ترتیل خوانان، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند
کد خبر: 3721780
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

ترتیل خوانان، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند

گروه شهرستان‌ها- یک قاری و مرتل برتر خراسان رضوی عنوان کرد: اغلب افرادی که در رشته ترتیل مسابقات شرکت می‌کنند، قاریانی هستند که تلاوت خود را با سرعت بیشتری ارائه می‌کنند و می‌توان گفت ما ترتیل‌خوان خالص نداریم چرا که به بخش ترتیل به خوبی بها داده نمی‌شود.

ماه رمضان، عامل ترویج ترتیل‌خوانی در جامعه

محمد شیرین، قاری و مرتل برتر خراسان رضوی و مدرس جلسات قرآنی زیارتگاه شهید مدرس(ره) کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن تأکید بر کم توجهی به موضوع ترتیل‌خوانی قرآن که عامل آشنایی کم مردم با این رشته قرآنی است، بیان کرد: انس مردم با این نوع از قرآن‌خواندن بسیار زیاد است به طوری که در محافل ترتیل‌خوانی دیده‌ می‌شود که افراد به ضبط تلاوت‌ها مشغول می‌شوند و این یعنی مردم هنوز آشنایی کافی با فضای ترتیل و مرتلان برتر کشور که تلاوت‌های آنان موجود است را ندارند.
جذابیت تلاوت ترتیل برای عموم مردم بیشتر از تحقیق است
شیرین اظهار کرد: من در کلاس برای دانش‌آموزان هم به صورت ترتیل و هم به شیوه تحقیق قرآن تلاوت می‌کنم، در نظرسنجی که از دانش‌آموزان داشته‌ام، اکثر آنان به تلاوت ترتیل علاقه‌مند هستند، در انظار و افکار عموم مردم نیز تلاوت ترتیل جذابیت بیشتری دارد و در واقع ضرب‌آهنگ خاص در تلاوت ترتیل باعث جذب چند میلیونی افراد به محافل جزء‌خوانی می‌شود که نمونه‌هایی از آن را در رسانه‌ها مشاهده‌ می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مردم زبان تلاوت ترتیل را بیشتر می‌فهمند و با آن کنار می‌آیند، افزود: قرائت تحقیق فنی و خاص است و ارائه آن نیز مناسب اهل فن و متخصصان عرصه تلاوت‌های مجلسی است و می‌توان گفت قرائت به روش تحقیق در کرسی‌های تلاوت طی مدت زمان کوتاه برای عموم مردم بازدهی داد.
شیرین با اشاره به شنیده‌هایی مبنی بر افزوده شدن بخش قرائت ترتیل به مسابقات بین‌المللی ایران، ادامه داد: ضرورت مسابقات بین‌اللملی در بخش ترتیل بیش از بخش قرائت تحقیق است، خیلی از کشورهای جهان اسلام مرتلان برجسته‌ای دارند و افزوده شدن بخش ترتیل سطح مسابقات قرآن جمهوری اسلامی را بسیار بالا خواهد برد.
بی‌توجهی باعث شده تا ترتیل‌خوان خالص نداشته باشیم
وی با اشاره به کم‌توجهی به تلاوت ترتیل در مسابقات قرآنی کشور، گفت: اغلب افرادی که در رشته ترتیل مسابقات شرکت می‌کنند قاریانی هستند که تلاوت خود را با سرعت بیشتری ارائه می‌کنند و می‌توان گفت ما ترتیل‌خوان خالص نداریم چرا که به بخش ترتیل به خوبی بها داده نمی‌شود.
این قاری و مرتل قرآن، اضافه کرد: سمت و سوی مسابقات به بخش قرائت تحقیق باعث مظلوم واقع شدن مرتلان و حافظان قرآن شده و همین امر باعث شده تا برای مثال شاید ما در استان خراسان رضوی تقریباً استادی نداشته باشیم که به طور تخصصی در عرصه ترتیل فعالیت کند و البته با همین نوع نگاه تلاوت ترتیل هنوز در سطح شهرستان‌ها فراگیر نشده و محافل ترتیل به چند شهر محدود است.
شیرین ابراز کرد: خیلی از کشورهای اطراف ما اصول درستی در ترتیل‌خوانی ندارند و وجه ومثبت کار آن‌ها به کارگیری الحان و استفاده از سیستم‌های ضبط تلاوت مناسب است اما بسیاری از مرتلان کشور ما در سطح بالاتری قرار دارند و فنی‌تر تلاوت می‌کنند.
آروزی یک مرتل و نگاه غیرعادلانه در مجامع و رسانه‌ها
وی با اشاره به اینکه باید عدالت در نوع نگاه به فعالیت‌های قرآنی کشور رعایت شود، عنوان کرد: آرزوی یک مرتل شهرستانی، تلاوت در محافل جزء‌خوانی نظیر محافل حرم مطهر رضوی است، البته نگاه غیرعادلانه در تلاوت‌های رسانه‌ای هم وجود دارد.
شیرین به نمونه‌ای از نگاه عادلانه به فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و افزود: سال 91 و در سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی در محضر ایشان تلاوت قرآن کردم، این درحالی بود که من فقط دانشجوی آن استان بودم و به جهت ارزیابی تیم تدوین برنامه‌ها در لیست قاریان قرآن گرفتم و هیچ رابطه‌ای هم وجود نداشت.
دارنده رتبه اول رشته ترتیل در مسابقات قرآن دانشجویان کشور ادامه داد: مسابقات قرآن در سطح کشور از شور و نشاط چند سال گذشته برخوردار نیست و علت آن را می‌توان کم‌توجهی مسئولان و توقعات قرآنیان دانست که باعث شده اخلاص در فعالیت‌ها کمتر شود و یک فضای رقابتی بدون روح و فقط بر مبنای کسب رتبه به وجود آید.
زندگی نابسامان قرآنیان و حذف اولویت‌های قرآنی مردم
وی گفت: ای کاش مسئولان قرآنی کشور با به کارگیری درست بودجه‌های قرآنی که مبالغ کمی هم نیست و با برنامه‌ریزی‌های درست و دقیق کاری می‌کردند که مردم با دیدن شرایط ایده‌آل یک نخبه قرآنی، فرزندانشان را برای کار حرفه‌ای در زمینه قرآن تشویق می‌کردند اما متأسفانه عملکرد به گونه‌ای است که حتی مردم مذهبی هم اگر بخواهند فرزندشان به سمت قرآن بیاید، با دیدن اوضاع نابسامان زندگی فعالان قرآنی مثل ما این مهم برایشان جزو اولویت‌های اول نیست.
شیرین افزود: خانواده‌ها هیچ آینده‌ای برای فعالیت‌های مذهبی نمی‌بینند و فقط برای بهره‌مندی معنوی و تربیت اخلاقی فرزندان آن‌ها را به سمت این‌گونه برنامه‌ها تشویق می‌کنند، در صورتی که اگر از فعالان قرآنی که سال‌های متمادی تجربه شرکت در مسابقات متعدد قرآنی دارند، حمایت شود و در حوزه فعالیت تخصصی خود اشتغال داشته باشند، وضعیت فعالیت‌های قرآنی به خصوص در شهرستان‌ها کیفیت بهتری خواهد داشت.
حمایت‌های مرحوم بشرویه در رشد فعالان قرآنی کاشمر مؤثر بود
وی با اشاره به شروع فعالیت قرآنی خود در سن پنج سالگی، گفت: با تشویق خانواده و به ويژه برادرم تلاوت قرآن را آغاز کردم و با راهنمایی مرحوم خادم‌القرآن محمود بشرویه و استاد حمیدرضا ناظمی کار را ادامه دادم، مرحوم بشرویه کسی بود که بسیار از فعالیت‌های قرآنی حمایت می‌کرد و حتی برای آمدن قرآن‌آموزان به جلسات قرآنی خودش به دنبال آنان می‌رفت و اگر درحال حاضر ایشان در قید حیات بودند، قرآنیان در شهر کاشمر وضعیت بهتری داشتند.
این مرتل برتر خراسان رضوی در پایان گفت: لازم است از مدیرعامل و کارکنان زیارتگاه شهید مدرس که حمایت خوبی از فعالیت‌های قرآنی در بین سایر متولیان قرآنی شهر کاشمر داشته‌اند تشکر کنم و از آنان به خاطر برگزاری محافل متعدد از جمله جلسات قرآن هفتگی چهارشنبه شب‌ها که در این مکان مقدس برگزار می‌شود، کمال قدردانی را داشته باشم.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۳/۲۷ - ۰۰:۴۷
0
0
با عرض سلام و خداقوت

با سپاس از شما که به حرف دل قاریان گوش می دهید.
مطالب درست و مفیدی بود . ان شاءالله راهکارهای درست برای این مسائل در نظر گرفته شود .
captcha