماز آشنا کنند.
وی با یادآوری اینکه فرهنگ نماز بهترین شیوه‌ای است که می‌تواند مسلمانان را به سعادت و رستگاری اخروی برساند، تصريح کرد: گسترش فرهنگ اسلامی و قرآنی در سطح جامعه امری لازم است و باید در این مسیر تلاش بیشتری داشته باشیم.
وی نماز را روح و غذای فکر انسان‌ها شمرد و تصریح کرد: نماز به روح و روان کودکان سلامتی می‌بخشد و این سلامتی منجر به سلامتی خانواده می‌شود.
جعفری گفت: اقامه نماز می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات باشد چرا که هیچ عبادتی به اندازه نماز انسان را از سختی ها و گرفتاریها حفظ نمی کند.
گزارش سیما میرقاسمی

captcha