دفاع از فلسطین وظیفه‌ای اسلامی، انسانی و اخلاقی است
کد خبر: 3684718
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
لاریجانی در همایش بین‌المللی «غزه، نماد مقاومت»:

دفاع از فلسطین وظیفه‌ای اسلامی، انسانی و اخلاقی است

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در هشتمین همایش بین‌المللی «غزه، نماد مقاومت» تصریح کرد: دفاع از مردم فلسطین وظیفه‌ای اسلامی، انسانی و اخلاقی است و سنت الهی این است که اگر به کسی ظلم شود و دیگران به یاری مظلوم نشتابند، این ظلم در همین دنیا به سر خودشان خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) هشتمین همایش بین‌المللی «غزه، نماد مقاومت» با شعار «قدس یکپارچه، پایتخت دائمی فلسطین» از ساعت 14/30 روز سه‌شنبه، 3 بهمن‌ماه، با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط سعید پرویزی؛ نفر اول مسابقات بین ‌المللی قرآن در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در این مراسم با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست به ویژه خانم مصطفوی، گفت: این اقدام نشانه حساسیت به آینده جهان اسلام است.

وی افزود: حتما این سؤال را که چرا ملت ایران از مردم فلسطین اینگونه دفاع می‌کند را در فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی دیده‌اید؛ در برخی از رسانه‌های عربی بیان می شود که این مسئله یک موضوع عربی است. گاهی برخی رجال سیاسی غربی یا غیر مسلمان هم می‌گویند تا کی می‌خواهید ادامه دهید و چرا این مسئله را حل نمی‌کنید، لذا این سؤال مهمی است که چرا از ملت فلسطین باید دفاع کرد که البته مسئله چند وجه دارد.

رئیس مجلس تصریح کرد: وجه اول این است که فلسطینیان ملت مظلومی هستند که این مظلومیت مضاعف هم هست زیرا گرفتار رژیم بدخیمی شده‌اند که آنها را آواره کرده است لذا دفاع از مردم فلسطین وظیفه‌ای اسلامی، انسانی و اخلاقی است و این را بدانیم که این سنت الهی است که اگر به کسی ظلم شود و دیگران به یاری مظلوم نشتابند، این ظلم در همین دنیا به سر خودشان خواهد آمد؛ اگر ملتی آواره شدند و دست نیاز به سوی دیگران دراز کردند و آنها حمایت نکنند، باید بدانند لباس ذلت به تنشان پوشیده خواهد شد.

لاریجانی با بیان اینکه بعد بعدی مسئله از نظر امنیت ملی است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی برای همه کشورها یک مزاحم دائمی است؛ به خاطر دارید که این رژیم چقدر برای کشورمان مشکل درست کرد؛ چه کسانی دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند. دست به ترور این رژیم زیاد است و بیش از 400 تا 500شخصیت مهم را ترور کرده‌اند.

رئیس مجلس اضافه کرد: در واقع اسرائیل یک رژیم شرور و دردسرساز در منطقه است و برای انجام حرکات ایذایی در کشورمان حتی به برخی از کشورهای اطراف ما نفوذ می‌کند.

وی ادامه داد: آنها حتی در برخی از کارهای تجاری برای ضربه زدن به کشورمان وارد می‌شوند که برخی منابع اطلاعاتی ایران این موارد را کشف کرده‌اند. اگر کسی بخواهد سنت‌های دینی را هم کنار بگذارد و به لحاظ امنیت ملی به مسئله اسرائیل توجه کند باید بداند در مقابل یک رژیم شرور باید ایستادگی و مقاومت کرد.

لاریجانی اظهار کرد: این رژیم مرزها را نمی‌شناسد و در داخل مرزهای کشورهای دیگر هم ترور و ایذا می‌کند. بنابراین چه از بعد اسلامی و اخلاقی و چه از بعد منافع ملی و امنیت ملی به این مسئله نگریسته شود باید دانست که اگر در مقابل این رژیم ایستادگی نشود دائم جلو خواهد آمد.

رئیس مجلس عنوان کرد: اگر به تاریخ مبارزات ملت فلسطین هم نگاه کنیم می‌بینیم از زمانی که این غائله به پا شد و یک رژیم واقعا جعلی و با زور چند کشور قدرتمند ایجاد شد، فراز و فرودهای زیادی وجود داشته و زمانی این مبارزات پیشرفت و زمانی هم پسرفت داشته است. اگر همیشه پیشرفت بود وضع فلسطینیان اینگونه نبود.

لاریجانی یادآور شد: امام خمینی(ره) سخن ماندگاری دارند و می فرمابند؛ اگر مسلمانان هریک سطل آبی بر روی اسرائیل می ریختند این رژیم را آب می‌برد. این سخن یک تمثیلی است که ملت‌های مسلمان با منابع و قدرت‌های متنوعی که دارند اگر بخشی از آن را در مبارزه با اسرائیل صرف می‌کردند قطعا سرنوشت فلسطین امروز این نبود.

وی تصریح کرد: همین نشان می‌دهد این داستان غم‌انگیز پیشرفت و پسرفت داشته است. چند جنگ کشورهای مختلف عربی علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند که در خیلی از آن جنگ‌ها عقب‌نشینی کردند و کرانه باختری و سینا را از دست دادند و در همه این شکست‌ها رگه‌هایی از خیانت دیده می‌شود.

رئیس مجلس اظهار کرد: به یاد دارم در جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی با کمک امریکا از همه امکانات برای حذف حزب‌الله از صحنه سیاسی لبنان استفاده کرد و هجوم بزرگی انجام داد. ده روز اول هر تلاشی می‌شد برای اینکه آتش‌بس صورت بگیرد اسرائیل و آمریکا به هیچ وجه زیر بار نمی‌رفتند. ایده آنها این بود که کار در حال تمام شدن است، اما از روز دهم به بعد شرایط در حال عوض شدن بود و آنها احساس کردند با یک صحنه سختی مواجه هستند و بعید است دیگر بتوانند جلو بروند.

وی ادامه داد: جنگ از دو هفته که گذشت دلال‌های منطقه راه افتادند و در تماس‌های مکرر با ایران و سایر کشورها بر حل این مسئله تأکید می‌کردند در حالی که دو هفته قبل چنین حرف‌هایی نمی‌زدند. اما پس از دو هفته برخی کشورهای عربی منطقه تماس می‌گرفتند که باید برای حل مسئله کمک کرد. در واقع آنها با مقاومتی که مقابل خود دیدند مجبور شدند یک صورت ظاهری در قالب آتش‌بس درست کنند و اسرائیل را از منجلابی که در آن افتاده نجات دهد.

لاریجانی اظهار کرد: من همان زمان سفری به یکی از کشورهای اروپایی که روابط نزدیکی با اسرائیل دارد، داشتم. نخست‌وزیر ان کشور اروپایی می‌گفت این آقای اولمرت (نخست‌وزیر وقت اسرائیل) فعلا یک جنازه سیاسی است. این ایستادگی و مقاومت نشان داد این رژیم قابل راندن به عقب است و این یک درس بزرگ بود.

وی ابراز کرد: در دوران جنگ33 روزه یک عده از کشورهای عربی به جای کمک به لبنان به ارسال اطلاعات به صهیونیست‌ها می‌پرداختند که ما خبرهای این اقدامات را داشتیم و همین خیانت‌ها است که مشکل ایجاد می‌کند. بعد به فاصله اندکی رژیم صهیونیستی می‌خواست نشان دهد که از توان نیفتاده است و لذا جنگ غزه را شروع و به مدت 22 روز بمبارن شدیدی انجام داد ولی همان مقاومت مجددا آنجا رخ داد و این درس دومی بود که گرفتند.

رئیس مجلس گفت: این برای ما نکته مهمی است که وقتی چند کشور عربی کنار هم قرار می‌گرفتند نمی‌توانستند رژیم صهیونیستی را به زانو درآورند. اما ملت‌هایی که در لبنان و غزه روحیه مقاومت و مجاهدت داشتند توانستند صهیونیست‌ها را پس بزنند. این درس مهمی است که استقامت و مقاومت در این راه کلید فلاح و پیروزی است.

وی با بیان اینکه باید ببینیم که اکنون در چه وضعیتی هستیم، گفت: ما در چند سال گذشته با این امر مواجه هستیم که یک بحرانی در کشورهای اسلامی راه انداختند و مجالی برای این رژیم مفلوک ایجاد کردند که یک فضای تنفسی پیدا کند و بتواند مقداری جلو بیاید. از زمانی که بحران در سوریه و برخی کشورهای دیگر ایجاد شد و انرژی کشورهای اسلامی را تحلیل برد، فضا و مجال برای رژیم صهیونیستی ایجاد شد.

