فقدان برنامه منسجم و رمان‌های ماندگارکننده در حوزه دفاع مقدس+ برگزیدگان
کد خبر: 3684804
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
گزارش ایکنا از مراسم اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس؛

فقدان برنامه منسجم و رمان‌های ماندگارکننده در حوزه دفاع مقدس+ برگزیدگان

گروه ادب: محمدحسن مقیسه، استاد دانشگاه و نویسنده در اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس عنوان کرد: انسان‌های حکیم، افق‌ها را روشن می‌کنند. جنگ ثروت ملی است. جنگ ، آداب و افکار و اندیشه ما را می‌سازد. کاروان‌های راهیان نور، نیز ثروت هستند. بر ثروت باید افزوده و از آن نگهداری و به نسل بعد منتقل شود.

فقدان برنامه منسجم و رمان ماندگارکننده خرمشهر+ برگزیدگان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)؛  این استاد دانشگاه در اختتامیه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس اظهار کرد: جنگ ثروت ملی و معنایی است که با داشتن برنامه می‌توان آن را صیانت کرد. باید به دفاع مقدس توسعه معنایی داد و جنگ را از بازه هشت ساله به وسیله تعامل با کشورها بیرون آورد.
مقیسه گفت: بیان وقایع دفاع مقدس برای استفاده امروز جامعه و از سویی نگاه به آینده است که مسوولان و نویسندگان باید به آن توجه کنند.
وی از دفاع از خرمشهر یاد و عنوان کرد: کودکان و زنان از شهر دفاع کردند. مردم و رزمندگان از اموال مادی مردم نیز دفاع کردند. این شهر نماد و نمونه است.
وی با اشاره به تولستوی که با نوشتن کتاب جنگ و صلح باعث ماندگاری مسکو شد، گفت: رمان و داستان قوی سبب ماندگاری نام خرمشهر می‌شود که نتوانسته‌ایم در این راستا توفیقی داشته باشیم. برنامه‌ای که دروس پژوهشی و ادبیات پایداری را مورد توجه قرار دهد نیز، نداریم. متاسفانه در وزارت علوم چنین برنامه‌ای وجود ندارد. ترجمه آثار، پل ارتباط مفاهیم معنایی ادبیات دفاع مقدس با سایر کشورهاست.

آثار برگزیده:
سوره مهر و نیلوفران از ناشران خصوصی برگزیده بودند.
بهترین داور؛ محمد حنیف
بهترین منتقد؛ کامور بخشایش
عطایی از قدر ولایت هدیه خود را به دختر شهید مدافع حرم ، مصطفی صدرزاده تقدیم کرد.
علی محمد مودب؛ در حوزه شعر
جلیل ابراهیم؛ در خاطره
محمدرضا بایرامی؛ ادبیات داستانی بیداری
قدوس الامین؛ ترجمه عربی فرهنگ مقاومت
فاطمه هاشم نژاد؛ ترجمه فارسی
حمید داودآبادی در بخش بیداری و مقاومت
جمشزد پوراسماعیل نیازی، عسکری و احمدی در بخش مستند و زندگی نامه
کیانوش گلزار راغب و امیرزاده در بخش خاطره کردستان
علی کلوندی در بخش مستند کردستان
قاسمعلی فراست در بخش ادبیات کردستان
مهدی خانی، محمو موذنی و قدرت الله سلوکی آزاد در بخش کتاب توطئه های داخلی
اسما و فرشته عاشور در حوزه مستند و زندگی نامه
منیر السادات موسوی در حوزه ادبیات داستانی؛ بانوی روشندل
عبدالمجید حیدری در بخش پژوهش و ترجمه فارسی
کتاب مسیح در شب قدر در بخش مستند و سفرنامه

این جشنواره ماموریت بزرگی دارد

در ادامه این مراسم مومنی شریف، رییس حوزه هنری با تسلیت درگذشت محسن سلیمانی، اظهار کرد: این جشنواره بسیار معتبر است و ماموریت بزرگی دارد.   انسان‌های بزرگ در جنگ شناخته شدند.
وی گفت: وظیفه نویسندگان معرفی بزرگانی است که در جنگ فعالیت کردند و با این کار مردم می‌توانند کسانی را که توانستند در بحث‌های اخلاقی، جنگ و معرفتی درخشیدند را بشناسند، برای مثال می‌توان به شهید حسن باقری اشاره کرد که یک خبرنگار بود و طی یکسال به یک استراتژیست بزرگ بدل شد.

کارهای حوزه دفاع مقدس باید خودجوش باشند

مهدی پور از رزمندگان عشایر و بسیج دزفول نیز عنوان کرد: خود را مدیون شهدا می‌دانم و بعد از بازنشستگی سعی کردم به صورت فردی برای شهدا کار کنم. طی دو سال و نیم با خانواده شهدا به مدت ۴۰۰ ساعت مصاحبه کردم و 70 هزار عکس گرفتم و ۷ هزار عکس از مزار شهدای دزفول تهیه کردم که در پایان کتاب دایره المعارف شهدای مدفون در دزفول در دو بخش چاپ شد.
وی افزود: اگر این کار در سایر شهرها به صورت خودجوش انجام شود، می‌توان هدف قیام اباعبدالله را زنده کرد که شهدا برای پشتیبانی از دین، ولایت و         ارزش‌ها آن راه را رفتند. رهبر معظم بر خودجوش بودن این کارها تاکید کردند.

 

 

captcha