ساده‌زیستی و فرهنگ ایثار سبب ارتقای جایگاه برخی سپاهی‌ها نزد مردم است/ حاج قاسم؛ نمونه بارز یک پاسدار
کد خبر: 3707172
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
سردار شیشه‌گر در گفتگو با ایکنا:

ساده‌زیستی و فرهنگ ایثار سبب ارتقای جایگاه برخی سپاهی‌ها نزد مردم است/ حاج قاسم؛ نمونه بارز یک پاسدار

گروه جهاد و حماسه ــ پاسداران اگر روحیات ساده زیستی، ایمان، اعتقاد، جهاد، شهادت، وفاداری را در خود حفظ کنند، در میان مردم جایگاه خواهند داشت.

جمعه///سردار سلیمانی نمونه یک پاسدار واقعی است/پاسداران در صورت حفظ ساده زیستی در میان مردم جایگاه خواهند داشت

به گزارش خبرنگار ایکنا، مقام معظم رهبری در وصف سپاه فرمودند که سپاه صرفا ارگان نظامی نیست. سپاه چون برای حفظ انقلاب درست شده است، هرجا که انقلاب نیاز به یک خدمتی داشته باشد، باید سپاه باشد. این جمله یعنی هر نقطه که انقلاب دچار آسیب شود، سپاه باید ورود کند. حتی در جنگ نیابتی سوریه. مدافعان حرم به سوریه رفتند تا انقلاب باقی بماند.به مناسبت روز پاسدار، با سردار رحمت‌الله شیشه‌گر، معاون صندوق ذخیره بسیجیان کشور به عنوان یک پاسدار و سپاهی به گفت‌وگو نشستیم و درباره ویژگی‌ها و خصوصیات پاسداران صحبت کردیم. آنچه از نظر می‌گذرانید، حاصل گفت‌وگوی ما با وی است.

سردار ابتدا برایمان بفرمایید که چرا روز میلاد امام حسین(ع) را به نام روز پاسدار نامگذاری کرده‌اند؟

فرهنگ جهاد و شهادت در زندگی امام حسین(ع) تجلی و تبلور داشته، مهم‌ترین ویژگی سپاه پاسداران همین جهاد و شهادت است. سپاه زمانی به وجود آمد که در آن دوره وجودش یک ضرورت برای دفاع از انقلاب بود. با شروع پیروزی انقلاب و استقلال حکومت اسلامی، دشمنان از داخل و خارج به کشور هجمه کردند. برای مقابله با این هجمه‌ها کاری غیر از جهاد امکان‌پذیر نبود و شهادت در درون جهاد است و جهاد بدون شهادت معنا ندارد. فداکاری و مظلومیت پاسداران از دیگر آموزه‌های برگرفته از قیام عاشورا است. این امام بزرگوار در صحرای کربلا با حداقل امکانات در برابر دشمن ایستادگی کردند.سپاهیان هم در ابتدای پیروزی انقلاب و در سال 58 با حداقل امکانات در مناطقی همچون کردستان در برابر ضدانقلاب‌ها و دشمنان ایستادگی کردند. آنها در اوج قدرت و با نداری از انقلاب دفاع کردند. از دیگر تشابهات داشتن نیروی انسانی با ایمان، با اخلاص و معتقد است. سرمایه امام حسین(ع) نیروی انسانی معتقد بود و سپاه هم با وجود محدودیت‌های تجهیزاتی، مهم‌ترین سرمایه‌اش، نیروی انسانی بود. در اوایل جنگ محدودیت‌ها به گونه‌ای بود که اگر گلوله آرپی جی‌مان تمام می‌شد، دیگر گلوله‌ای نداشتیم و یا آبی برای خوردن وجود نداشت و گاها تا چند روز آب نداشتیم و رزمندگان تا چند روز آبی برای شستن دست و صورت نداشتند و برای نماز تیمم می‌کردند. همه اینها غربت مظلومان است. همچنین در زمان جنگ به ویژه در منطقه کردستان، پاسداران بسیار مظلوم بودند چراکه ضدانقلاب‌ها دشمنی شدیدی با پاسدارها و سپاهی‌ها داشتند تا جایی که اگر سربازی را می‌دیدند که سپاهی و پاسدار است، سرش را می‌بریدند و جنازه‌اش را آتش می‌زدند. آنها اوج کینه‌شان را این‌چنین خالی می‌کردند. به همین دلیل به پاسدارها توصیه می‌شد که لباس سبزرنگشان را نپوشند و کارت سپاه را در جیب‌شان نگذارند.

