داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات
کد خبر: 3703426
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات

گروه فرهنگی- داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات در پنج رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ ایرانی و عربی انجام شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات، 17 فروردین‌ماه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی انجام شد.
بنابراین گزارش، در نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات، 14 داور برجسته کشور، 1000 اثر ارسال شده از ایران و هشت کشور اسلامی را مورد ارزیابی قرار دادند.
حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، دبیراجرایی نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات و معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد: این جشنواره از فروردین ماه ۹۶ کار خود را آغاز کرد و کمیته علمی جشنواره از پیشکسوتان خوشنویسی تشکیل شد.

داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات انجام شد
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با بیان اینکه بنا بود این جشنواره در اسنفدماه سال گذشته به کار خود پایان دهد، ابراز کرد: به علت تمدید مهلت ارسال آثار، اختتامیه جشنواره، اردیبهشت‌ماه برگزار و در این مراسم از نفرات برگزیده تقدیر به عمل خواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه 1000 اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات ارسال شده است، ابراز کرد: آثاری از هشت کشور اسلامی به این جشنواره اسال شد و بیشترین آثار مربوط به افغانستان بود که 26 فروردین‌ماه سال جاری از آثار برگزیده نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات، نمایشگاهی برگزار خواهد شد.

حمایت از آثار فاخر خوشنویسی
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب در رابطه با هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره حمایت از تولید آثار فاخر خوشنویسی است و حمایت ما به این شکل خواهد بود که از نفرات برگزیده تقدیر می‌شود و نمایشگاهی از آثار برگزیده نیز برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات در رابطه با محتوای آثار، گفت: در این جشنواره، پرداختن به آیاتی با محتوای نیاز امروز جامعه مدنظر ما بود که آیات توسط مفسران منتخب شد و خوشنویسان آیات منتخب را اساس کار خود قرار دادند.

داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات انجام شد
وی با بیان اینکه بنا داریم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی سبک زندگی قرآنی را ترویج دهیم، تشریح کرد: ما در قالب پیام‌های قرآنی سبک زندگی اسلامی را ترویج می‌دهیم، زیرا قرآن برای ما نقشه راه و زندگی است.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نسل جوان نیاز به الگو دارد، عنوان کرد: اگر ما به این نسل الگوی مناسب معرفی نکنیم، الگوی آن ماهواره و فضای مجازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی، تنها هنری است که در آن ابتذال وجود ندارد، ابراز کرد: هنر خوشنویسی جزو تمدن و هنر ما است و در عصر حاضر باید بر روی فرهنگ ایرانی و اسلامی کار کنیم، زیرا نسل جدید به تدریج از این فرهنگ فاصله می‌گیرد.
هنر کتابت قرآنی مورد غفلت قرار گرفته است
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب با اشاره به اینکه پرداختن به هنر خوشنویسی در واقع پرداختن به فرهنگ و تمدن ایرانی است، اظهار کرد: کتابت قرآنی مورد غفلت قرار گرفته است و در این جشنواره، خوشنویسی با محتوای آیات قرآن انجام می‌شود تا هنر کتابت قرآن نیز ترویج یابد.
بر اساس این گزارش، در مراسم داوری، داوران در پنج رشته نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ ایرانی و عربی مشغول ارزیابی دقیق‌ آثار بودند، همچنین یکی از نقاط قوت این جشنواره حضور داور محتوایی بود که نگارش دقیق آیات برعهده وی بود و این امر رضایت سایر اعضای هیئت داوران را به همراه داشت.
در ادامه با محمدحسین عطارچیان، عضو هیئت داوران نخستین جشنواره بین‌المللی آیات در رشته شکسته نستعلیق وارد گفت‌وگو می‌شویم، وی در رابطه با کیفیت آثار عنوان کرد: براساس گزارش دبیر جشنواره، آثار خوب و باکیفیتی در مجموعه خطوط به نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات ارسال شده است.

داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات انجام شد
وی در رابطه با داوری این جشنواره، گفت: داوری مجموع آثار و تصمیم‌گیری داوران در بخش‌های مختلف توسط استادان باسابقه انجام شد که خوشبختانه باهمفکری و وحدت‌نظر هیئت داوران آثار مطلوبی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.
یدالله کابلی، داور دیگر بخش خط شکسته در رابطه با کیفیت آثار ابراز کرد: در خط شکسته دو عنصر ترکیب‌بندی و صفحه‌آرایی بسیار حائز اهمیت است و به دقت هریک از آثار را در این دو زمینه مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.
وی با بیان اینکه استقبال از این جشنواره با توجه به عنوان بین‌المللی آن، مطلوب نبوده است، ابراز کرد: مطلوبیت یک جشنواره به دو امر حضور افراد شاخص در جشنواره و جایزه اختصاص می‌یابد که شاید در مورد اول پیشکسوتان این عرصه در جشنواره شرکت نکرده‌اند.
مجتبی ملک‌زاده، دیگر داور رشته شکسته جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات نیز با بیان اینکه در این جشنواره، آیات، محتوا و موضوعات قرآنی متعدد بود، ابراز کرد: در مجموع محدودیت داشتن هنرمندان در انتخاب محتوا مقداری بر کیفیت آثار اثر می‌گذارد و به همین دلیل کیفیت این آثار نسبت به سایر جشنواره‌های مشابه پایین آمده است.

توقعی که از آثار داشتیم اجابت نشد
وی با اشاره به اینکه سطح آثار متوسط بود، تشریح کرد: آن توقعی که از آثار داشتیم اجابت نشد، البته این جشنواره اولین سال برگزاری خود را سپری می‌کند و امیدواریم در سال‌های آینده کاستی‌های موجود کاهش یابد.
در ادامه ارزیابی آثار توسط هیئت داوران که متشکل از پیشکسوتان عرصه خوشنویسی بود، به سراغ احمد عبدالرضایی، دبیر هنری نخستین جشنواره بین‌المللی خونویسی آیات می‌رویم، وی در رابطه با این جشنواره گفت: جشنواره آیات بر اساس قرآن و احادیث طراحی شده است و محتوای آیات، موضوعات و مطالب روز جامعه بود.

داوری نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات انجام شد
وی با اشاره به اینکه این جشنواره از لحاظ کمی و کیفی جشنواره موفقی بوده است، تصریح کرد: این جشنواره بین‌المللی است و از معدود جشنواره‌هایی بود که در یک دهه اخیر در سطح بین‌المللی شرکت‌کننده داشته است.
محمد شهبازی، داور رشته نستعلیق نخستین جشنواره بین‌المللی خوشنویسی آیات نیز عنوان کرد: از نظر کیفی آثار خوب بود و در رشته نستعلیق مقداری انتخاب آثار تشویقی سخت بود، زیرا کارها بسیار به یکدیگر از نظر کیفیت نزدیک بودند اما در مجموع جزو جشنواره‌های با آثار خوب بود.
گفتنی است، سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه ارزیابی هیئت داروان، از روند فعالیت آنان بازدید کرد.

captcha