لاریجانی ادامه داد: همان موقع که برخی برادران فلسطینی که به ایران می‌آمدند و نکات و ملاحظاتی درباره سوریه داشتند به آنها می‌گفتیم که هدف دشمنان زدن ستون مقاومت است و این به ضرر ملت فلسطین است. حال انها گاه می‌پذیرفتند و گاه هم نمی‌پذیرفتند ولی به هر حال این مسیری بود که طی شد.

وی ابراز کرد: در این فاصله داعش و جبهه النصره به وجود آمد و معلوم است که چه کسانی این گروه‌ها را به وجود آوردند تا انرژی کشورهای مسلمان را مستهلک کنند. در آن سال‌ها کنفرانسی به نام هرتزل در اسرائیل برگزار می‌شد که مسائل مهم رژیم صهیونیستی در ان مورد بحث قرار می‌گرفت. یکی از صاحب‌نظران مشهور و یهودی امریکایی در آن همایش مطرح کرد که داعش در حال از بین رفتن است و ما باید جبهه النصره را مورد حمایت قرار دهیم که این ماجرا تمام نشود. تعبیر این فرد آن بود که «بهترین زمان برای رژیم صهیونیستی این زمان است»؛ چون کشورهای اسلامی درگیر خودشان هستند، ثروت و امکانات‌شان در حال از بین رفتن است و نیروهای دفاعی آنها در حال ضعیف شدن است و فضا برای اسرائیل در حال باز شدن است.

لاریجانی تأکید کرد: باید پذیرفت که رژیم صهیوینستی نفع خود را از این درگیری‌ها در این مدت برد. اما بعد از ماجرای اخیری که رئیس‌جمهور امریکا دربیاره انتقال سفارت امریکا از تلاویو به قدس راه انداخت که شیطنت بزرگی بود، می‌خواهند فضا را بر ملت فلسطین تنگ کنند. در واقع همه توافقات صلحی که مانند اسلو را قبلا کردند نمی‌خواهند اجرا کنند و می‌خواهند یک گام جلو بیایند.

رئیس مجلس اضافه کرد: این نتیجه آن ضعف‌ها و مشکلاتی است که برای جهان اسلام به وجود آوردند. حالا در همین زمان برخی کشورهای اسلامی دارند خیانت می‌کنند و در همین شرایط بسیار نابرابر و فشار مضاعف بحث روابط با رژیم صهیونیستی را مطرح می‌کنند و اینها از طرف دیگر دارند به این رژیم مفلوک کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: اما در پس همه این اتفاقات یک نقطه قوت هم وجود دارد. اگر سیر تحولات در فلسطین بررسی شود می‌بینیم در روش‌های مبارزات متنوع، تنها یک روش بوده که موفق بوده و جواب داده است و آن هم مقاومت بود. اسرائیلی‌ها یک سیلی محکم در لبنان خوردند و یک سیلی محکم هم در غزه در جنگ 22 روزه و جنگ 51 روزه خوردند که نشان داد روشی که نتیجه می‌دهد مقاومت است.

لاریجانی عنوان کرد: راه‌های دیگر چه جنگ‌هایی که راه انداختند خیلی نتیجه‌بخش نبود و چه مذاکراتی که انجام دادند خیلی موفق نبود. این اتفاقی که امروز با آن مواجه هستیم که آمریکایی‌ها راه انداختند و اسرائیلی‌ها‌ هم جشن گرفتند که پایتخت خود را جابجا می‌کنیم یک فاید هم داشت و آن این بود برخی گروه‌های فلسطینی که دنبال سازش و مذاکره بودند فهمیدند چیزی در دستشان نیست و بعد از این بود که بحث پیوستگی داخلی فلسطین و تمرکز بر مقاومت مطرح شد و این نکته بسیار باارزشی است.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که کشورهای دیگر هم هوشیاری پیدا کردند که اگر در این نقطه مقاومت نکنند باید در آینده خیلی عقب‌نشینی کنند لذا اراده‌های سیاسی، نه نظامی و اقتصادی، معطوف به دفاع از ملت فلسطین که قبلا نسبت به این مسئله کمی حالت خواب‌آلودگی داشتند. ممکن است گفته شود مباحث سیاسی خاصیت زیادی ندارد و کمک‌های مالی و نظامی تأثیرگذار است، قطعا انها موثرتر است اما تا اراده‌های سیاسی معطوف و همگرا نشود آنها هم رخ نمی‌دهد.

لاریجانی اظهار کرد: الان در مرحله‌ای هستیم که کشورهای مختلف یک هوشیاری سیاسی پیدا کردند که در شرایطی که آنها به جلو گام برمی‌دارند اگر از نظر سیاسی با هم وفاق و همگرایی پیدا نکنند نمی‌توانند بعدها ادامه بدهند. برخی کشورهای اسلامی بودند که در طی سال‌های گذشته خیلی باملاحظه حرف می‌زدند و دلشان می‌خواست از کنار این موضوع عبور کند. اما امروز احساس می‌کنند خسارت بزرگ‌تری برای خودشان در حال رخ دادن است، پس باید ایستادگی کند و با مردم فلسطین همگرایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این حوادث ضررها و نفع‌هایی داشت، گفت: اما نفعی که حاصل شد ارزش بیشتری از آن ضرر داشت چون هم همگرایی و هم توجه به مقاومت را بیشتر کرد و ما راهی جز این نداریم. جایی که موجب نگرانی صهیونیست‌ها می‌شود رشد پیدا کردن فکر مقاومت است و حوادثی که در چند هفته اخیر رخ داد کمک به تقویت تفکر مقاومت است و این همان عاملی است که برای صهیونیست‌ها هراسناک است.

لاریجانی در پابان اظهار کرد: امیدواریم مسیری که پیش می‌رود و مسلمانان هوشیاری بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده و همگرایی بیشتری هم پیدا کرده‌اند منجر به این شود که مردم فلسطین از این فشارها نجات پیدا کنند و به زندگی خودشان برگردند و این یک آرزوی دست نایافتنی نیست. برگزاری اینگونه مراسم‌ها هم موثر است و سبب می‌شود که موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله اساسی در جهان اسلام زنده باشد و همه از آن حمایت کنند.

در ادامه مراسم تعدادی از حامیان مردم مظلوم فلسطین مورد تجلیل قرار گرفتند؛ براین اساس در ابتدا از علیرضا کریمی؛ کشتی‌گیر جوانمرد کشورمان با پخش کلیپ دیدار این قهرمان با رهبر معظم انقلاب تجلیل شد.

بنابر گزارش ایکنا، پیش از سخنان رئیس مجلس، حسین مظفر؛ عضو هیئت امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین در سخنانی با اشاره به سالگرد جنگ 22 روزه، گفت: این ایام مانند روز قدس فرصتی برای رساندن فریاد مظلومیت مردم غزه و افشای جنایت صهیونیست‌هاست.

وی تصریح کرد: صهیونیست‌ها تصور  می‌کردند در مدت کوتاهی می‌توانند با حملات سریع جبهه مقاومت را تضعیف کنند لذا با تمام قوا علیه مردم بی‌سلاح و بی دفاع غزه، وارد جنگ شدند و تمام ظرفیت‌های نظامی، تبلیغاتی و رسانه‌ای را بکار گرفتند اما جبهه مقاومت به شکلی معجزه‌آسا، صهیونیست‌ها را به عقب‌نشینی وادار کردند. در آن موقع بود که رسانه‌ها مظلومیت مردم فلسطین را فریاد زدند و رژیم صهیونیستی را که به دنبال مظلوم‌نمایی بود متجاوز تلقی کردند.

مظفر یادآور شد: دستاورد بزرگ جنگ 22 روزه این بود که غزه به عنوان نماد مقاومت مطرح شد تا تحولات آینده را حول محور مقاومت رقم بزند بر همین اساس 29 دی از سوی مجلس به عنوان روز غزه، نماد مقاومت نامگذاری شد.

یادآور می‌شود در این همایش زهرا مصطفوی، نمایندگان حزب فضیلت عراق، نمایندگان سفارتخانه‌های عراق، الجزایر و فلسطین، نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطین در ایران و جمعی از شخصیت‌های لشکری و کشوری حضور داشتند.

captcha