 

جمعه///سردار سلیمانی نمونه یک پاسدار واقعی است/پاسداران در صورت حفظ ساده زیستی در میان مردم جایگاه خواهند داشت

یک پاسدار واقعی چگونه می‌تواند مورد اطمینان مردم باشد؟

گاها مشاهده می‌شود که برخی از پاسداران، رفتارایی دارند که مناسب شئونات پاسداری نیست. به هرحال هر خوبی، آفتی دارد و معمولا آفت‌ها حول خوبی‌هاست.  انقلابیون دچار یک سری آفت‌ها می‌شوند. در این باره مثالی می‌زنم. یکی از علما شیطان را می‌بیند که طناب‌های مختلفی دستش بوده که هریک از این طناب‌ها در سایزهای مختلف است. فردی از شیطان می‌پرسد که آن طناب کلفت برای چه کسی است و شیطان در پاسخ می‌گوید که برای عالمی است که به راحتی تسلیمم نمی‌شود و باید کارهای سختی را انجام دهم تا گمراه شود. فرد در ادامه می‌پرسد که کدام یک از طناب‌ها برای من است و شیطان پاسخ می‌دهد که شما نیازی به طناب نداری و با یک اشاره به سمتم می‌آیید. این مثال نشان دهنده این است که مباحث خوب، دارای آفت است و شیطان به دنبال کسانی است که در مسیر راه راست هستند. انقلاب، سپاه و پاسداران همچون دیگر مباحث ممکن است که آفت‌هایی را داشته باشد. بسیاری از سپاهیان و پاسداران به واسطه ویژگی‌های دینی، ایمانی و اعتقادی ونزدیکی به ولایت که سپاهیان دارند، کمتر دچار این مسائل شدند. آفت‌ها بسیار کم و ناچیز است اما به هرحال دشمن به دنبال این است که در این سازمان بیشتر رخنه کند و به دنبال این است که به شکل‌های مختلف به این مجموعه آسیب بیشتری برساند. اگر سپاهیان از این آفت‌ها مصون بمانند و روحیه جهاد و شهادت، ساده زیستی، نزدیک به ولایت را حفظ و خود را به معارف دینی نزدیک کنند، کمتر آسیب خواهند دید. نزدیکی به ولایت یکی از دلایل استواری سپاه و مستقیم بودن راه سپاه است. امروزه هیچ مجموعه‌ای به غیر از سپاه و البته علاوه بر حوزه‌های علمیه وارد مسائل دینی نشده است. در سپاه دوره‌های فرهنگی، اعتقادی،اخلاقی و بصیرت برگزار می‌شود. به هرحال باید همان روحیه و اهداف انقلاب و رفتارها و ویژگی‌هایی که سپاه در اوایل انقلاب برخوردار بود را امروز هم در خودمان حفظ کنیم گرچه سخت بوده اما شدنی است.

 جمعه///سردار سلیمانی نمونه یک پاسدار واقعی است/پاسداران در صورت حفظ ساده زیستی در میان مردم جایگاه خواهند داشت

 به‌نظرشما تفاوت‌هایی میان جوانان دیروز و امروز وجود دارد. جوانانی که در هشت سال دفاع مقدس از جانشان برای حفظ این سرزمین گذشتند؟

بارها این جمله را از مقام معظم رهبری شنیده‌ایم که ایشان فرمودند: جوانان امروزه از حیث رفتار، جوانان امروز می‌توانند همان جوانان زمان جنگ و انقلاب باشند. ایشان این جمله را ازعمق اطلاع، آگاهی و بصیرتی که از جامعه دارد، می‌فرماید. به هرحال همه اطلاعات کشور به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ...به ایشان می‌رسد و ایشان این جمله را از روی علم و اطلاع، دین و ایمان وتقوا بیان می‌کنند. همچنین امروزه شاهد شوربسیاری از جوانان برای اعزام به سوریه هستیم. جوانان بسیاری به من مراجعه می‌کنند که دوست دارند برای مأموریت به سوریه بروند اما امروزه سوریه نیازی به نیرو ندارد و نیازش درهمان حد مستشار و فرماندهی است. این همان روحیات زمان جنگ بود که جوانان با التماس می‌آمدند تا عازم مناطق شوند. البته باید گفت در زمان جنگ نیازمند نیروی بیشتری بودیم. همچنین یکی از راه‌های ضربه زدن به انقلاب و نظام، نفوذ در مسائل و رفتارهای غیردینی، غیراخلاقی و غیرمذهبی در جوانان از راه‌های مختلف همچون اشاعه فضای مجازی، ماهواره، کتاب، روزنامه، کانال‌های داخلی و خارجی است و البته شاید موفق شده باشند اما تعدادش کم است. همچنین ما انتظار نداریم که صد درصد جامعه در مسیرکامل اسلام، دین و قرآن و معارف باشند و همیشه درصدی انحرافات و اشکالات در جامعه وجود دارد، اما اگر معدل را درنظر بگیریم، بسیاری از مردمی که درطول سال گلایه و ناراحتی از دولتمردادن دارند، اما همان مردم معترض، در راهپیمایی 22 بهمن شرکت می‌کنند؛ چراکه معتقدند 22 بهمن، خاکریزی برای انقلاب است.

به‌نظرمی‌رسد شهدای مدافع حرم نمونه بارز فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 شهدای مدافع حرم نمونه این امر است. شهادت در سوریه، عین غربت است. در زمان جنگ رزمندگان می‌توانستند 48 ساعت مرخصی بگیرند و به خانواده‌های‌شان سر بزنند اما رزمندگان سوریه گاها تا شش ماه نمی‌توانند به خانواده‌های‌شان سربزنند، چراکه مسیر دور است.به‌نظر می‌رسد متولیان کار فرهنگ و تربیت دین و ایمان جامعه همچون حوزه، مساجد و دانشگاه باید کمک کنند تا این آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد؛ چراکه دشمن هرگز آرام نمی‌گیرد.

فکر می‌کنید هنوز هم پاسداران جایگاه خود را در میان مردم دارند؟

مردم سپاه و پاسدار را برای دین، اعتقاد، اخلاق، جهاد و شهادت قبول داشتند. اگر سپاهیان روحیه اخلاقی و دینی خود را حفظ کنند، مردم هم آنها را قبول خواهند داشت. این موضوع را می‌توان در تجلی اعتقاد و ایمان و علاقه‌ای که مردم به حاج قاسم سلیمانی دارند، مشاهده کرد. سردارسلیمانی، تبلور یک پاسدار به تمام معناست. درهمه تظاهرات و راهپیمایی‌های عراق و کشورهای اطراف همچون لبنان، سوریه عکس حاج قاسم سلیمانی را در کنارعکس مدیران، فرماندهان و رؤسای کشورهای‌شان می‌گیرند و در تظاهرات و راهپیمایی‌ها از آن استفاده می‌کنند. سردار سلیمانی به عنوان یک پاسدار، فرمانده بسیجی و سپاهی آن روحیات ساده زیستی، ایمان، اعتقاد، جهاد، شهادت، وفاداری را در خود حفظ کرده است. مردم به این حرکات اعتقاد دارند. سپاهی‌ها اگراین روحیه را حفظ کنند، حتما مردم اعتقاد خواهند داشت. البته باید گفت اگر در این موضوعات در اعتقادات مردم، خللی وارد می‌شد، مردم علاقه ای به افرادی همچون سردار سلیمانی پیدا نمی کردند و یا در تشیع پیکرهای شهدا شاهد هستیم که از هر قشر و طیفی به این مراسم‌ها می‌آیند و اشک می‌ریزند. همچنین در بسیاری از خانواده‌ها اگر پاسداری باشد، آن پاسدار محل رجوع بسیاری از موضوعات اعضای خانواده، بستگان و اقوام خواهد بود. مردم ایمان و اعتقاد به پاسدار را دارند وسپاهی ها اگر بخواهند مردم این ایمان و اعتقاد را به سپاه و پاسداران را داشته باشند، باید رفتار و روحیات دینی و منش انقلابی و ولایی را به همراه داشته باشند؛ چراکه مردم چون مردم به آن مسائل دینی است که اعتقاد دارند. چون رفتار دینی در پاسدار تبلور پیدا کرده است و به آن معتقدند. مردم فرد پرست و شخص پرست نیستند، بلکه معتقد به آن روحیات و اخلاق هستند.

 

جمعه///سردار سلیمانی نمونه یک پاسدار واقعی است/پاسداران در صورت حفظ ساده زیستی در میان مردم جایگاه خواهند داشت

 

سردار اگر روزی فرزندتان بخواهد مدافع حرم باشد، می‌پذیرید؟

چهارفرزند؛ یک پسر و سه دختر دارم. پسرم مهندس و فوق لیسانس عمران است که در شهرداری مشغول به کار است. دختر اولم متخصص قلب، دختر دومم فوق لیسانس حسابداری و دختر سومم پرستار است.همه فرزندانم از حیث روحیات و منش پاسداری بخش قابل توجهی دارند. همچنین پسرم در حادثه مسجد ارک بود. او در کاشان دانشجو بود و در تعطیلات بین دو ترم به تهران آمد که آمدنش همزمان با دهه اول محرم بود. برای عزاداری به مسجد ارک رفت و آن حادثه پیش آمد که در آن حادثه 65 درصد بدنش سوخت. سال‌ها برای مداوایش تلاش کردیم و یک معجزه و لطف الهی بود که فرزندم زنده ماند؛ چراکه علاوه بر پسرم چهار نفر دیگر هم در اتاقی بستری بودند که از آن پنج نفر، سه نفر شهید شدند. پسرم در بیمارستان مطهری بستری بود. روزهای سختی بود اما خداروشکر بهبود یافت و ازدواج کرد و الان صاحب یک دختر است. هیچ یک از فرزندانم از امتیاز پاسداری‌ام استفاده نکرده است. اگر روزی پسرم رفتنی باشد، مانعش نخواهم بود. چراکه او روحیه بسیجی و پاسداری را دارد.البته تا کنون مستقیم از رفتنش صحبت نکرده است اما از زبان همسرش شنیدم که قصد رفتن دارد و محل کارش اجازه رفتن نمی‌دهد.

 

جمعه///سردار سلیمانی نمونه یک پاسدار واقعی است/پاسداران در صورت حفظ ساده زیستی در میان مردم جایگاه خواهند داشت

 جمله پایانی:

حضرت امام راحل در وصف سپاه فرمودند: از سپاه راضی‌ام وبه هیچ وجه نظرم برنمی‌گردد. اینکه امام می‌فرماید نظرشان به هیچ وجه برنمی گردد، یعنی حضرت امام به آینده سپاه خوشبین است و می‌دانند که این شجره طیبه به این راحتی از مسیر اسلام و انقلاب ودین و معرفت خارج نمی‌شود و البته ممکن است که آسیب و آفت‌هایی ببیند. حتی در جایی دیگر می‌فرمایند: اگر سپاه نبود، کشور نبود. در آن دوره سازمان‌ها و نهادهای مختلفی وجود داشت واینکه امام به سپاه اشاره می‌کنند و نبود سپاه را به نبود کشور مرتبط می‌کنند، برای‌ما پاسداران ارزشمند است. همچنین مقام معظم رهبری در وصف سپاه فرمودند: سپاه تربیت شده داماد انقلاب است؛ سپاه مظهر کامل اخلاص است و ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: سپاه برای خدا قدم در میدان گذاشته و سپاه در حکم شهداست. همچنین ایشان در زمانی دیگر می‌فرمایند: سپاه صرفا ارگان نظامی نیست. سپاه چون برای حفظ انقلاب درست شده است، هرجا که انقلاب نیاز به یک خدمتی داشته باشد، باید سپاه باشد یا هرجا که از آن جبهه و زمینه و معبر  و نقطه که سپاه و انقلاب دچار آسیب شود، سپاه باید ورود کند. عنوان کامل سپاه؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است نه جمهوری اسلامی ایران. این یعنی انقلاب اسلامی می‌تواند درلبنان و سوریه باشد؛ چون سپاه انقلاب است و در سوریه اگر ما باشیم، انقلاب حفظ می‌شود. ازاین جهات سپاه ارگان صرفا نظامی نیست و دارای اهدافی مربوط به انقلاب است. سپاه در همه حوزه‌ها ورود کرده است که می‌توان به حوزه اقتصادی همچون قرارگاه خاتم، حوزه هنری همچون سازمان اوج اشاره کرد. سپاه یک دریا و اقیانوسی است که نمی‌توان در قالب این مصاحبه وصف کرد. البته باید بگویم که شما به عنوان خبرنگار ایثار و شهادت هم جزئی از سپاه هستید؛ چراکه کارهای فرهنگی و رسانه‌ای می کنید. همه نمی‌توانند عضو یک سازمان شوند، اما هرکسی که راه و روش و اعتقادات سپاهی و پاسداری داشته باشد، پاسدار انقلاب اسلامی است.

 گفتگو از زینب رازدشت

انتهای پیام

captcha