اذعان داوران به اجرای عالی نماینده جمهوری اسلامی ایران/ استقبال گرم سودانی‌ها از متسابقان
کد خبر: 3682029
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
آقایی مطرح کرد:

اذعان داوران به اجرای عالی نماینده جمهوری اسلامی ایران/ استقبال گرم سودانی‌ها از متسابقان

گروه مسابقات: استاد راهنمای نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان با اشاره به استقبال گرم سودانی‌ها از متسابقان گفت: با وجود اذعان داوران به اجرای عالی نماینده کشورمان، رتبه قابل قبولی به وی اعطا نشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدرسول تکبیری، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان که رتبه هشتم این مسابقات را نیز کسب کرد، ساعت 14:35 امروز یکشنبه، 24 دی‌ماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال خبرنگار ایکنا و نیز سیدعلی حمیدی، کارشناس امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.

اذعان داوران به اجرای عالی نماینده جمهوری اسلامی ایران/ استقبال گرم سودانی‌ها از متسابقان
همچنین، معتز آقایی، حافظ بین‌المللی قرآن کشورمان که به عنوان استاد راهنما نماینده جمهوری اسلامی ایران را در این دور از مسابقات قرآن کشور سودان همراهی می‌کرد، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) طی گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در رابطه با سطح این دوره از مسابقات، اظهار کرد: بنده مسابقات قرآن کشور سودان را که البته تنها در رشته حفظ قرآن برگزار شد، مسابقاتی قوی و دارای سطح بالایی مشاهده کردم. سطح مسابقات طوری بالا بود که تعداد 11 نفر از 72 شرکت کننده بدون غلط تلاوت کردند و مابقی متسابقان نیز بین یک یا دو غلط داشتند که این نشان دهنده سطح بالای این دوره از مسابقات بود. شاید یک یا دو نفر در این مسابقات ضعیف بودند ولی مابقی شرکت کنندگان در سطح بالایی قرار داشتند.
آقایی با اشاره به اینکه این مسابقات دارای دو مرحله شامل مرحله اصلی مسابقات و مرحله تست ورودی بود که تقریبا تمامی متسابقان از مرحله ورودی به مرحله اصلی راه پیدا کردند، بیان کرد: در مرحله اصلی نیز چهار سؤال از هر حافظ که بین پانزده تا هجده سطر بود، پرسیده می‌شد. یک کار جالبی نیز که در این مسابقات انجام شد، شامل آزمون مفردات در مرحله اصلی بود که در مسابقات اوقاف کشوری ما به صورت کتبی طرح می‌شود و حالت ورودی دارد ولی مفردات در مسابقات کشور سودان جزء نمره متسابقان محسوب می‌شود یعنی از صد نمره‌ای که به هر حافظ داده می‌شود، 95 نمره به حسن حفظ و احکام تلاوت و قواعد و صوت و لحن اختصاص دارد و پنج نمره نیز نمره مفاهیم خواهد بود.
وی در ادامه سخنان خود در این زمینه با بیان اینکه این مسابقات در سطح بالایی برگزار شد، افزود: البته ما توقع داشتیم که رتبه خیلی بهتری به نماینده جمهوری اسلامی ایران اعطا شود؛ چرا که اگر بنابر این بود که رتبه‌ها بر حسب آئین‌نامه مسابقات کشورمان اعطا شود، به جرأت عرض می‌کنم که محمدرسول تکبیری با اختلاف زیادی رتبه اول را کسب می‌کرد و با نفر اول این مسابقات حداقل 10 نمره فاصله داشت، اما طبق آئین‌نامه مسابقات کشور سودان نیز نماینده کشورمان چیزی کم نداشت و بدون غلط و عالی پاسخ داد.
آقایی ادامه داد: همچنین، طبق آئین‌نامه مسابقات جایزه خارطوم هفتاد نمره مربوط به حسن حفظ، بیست نمره تجوید، پنج نمره صوت و پنج نمره نیز مربوط به مفردات است که نمره وقف و ابتدا نیز در نمره تجوید دخالت دارد و تقریبا می‌توان گفت که اصلا لحاظ نمی‌کنند و مبانی آن‌ها با ما در این زمینه تفاوت دارد.
