غفاری: ایجاد ارتباط عاطفی کودک با قرآن در اولویت روند آموزش است
کد خبر: 3723026
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
چرایی و چیستی آموزش قرآن در مقطع ابتدایی/ 17

غفاری: ایجاد ارتباط عاطفی کودک با قرآن در اولویت روند آموزش است

گروه ادب ــ عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره آموزش قرآن به کودکان مقطع اول ابتدایی عنوان کرد: در وهله نخست کودک باید با قرآن یک احساس عاطفی برقرار کند و چنین آموزشی مانع از ایجاد این ارتباط می‌شود.

ایجاد ارتباط عاطفی کودک با قرآن در اولویت است

ابوالفضل غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره تدریس درس قرآن کریم برای دانش‌آموزان مقطع اول دبستان بر اساس کتابی که در قطع رحلی و در 90 صفحه ارائه می‌شود و به گونه‌ای ثقیل و سنگین است و سبب می‌شود که کودک از قرآن دلزده و گریزان شود، گفت: چنین کتابی قابل دفاع نیست و اثرات سوئی بر دانش‌آموزان باقی می‌گذارد.
وی در ادامه اظهار کرد: در آشنایی ابتدایی با قرآن کریم باید تاکید آموزش و پرورش بر این باشد که دانش‌آموزان در ابتدا ارتباط عاطفی با قرآن برقرار کنند و بتوانند نسبت به این کتاب آسمانی حس محبت و احترام داشته باشند.
این استاد دانشگاه درباره آموزش دروس قرآن به کودکان که صرف آشنایی انجام نمی‌شود و در برخی موارد کودک حروف مربوط به آیاتی که در کتاب آورده شده است را در درس ادبیات خود نخوانده، افزود: رفتن به سراغ محتوا و محفوظات از همان ابتدا نکته جالبی نیست و باید کودک را با روش‌های داستان‌گونه و جذاب در این موارد با قرآن آشنا کرد.
وی با بیان اینکه قرآن باید متناسب با سن،‌ زبان و روحیات کودک آموزش داده شود، ادامه داد: در دوران کودکی باید به چنین موارد توجه کرد تا اثرات نامطلوبی بر ذهن کودک درباره این کتاب آسمانی که مهمترین منبع دینی ما است وارد نشود.
غفاری گفت: برقراری ارتباط خوب و حس مثبت نسبت به این کتاب و تفاوتی که این اثر با سایر کتاب‌ها دارد نکته مهمی است. شناسایی ویژگی‌های کودکان نیز باید مورد توجه قرار گیرد و چنین اقدامی در حوزه آموزش قرآن بسیار ضروری است و تدریس چنین کتابی با آن حجم در کلاس اول و دوم لزومی ندارد.
غفاری همچنین تعمیم دادن الگوهای موفق در این زمینه برای سایر دانش‌آموزان را غیرضروری و نادرست برشمرد و افزود: قطعاً چنین اقدامی مناسب نیست. نمی‌توان از افراد انتظار داشت که مانند این الگوها عمل کنند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha