سبک زندگی حضرت زینب کبری(س) بر جمیل شدن است
کد خبر: 3684613
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
یادداشت/

سبک زندگی حضرت زینب کبری(س) بر جمیل شدن است

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام خادمیان در یادداشتی نوشت: سبک زندگی زینب کبری(س) برای جمیل شدن است نه فضیح شدن؛ برای جمیل زندگی کردن باید سبک زندگی انسان بر 6 محور جریان پیدا کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ولادت حضرت زینب کبری(س) یادداشتی به نگارش درآوردند که در ادامه می‌خوانید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و تهنیت

۱. اگر تعظیم و بزرگداشت ایام الله موالید و وفیات بزرگان مکتب؛ صرفاً یک یاد آوردی باشد؛ آن چه با تقویم می آید با ورق خوردن تقویم هم خواهد رفت.

پس هدف اعلای این تعظیم ؛ تعلیم سبک زندگی است.

۲. کلام زینب کبری سلام الله در توبیخ ابن عباس؛ یعنی سبک زندگی را از برترین اسوه ها آموختن.

آن جا که خطاب به وی فرمود: والله بل نحیا معه و نموت معه؛ ما با امام زمان خود زنده ایم و با او می میریم.

۳.  کسی که خلاف سبک زندگی امام زمانش زندگی کند در تمام حالات از درجه اعتبار و اعتماد ساقط است.

امام حسین علیه السلام به ابن عباس فرمود: اِنَّهُنّ وَدائِعُ رسول الله صلی الله علیه و آله و لا آمَنُ عَلَیهِنَّ اَحداً؛ این زنان امانات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هستند و من حتی یک اَمین نمی بینم که امانت را به او بسپارم؛ ولی عصر عاشورا همین امانت را  به خواهر سپرد فتأمل!!!

۴. خروج از سبک ولایت امام برابر با فسق است و انسان فاسق؛ مفتضح زندگی می کند.

زینب کبری علیها السلام فرمود: 《اِنَّما یَفتَضِحُ الفَاسِقُ و یَکذِبُ الفاجِرُ و هُو غَیرُنا》.

۵.سبک‌ زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را گویند .

۶. هر کس سبک زندگی از خود بسازد یا سرمشقی غلط پیدا کند؛ به چاه خواهد رفت.چون علم ما و امثال ما به گذشته تاریک به حال محدود و به آینده عقیم است.

۷. زینب کبری مانند همه آل الله علیهم السلام ، عقیلة بود.

عقیل صفت مُشْبِهِه است و دلالت بر ثبات و دوام دارد  و "ة"مانند علامة و خلیفة

 برای مبالغه است نه تأنیث.

پس عقیله یعنی عاقلی که عقل؛ در زندگی او فصل مقوّم است.

اگر کسی چنین بود کریم و عزیز می شود و الاّ مفتضح و ذلیل خواهد شد.

۸.سبک زندگی زینب کبری سلام الله برای جمیل شدن است نه فضیح شدن .

۹. برای جمیل زندگی کردن باید سبک زندگی انسان بر محورهای ذیل جریان یابد:

الف- خدا محوری: یعنی اطاعت از خدا با عمیق ترین حال اخلاص و رضا به اطاعت از خدا و لذا هر اطاعتی را جمیل می نامند حتی کشته و اسیر شدن.

ب- تکلیف مداری: التفات و عمل به تکلیف نتیجه اش فلاح و پیروزی است ؛ پشیمانی و شکست معنا ندارد .

لذا زینب کبری سلام الله به یزید ملعون  فرمود :أَ ظَنَنْتَ يَا يَزِيدُ حَيْثُ أَخَذْتَ عَلَيْنَا أَقْطَارَ الْأَرْضِ وَ آفَاقَ السَّمَاءِ فَأَصْبَحْنَا نُسَاقُ كَمَا تُسَاقُ الْأُسَرَاءُ أَنَّ بِنَا هَوَاناً عَلَيْهِ

اى یزید! آیا اکنون که زمین و آسمان را [از جهات گوناگون] بر ما تنگ کردى و ما را همانند اسیران به هر سو کشاندى، مى پندارى ما به نزد خداخوار شدیم؟

ج- صبر و تسلیم پایه و رکن یک زندگی سلیم و صحیح است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: "الراضی لا یَسخُطُ علی سَیِّدِه أَصابَ مِن الدُّنيا أم لَم يُصِبْ ؛ انسان راضی از مولای خویش ناخشنود نیست؛ چه از دنیا بهره مند باشد و چه بی بهره از دنیا باشد".

د- انس با عبادت ؛ سبک زندگی انسان معطوف به کمال است لذا زینب کبری سلام الله علیها مأنوس با نماز و تلاوت بود.

وقتی تاریخ می نویسد : شام یازدهم محرم زینب کبری علیها السلام ؛ بدن مطهر برادر را ترک و ایتام را کناری گذاشت و مشغول نماز شب شد ، این یعنی محبوب اصلی و مأنوس اصلی زینب خدای سبحان است《 هُوَ اَلْأَوَّلُ وَ اَلْآخِرُ وَ اَلظّٰاهِرُ وَ اَلْبٰاطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 》.

ه-در خدمت خانواده بودن.

این که گفته اند در نکاح خویش شرط ضمن عقد کرده بود هر وقت امام حسین علیه السلام سفر کند او نیز همراهی نماید حرفی بی سند است و خلاف اصول فقاهی و معارض تاریخی دارد.

امام حسین علیه السلام ۲۵ مرتبه پای پیاده از مدینه به مکّه سفر نمود و در هیچ یک از این سفرها حضرت زینب سلام الله همراه ایشان نبود که اگر چنان بود تاریخ این پیاده روی و یا همراهی را ثبت می نمود .

در زمان حضرت علی علیه السلام ؛ امام حسین مانند امام حسن علیهما السلام سفر تبلیغی جهت جذب یاور داشت در هیچ یک از این سفرها حضرت زینب سلام الله همراه امام حسین علیه السلام نبودند.

ضمناً شرطی که خلاف مقتضای عقد باشد نیز باطل است و این شرط خلاف مقتضای نکاح است فتامل .

زیبایی و عزت و عظمت زن در شوهر داشتن و تابع شوهر بودن است.

و عزت زینب سلام الله علیها در این بود که با رضایت شوهر سفر نمود و در دوران زندگی همسری شایسته برای شوهر و مادری با عظمت برای فرزندان و خواهری شفیق و دختری با افتخار برای والدین بود.

و- فضائل اجتماعی؛ مانند:احسان ، ایثار، عفو ، تعلیم و هدایت ، خروش بر ظالم ، یاری مظلوم ، بیان حق ، رسوا کردن زشتی ها و طاغوت ، مدیریت صحیح ، بصیرت ، عدالت خواهی و ... در متن سیره حضرت زینب سلام الله چون خورشید می درخشد .

 

والله المستعان

سید حسین خادمیان

۵ جمادی الاولی- ۱۳۹۶/۱۱/۰۳

captcha