با شاعری زبده، ماهر و قوی روبه‌رو هستی نه با شخص اول کشور
کد خبر: 3723884
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳

با شاعری زبده، ماهر و قوی روبه‌رو هستی نه با شخص اول کشور

گروه فرهنگی - معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه در آن محفل نه صدایی و نه دستی نمی‌لرزید، عنوان کرد: همه در کمال آرامش مقابل رهبری شعر خود را می‌خواندند و ایشان نیز اشعار آن را تحسین می‌کردند. در آن نشست هیچ کس احساس نمی‌کرد که در مقابل بزرگترین مقام اجرایی کشور ایستاده، بلکه احساس می‌کردند که با شاعری زبده، ماهر، قوی و استادی به تمام معنا روبه‌رو هستند و شعر می‌خوانند.

آرامشی که در دیدار با رهبری تجربه کردم را مدیون میزبان هستم//جامعه ایرانی با شعر آمیخته است//شعر فارسی باید جریان ساز باشد/ شاعران چند قدم از مردم جلوتر باشند

حجت‌الاسلام سید حسین سیدی، معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه در شب ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند و من نیز یکی از این شعرا بودم که در ماه مبارک دیدار با رهبری برای رقم خورد.
وی با بیان اینکه ورودم به عرصه شعر و شاعری از سال 73 بوده است، اظهار کرد: سبک شعری من کلاسیک و قالبا غزل است و در30 جشنواره داخلی ادبی داوری کرده‌ام، همچنین چندین کتاب نیز در زمینه شعری دارد که «ای کاش غزل های دلم چاپ نمی‌شد» نمونه‌ای از این کتب است.
حجت‌الاسلام سیدی با بیان اینکه تا به امروز سه نوبت به دیدار با رهبری نائل شده است، ادامه داد: اولین دیدار من در سال 93 و دومین دیدار مربوط به دیدار رهبری با شعرا در مشهد بوده و سومین دیدار ما نیز امسال محقق شد و قسمت شد تا به محضر رهبری برسیم.
معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) با اشاره به اینکه هرسال قبل از دیدار رهبری فراخوانی اعلام می شود تا شعرایی که دوست دارند در این نشت حضور داشته و شعر خود را ارائه دهند، ثبت نام کنند، گفت: این فراخوان که حوزه هنری متولی برگزاری آن است افراد بعد از ثبت‌نام انتخاب شده و به این دیدار رهبری می‌روند.
صمیمیتی که در دیدار با رهبری وجود دارد را نمی‌توان در هیچ محفلی پیدا کرد
وی با تأکید بر اینکه نقطه برجسته دیدار با رهبری صمیمیتی است که در آن فضا وجود دارد، ابراز کرد: تا قبل از حضور در این مراسم استرس و اضطراب وجود آدمی را می‌گیرد، به این فکر می کنی که با شخص اول دنیای اسلام، تشیع و ایران ملاقات می‌کنی اما همه این استرس‌ها تا قبل از ورود رهبری است و بعد از اینکه رهبر وارد محفل می‌شوند همه استرس‌ها از بین رفته و تنها آرامش حکم فرما است، صمیمیتی که در دیدار با رهبری وجود دارد را نمی‌توان در هیچ محفلی پیدا کرد.
حجت‌الاسلام سیدی با بیان اینکه این حس تنها منحصر به من نبوده، افزود: این حس در آن محفل در میان همه کسانی که آنجا بودند دیده می‌شد وشاعران جوان نه تنها استرس نداشتند، بلکه با شور، نشاط و تلسطی کامل در برابر مقام اول کشور با خضوع می‌ایستند و مشتاقانه منتظر دیدار او هستند.
با شاعری زبده، ماهر و قوی روبه‌رو هستی نه با شخص اول کشور
معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه در آن محفل نه صدایی و نه دستی نمی‌لرزید، عنوان کرد: همه در کمال آرامش مقابل رهبری شعر خود را می‌خواندند و ایشان نیز اشعار آن را تحسین می‌کردند. در آن نشست هیچ کس احساس نمی‌کرد که در مقابل بزرگترین مقام اجرایی کشور ایستاده، بلکه احساس می‌کردند که با شاعری زبده، ماهر، قوی و استادی به تمام معنا روبه‌رو هستند و شعر می‌خوانند.
آرامش در فضای نشست را مدیون آرامش میزبان هستیم
وی با بیان اینکه همیشه حضور و روحیه همنشین انسان بر او تأثیرگذار است، اظهار کرد: کسی که از خدا پر است و نمونه عینی آیه 28 سوره رعد« الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان كسانى كه ايمان آورده‏ اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏ گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏ يابد (۲۸) » است و این آیه در وجود ایشان نهادینه شده است، بدون اینکه خود انسان متوجه باشد به او آرامش و سکون منتقل می‌کند. این آرامش را در فضایی که فکر می‌کردیم مملو از استرس است را مدیون آرامش میزبان بودیم.
پیشنهادات رهبری در خصوص شعر حکیمانه و عالمانه است
حجت‌الاسلام سیدی با تأکید بر اینکه در بقیه محافل شعر خوانی با انگیزه متوسط شرکت می‌کنیم ولی در محفل شعر خوانی در مقابل رهبری انگیزه انسان صد چندان می‌شود، ابراز کرد: در برخی موارد رهبری در خصوص شعر شعرا پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند که خیلی به جا، حکیمانه و عالمانه است. در دیدار سال 93 شاعری شعری در خصوص امام رضا(ع) خواند با این مضمون که تو نگاه می‌کنی رو سیاهان را، رهبری فرمودند اگر(حتی) اضافه شود قشنگ‌تر خواهد شد؛ به این شکل، که تو نگاه می‌کنی حتی رو سیاهان را.
معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه پیشنهادات رهبری فقط در حد یک کلمه است، تصریح کرد: با اینکه پیشنهادات رهبری فقط در حد یک کلمه است ولی بسیار پر معنا و باعث ارتقای معنایی شعر شعرا می‌شود.
رهبری بر همه قالب‌های شعری مسلط است
وی ادامه داد: بر خلاف تصور ما که فکر می‌کنیم باید در دیدار با رهبری شعرهای مذهبی بخوانیم ولی حضور سه ساله من در این نشست شاهد این موضوع است که رهبری منتظر شنیدن شعر مذهبی و آیینی صرف نیستند و همیشه توصیه به خواندن همه اشعار در همه سبک‌ها و حوزه‌های شعری هستند. در نشست‌های شعری که شعرا با رهبری دارند، برخی از شعرا شعر طنز نیز می خوانند و رهبری نه تنها مخالف نبوده، بلکه این گونه اشعار را نیز تحسین می‌کردند.
حجت‌الاسلام سیدی با تأکید بر اینکه رهبری به همه سبک‌ها و قالب‌های شعری مسلط هستند و به هر نوع شعری که خوانده می‌شد التفات داشتند، ابراز کرد: رهبری به همه اشعار از جمله شعر طنز، اجتماعی، عاشقانه، آیینی و.... مسلط بوده و در همه آن‌ها نکته بینی‌ها و نکته سنجی‌های دقیق و خوبی داشتند.
معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) با بیان اینکه بیشترین تحسین رهبری را شعر فراز ملکیان در خصوص ماجرای مسجد گوهرشاد که در پایان به اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل ختم می‌شد، داشتند، ادامه داد: این شعر بیشترین تحسین از سوی رهبری و شعرا را به همراه داشت.
هر اندیشه‌ای در غالب هنر نگنجد، ماندنی نیست
وی با تأکید بر اینکه نگاه رهبری به ابزار هنر در انتقال مفاهیم دینی و انقلابی بسیار خوب و موافق است، ابراز کرد: رهبری به شدت با این موضوع موافق است و در بیشتر سخنرانی‌های خود بر این نکته تأکید کرده‌اند و این یکی از خصوصیاتی است که رهبر جامعه اسلامی را متمایز می‌کند. در واقع این اهمیت رهبری به ابزار هنر شاید نشان دهنده واقعیت این جمله است که هر اندیشه‌ای در غالب هنر نگنجد، ماندنی نیست.
راه انتقال معنا، راه هنر است
حجت‌الاسلام سیدی با تأکید براینکه این اهمیت رهبری به اشعار، گویای اعتقاد راسخ ایشان به هنر است، اظهار کرد: راه انتقال معنا، راه هنر است لذا رهبری می‌فرمایند«اثری که یک نقاشی و یا یک شعر می‌تواند داشته باشد، یک سخنرانی ندارد، هرچند آن نیز در جایگاه خود مؤثر است»
معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) ادامه داد: رهبری نگاه ظریفی به هنر دارند، آنقدر که منتظر نیستی که این نگاه ظریف و دقیق را از یک رهبر جامعه اسلامی در خصوص هنر ببینید. انسان هر لحظه منتظر دیدار با چهره علمی و دینی است که ستایش علم را باید در فرمایشات‌شان ببینی ولی در بیشتر فرمایشات ایشان ستایش علم و هنر را باهم می‌بینی و این خیلی با ارزش است. در واقع در دنیای امروز زبان هنر حرف اصلی می‌زند و جایگاه ویژه‌ای دارد.
شاعر باید صاحب تفکر و ایدولوژی باشد تا بتواند تولید اندیشه کند
وی با اشاره به اینکه تا انسان صاحب ایدولوژی و تفکر نباشد نمی‌تواند تولید اندیشه کند، گفت: اگر شاعری بخواهد فضایی را توصیف کند با دیدن یک بار از آن تصویر می‌تواند به خوبی آن را به تصویر بکشد ولی اگر شاعری بخواهد جریان‌ساز باشد باید صاحب تفکر و ایدئولوژی باشد. در جریان فلسطین و اسرائیل اولین کسانی که اعتراض کردند شاعران بودند.
شاعران چند قدم جلوتر از مردم حرکت کنند
حجت‌الاسلام سیدی با تأکید بر اینکه رهبری معتقد هستند که شعر باید جریان‌ساز باشد، ابراز کرد: شاعری که می‌خواهد شعرش جریان‌ساز باشد باید همیشه چند قدم از مردم جامعه خود جلوتر باشد تا بتواند به نوعی آنان را رهبری و هدایت کند. شاعر باید خود صاحب ایدئولوژی باشد تا بتواند آن را به ذهن مردم تزریق کند لذا ناخودآگاه این تفکر به زبان شاعر به صورت شعر جاری خواهد شد ولی اگر در مفهوم شعر او تفکری نباشد شعر وسیله‌ای برای توصیفات خواهد شد.
معاون فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) با بیان اینکه اگر زخم را بشناسی و طبیب هم باشی می‌توانی مرهمی برای زخم باشی، افزود: برخی از شاعران را داشته‌ایم که شعر آنان تبدیل به ضرب‌المثل شده و در میان مردم سهمی پیدا کرده است، این می‌تواند باعث جریان سازی شود.
وی با بیان اینکه مردم ایدئولوژی خود را از زبان هنرمندان می‌گیرند، گفت: اگر ما شعرای قوی تربیت کنیم می‌توانیم انتظار تولید اندیشه‌های قوی در بین مردم را داشته باشیم چرا که مردم ایران با شعر آمیخته هستند. وقتی نوزاد با لالایی مادر می‌خوابد، با شعر زندگی می‌کند و هنگامی که از دنیا می‌رود بر روی سنگ قبرش شعر می‌نویسد این‌ها نشان دهنده علاقه بیش از اندازه مردم ایران به شعر است.
حجت‌الاسلام سیدی با اشاره به اینکه شعرا می‌توانند اثرگذار باشند، عنوان کرد: برای نهادینه کردن اندیشه در میان مردم باید شعر فارسی را به اوج رساند که این نیز خود مستلزم به اوج رساندن شعرا است.شعر فارسی با توجه به علاقه مردم می‌تواند تأثیر بسیاری در جهت دهی‌ جامعه، داشته باشد.
انتهای پیام

captcha