وی با بیان اینکه به اذعان بسیاری از افراد حاضر در مسابقات نماینده کشورمان برنامه خود را خیلی عالی اجرا کرد، اذعان کرد: حتی داوران مسابقات نیز به این امر اذعان داشتند؛ چرا که نماینده ما شاید تنها متسابقی در این مسابقات بود که سه خط را با یک نفس تلاوت می‌کرد و آیاتی که شاید در شرایط عادی نیز حداقل دو نفس لازم دارد ولی نماینده ما به خوبی این آیات را در یک نفس تلاوت کرد و مورد تحسین همگان و داوران قرار گرفت. نمایندگان خیلی از کشورهای دیگر نیز تلاوت تکبیری را تحسین کرده و به ما اعلام می‌کردند که امیدواریم تا نماینده شما جزء رتبه‌های اول مسابقات باشد.
آقایی در رابطه با داوری این دوره از مسابقات قرآن کشور سودان نیز گفت: نمی‌توانم بگویم که داوری این مسابقات ضعیف بود انصافا هر چهار داور مسابقات از داوران خوبی بودند به ویژه رئیس هیئت داوران که خود به قرائات عشر مسلط بود و در چندین مسابقه داوری کرده است. یک داور دیگر نیز از شهر مکه و مسلط به قرائات عشر بود. همچنین، داور دیگری از شهر مدینه و نیز داوری از امارات متحده عربی که در مسابقات جمهوری اسلامی ایران نیز داوری کرده بود، در این مسابقات قضاوت می‌کردند و می‌توان گفت که داوری مسابقات قوی بود. البته برخی موارد نیز بود که در آن بحث بود مانند اینکه داوران برخی اوقات تذکرات لازم را به متسابقان نمی‌دادند یا آن طوری که باید ریز نمره بدهند، این کار را انجام نمی‌دادند و نمرات را به صورت کلی اعطا می‌کردند. همچنین، پس از اعلام نتایج نیز مشخص شد که اختلاف نمرات متسابقان با یکدیگر خیلی کم و در حد صدم نمره بوده است.
وی در رابطه با عدم اعطای رتبه بالا به نماینده کشورمان در این مسابقات نیز با بیان اینکه نمی‌دانم که آیا می‌توان گفت که این امر سیاسی بوده یا نه؟، تصریح کرد: عدم اعطای رتبه بالاتر به محمدرسول تکبیری تعجب برانگیز بود؛ چرا که همگان تلاوت ایشان را تحسین کرده و دارای شرایط حائز رتبه برتر مسابقات می‌دانستند.
آقایی در ادامه افزود: البته این امر اصلا چیزی از شایستگی‌های نماینده جمهوری اسلامی ایران کم نمی‌کند؛ چراکه ایشان تمام سعی و تلاش خود را در این مسابقات انجام داد، ما خدا را شاکر هستیم که نماینده کشورمان در بین 10 نفر برتر مسابقات قرار گرفت. در بسیاری از مسابقات دیگر کشورها بنا به دلایل مختلف از جمله مسائل سیاسی و ... نمایندگان کشورمان را حتی در رتبه‎‌های برتر مسابقات خود قرار نمی‌دهند.
وی در رابطه با رفتار مسئولان برگزاری این مسابقات با متسابقان و همراهان ایشان به ویژه نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه رفتار ایشان در حد بسیار خوبی بود، اظهار کرد: ایشان بسیار میهمان نواز بودند به طوری که هر شب، متسابقان و همراهان ایشان را جهت پذیرایی، سخنرانی و نیز برنامه تلاوت به منزل خود دعوت می‌کردند که حتی رئیس‌جمهوری سودان نیز در یکی از برنامه‌ها حضور داشت. البته از لحاظ اینکه مسابقات به صورت فشرده از صبح تا شب برگزار می‌شد و باید بلافاصله بعد از نماز مغرب وعشا نیز به دیگر برنامه‌ها می‌رسیدیم، این امر مقداری خسته‌کننده بود و شاید در هماهنگی این امور مقداری ضعف وجود داشت ولی از لحاظ استقبال و نیز رفتار مسئولان و مردم سودان در برابر متسابقان و همراهان ایشان انصافا برخورد بسیار عالی از ایشان مشاهده کردیم.

اذعان داوران به اجرای عالی نماینده جمهوری اسلامی ایران/ استقبال گرم سودانی‌ها از متسابقان
آقایی در ادامه درباره استقبال مردم سودان از مسابقات قرآن این کشور نیز با بیان اینکه محل برگزاری مسابقات به گونه‌ای بود که شاید تنها متسابقان می‌توانستند در آن بنشینند و مردم برای مشاهده مسابقات در اطراف سالن می‌ایستادند، تصریح کرد: قطعا استقبال مردم خوب کشورمان از مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بیشتر است. البته استقبال مردم سودان که مردمی قرآن‌دوست نیز هستند، از مراسم اختتامیه این مسابقات که در محل سالن مقر ریاست جمهوری سودان برگزار شد، تقریبا چشمگیر بود.
وی در رابطه با رفتار دیگر متسابقان با نماینده کشورمان و همراه وی با اشاره به اینکه دیگر متسابقان رفتار بسیار خوبی با ما داشتند، اظهار کرد: حتی برخی از قبل به ما گفته بودند که مواظب باشید که ممکن است برخی متسابقان به ویژه از کشورهای حاشیه خلیج فارس رفتار خوبی با شما نداشته باشند که اینطور نبود و ما حتی با ایشان بحث‌های علمی داشتیم و رفتار خوبی با ما داشتند.
آقایی در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: این توقع را دارم که به نماینده کشورمان به چشم نفر هشتم نگاه نشود؛ چرا که بنده از نزدیک شاهد اجرای ایشان بودم و مشاهده کردم که واقعا ایشان هیچ چیزی از خود در مسابقات کم نگذاشت و شاهد این امر نیز این است که همگان بر اجرای خوب ایشان تأکید داشتند. حتی دو نفر از بانوانی که خود به عنوان متسابق در مسابقات شرکت داشتند و حائز رتبه نیز شده بودند، در صحبتی که با هم داشتند اشاره کردند که حق نمایندگان ایران و سوریه در مسابقات ضایع شد.

اذعان داوران به اجرای عالی نماینده جمهوری اسلامی ایران/ استقبال گرم سودانی‌ها از متسابقان

سطح مسابقات کشور سودان خیلی بالا بود
همچنین، در ادامه، محمدرسول تکبیری، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان نیز طی سخنانی در رابطه با سطح این مسابقات با اشاره به اینکه بنده با توجه به اینکه سال گذشته در مسابقات الجزایر نیز حضور داشتم، می توانم بگویم که سطح مسابقات کشور سودان خیلی بالا بود، گفت: شاهد این امر نیز این مسئله است که برای مثال متسابقی که در مسابقات کشورامارات رتبه دوم و در مسابقات کشور کویت نیز رتبه سوم را کسب کرده بود، نتوانست تا در این مسابقات رتبه‌ای را به دست آورد.
تکبیری ادامه داد: در رابطه با آئین‌نامه مسابقات قرآن کشور سودان نیز بنده تقریبا از قبل اطلاعاتی داشتم که طبق این آئین‌نامه بیشتر موضوع حسن حفظ و تجوید مهم است و بنده نیز تا حدودی نزد شیخ عصفور در این زمینه کار کرده بودم که این امر به من کمک کرد تا توانستم این رتبه را کسب کنم.
وی در ادامه درباره داوری این مسابقات نیز با بیان اینکه احساس می‌کنم در حقم ظلم شد، افزود: بنده برنامه و تلاوت خود را خیلی خوب و در حد عالی اجرا کردم و به تمامی سؤالات داوران به بهترین نحو پاسخ دادم، ولی در نهایت رتبه هشتم را به من اعطا کردند که تعجب برانگیر بود و شاید مقداری حمایت‌هایی که در این رابطه انجام شد، در این امر دخیل بود. برای مثال نماینده کشور میزبان که تلاوت خیلی عالی و شاهکاری نیز نداشت رتبه دوم مسابقات را کسب کرد و نماینده دیگر این کشور نیز رتبه نهم را به دست آورد.
تکبیری در رابطه با رفتار دیگر متسابقان با نماینده جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایشان رفتار بسیار خوبی با ما داشتند، افزود: در مسابقات سال گذشته کشور الجزایر که بنده حضور داشتم شاید برخی از افراد رفتار خوبی با ما نداشتند، ولی در این مسابقات نمایندگان دیگر کشورها به ویژه نماینده سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس رفتار خوب و قابل قبولی با ما داشتند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباسي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۰:۳۹
0
0
به نظر حقير چيزي از شايستگي حضرت آقاي تكبيري كم نكرده و نميكند ؛ خدا حفظشون كند
captcha