قبله در ساختمان‌سازی‌ها نمایان باشد
کد خبر: 3697032
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
حجت‌الاسلام قرائتی:

قبله در ساختمان‌سازی‌ها نمایان باشد

گروه معارف ــ مفسر قرآن کریم با تاکید بر نمایان بودن قبله در ساختمان‌ها گفت: مهندسان باید در مطالعه کتاب همت کنند و نباید به خواندن دروس دانشگاهی بسنده کنند و هر روز می بایست بر دانش خود بیفزایند چرا که  ما در اسلام فارغ التحصیلی نداریم.

به گزارش ایکنا از قم؛ حجت الاسلام و المسلمین محسن قرآئتی 14 اسفند در جمع مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: تخصص نباید منجر شود که انسان فطرت خود را زیر پا بگذارد، در عین حال می بایست از علم دیگران استفاده کرد و پیامبر اسلام نیز عده از مسلمانان را اعزام کرد تا  از قومی که به روش خاصی می جنگیدند این روش را یاد بگیرند.
قرآئتی گفت:حضرت سلیمان از جنیان برای بنایی استفاده می کرد و در قرآن داریم که حضرت سلیمان از جنیان بنایی و غواصی یاد گرفت و این نشان می دهد که انسان کارهای خوب را باید از دیگران بیاموزد.
وی همچنین بیان کرد: حدیث داریم که اگر کسی با مصالح بد ساخت و ساز کند خداوند به او ثواب نمی دهد از این رو مصالح باید با کیفیت باشد و اماکنی که ساخته می شود می بایست دارای کارکردهایی در ابعاد مختلف باشد و خداوند به حضرت موسی (ع) فرمودند چه در دست داری؟ حضرت فرمود این عصا است که به آن تکیه می دهم ، برگ درختان را می ریزم تا حیوانات از آن استفاده کنند و فواید دیگری هم دارد که این نشان از استفاده چندگانه از یک ابزار است.

سابقه واژه حمام در فرهنگ شیعه

وی اظهار کرد: کلمه حمام در فرهنگ شیعه 1400 ساله است و اما در اروپا این کلمه 200 سال قدمت دارد ، هر چند باید چیزهای خوب را از دیگران آموخت، اما نباید با الفاظ  و به اسم مد راه و روش را عوض کنیم.

قرآئتی افزود: مهندسان از نظر معنوی باید صاحبان ساختمان ها را هدایت کنند چرا که گاهی مالکان برای جلب توجه دیگران ساخت و ساز می کنند که مهندسان می توانند آنها را راهنمایی کنند و نباید تخصص ، سرمایه  و امکانات در اختیار عیش و عیاشی و هرزگی باشد.
این استاد قرآن کریم گفت: مسئله قبله باید در ساختمان ها نمایان باشد و باید به گونه ای باشد که معلوم شود  این ساختمان در شهری اسلامی ساخته شده است و قرآن می فرماید خانه های خود را رو به قبله بسازید که در این صورت فواید بسیاری به همراه خواهد داشت.
وی گفت: گاهی مهندسان به کارگران و زیردستان خود حرف هایی که می زنند تاثیرگذاری آن بیش از دیگران است از این رو مهندسان باید به کارگران خود توجه داشته باشند و هر چند وقت یکبار با آنها سر یک سفره بنشینند و از مشکلات آنها باخبر شوند و گاهی برخوردهای عاطفی مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد.
این مفسر قران کریم  با بیان اینکه کار کردن عیب نیست افزود: امروز متاسفانه فارغ التحصیلان کشور مهارت لازم برای ورود به عرصه کار را ندارند و انسان نباید کار را بد بداند .
قرائتی ادامه داد: بسیاری از کارهایی که انجام می دهیم واجب و مستحب نیست و انسان نباید عمر خود برای اموری غیری از این ها خرج کند و انسان باید برای رشد و تعالی خود تلاش کرده و اجازه ندارد عمر خود را تلف کند.
وی عنوان کرد: امروز در  فضای مجازی به صورت گسترده شبهه افکنی می کنند و اگر جوانان ما از آگاهی لازم برخوردار نباشند می توانند بر اثر این شبهه ها منحرف شوند.
این مفسر قران کریم  با بیان اینکه باید امانت دار بود و از مال مردم حراست کرد افزود: تخریب به جا نیز داریم که در قرآن نیز بدان اشاره شده است .
استاد قرآئتی تاکید کرد: مهندسان باید در مطالعه کتاب همت کنند و نباید به خواندن دروس دانشگاهی بسنده کنند و هر روز می بایست بر دانش خود بیفزایند چرا که  ما در اسلام فارغ التحصیلی نداریم.

انتهای پیام

captcha