«سر دلبران» را بازی نه، زندگی کردم/ سریال سعی داشت الگویی واقعی از شخصیت روحانی تصویر کند
کد خبر: 3724110
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶
جعفر دهقان:

«سر دلبران» را بازی نه، زندگی کردم/ سریال سعی داشت الگویی واقعی از شخصیت روحانی تصویر کند

گروه هنر ــ بازیگر «سر دلبران» درباره حضورش در این سریال مناسبتی گفت: بازی در این مجموعه، برایم تنها یک نقش‎آفرینی حرفه‌ای نبود، بلکه به واقع زندگی کردن در شخصیتی بود که سال‎هاست در زندگی واقعی آن را تجربه می‌کنم.

«سر دلبران» را بازی نه، زندگی کردم / این سریال سعی داشت الگویی واقعی از شخصیت روحانی تصویر کند

جعفر دهقان بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره حضورش در سریال «سر دلبران» اظهار کرد: حضور در سر دلبران تجربه ای جدید بود که مشابه آن را تا به امروز نداشتم. این کار همچنین فرصتی پیش آورد تا من با دوستان که شاید سالها نتوانسته بودم با آنها کار کردم، مجدد همبازی شوم. درباره نقش خودم نیز باید بگویم که این کار می‌توانست با کمی بی‌دقتی به یک شخصیت تیپیکال تبدیل شود، اما با راهنمایی کارگردان این اتفاق رخ نداد. نکته دیگری که درباره این نقش باید حتماً آن را بیان کنم، شباهت شخصیت پهلوان با شخصیت خودم است، حتی می‌توانم بگویم که این نقش را من بازی نکردم، بلکه با زندگی کردن در آن به نوعی خود را جلوی دوربین بردم.

وی افزود: برای این سریال محمد حسین لطیفی کارگردان سریال وقت و انرژی بسیاری صرف کرد، به نحوی‌که کاری که قرار بود در چهار ماه تصویربرداری شود، زمانی 8 ماهه صرف ساخت آن شد. نکته جالب اینکه، وقتی ما در یزد مشغول کار بودیم لحظات بسیار خوبی را سپری کردیم به ویژه برخوردی که مردم یزد با ما داشتند برایم یادآور روزهای خوبی بود که نمی‌توانم آن را فراموش کنم. درباره این شهر باید بگویم که این منطقه جز معدود شهرهایی است که هنوز به بسیاری از سنت‌ها وفادار مانده است. این گفته را هم در اخلاقیات مردم یزد می‌توان مشاهده کرد هم در ساختار و شکل معماری شهر می‌توان دلبستگی به فرهنگ و سنت ایرانی را مشاهده کرد.

دهقان با بیان این‌که سر دلبران اولین تجربه مناسبتی وی در تلویزیون است، گفت: این کار اولین تجربه من در ماه رمضان است، البته پیشتر چند بار این موقعیت پیش آمد که برای ماه رمضان کار کنم، اما این اتفاق رخ نداد، ولی خوشحالم این خواسته با سریال خوبی چون سر دلبران رخ داد. این فرصت را من در گذشته نیز تجربه کرده بودم، چون زمانی‌که می‌خواستم از سینما به تلویزیون بیایم تمام تلاشم این بود، این اتفاق با یک کار (مردن انجلس) خوب رخ دهد. در همین رابطه باید تاکید کنم که حساسیت بازیگر به روی عوامل و متن می‌تواند تا حدودی کیفیت کاری بازیگر را مشخص کند. این ویژگی همیشه مد نظر من بوده و سعی کرده‌ام با تکیه به آن حرکت کنم.

این بازیگر درباره نقدهای مطرح شده نسبت به سر دلبران چنین توضیح داد: برخی از نقدها برایم قابل درک نیست، چون لطیفی بارها با کارهای خود نشان داده، سلیقه تماشاگر را به خوبی می‌شناسد. درباره نقدهای مطرح شده، باید نکته‌ای را متذکر شوم. آنهم این‌که همه این سریال را با صاحبدلان مقایسه می‌کنند، درصورتی‌که هر کار شرایط خاص خود را دارد و قرار نبوده که لطیفی صاحبدلان 2 را بسازد. همچنین در این کار به عینه شاهد بودم، لطیفی انرژی بسیاری صرف کار می‌کرد و برای هر پلان، وقت کافی می‌گذاشت، پس چگونه نسبت به این همه دقت نظر، نقدهای غیرمنصفانه صورت می‌گیرد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برخی از شخصیت‌ها در سریال تیپ نیستند؟ بیان کرد: قبول دارم برخی از نقش‌ها به سمت تیپ شدن متمایل شده بود، ولی این مسئله به نظرم به متن و فیلمنامه چندان ربطی ندارد، چون همانگونه که گفتم نقش من نیز می‌توانست به راحتی تبدیل به یک کار تیپیکال شود. نقد دیگری که نسبت به این سریال مطرح می‌شود، غیرواقعی بودن شخصیت روحانی سریال است، اما دوستانی که چنین نکته‌ای را مطرح می‌کنند از این امر غافل هستند که کارگردان می‌خواست با این شکل شخصیت‌پردازی در حقیقت الگوسازی کند و بگوید روحانی ایده‌آل همانند حاج سلیم با زندگی مردم عجین می‌شود و به نوعی خود را غمخوار آنها می‌‌داند.

دهقان درباره مشارکت سازمان اوج در تولید کارهای نمایشی تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم حضور چنین سازمان‌هایی در امر تولید به نظرم هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی مطلوب و پسندیده است. در این سریال اگر حمایت‌های اوج نبود شاید ما نمی‌توانستیم با چنین صبر و حوصله‌ای سریال را تولید کنیم، البته برخی معتقدند حضور اوج برخی مواقع به معنای دخالت است. برای مثال حاشیه‌هایی که اخیرً برای حضور یک بازیگر پیش آمد را گواه این ادعا می‌دانند، اما من در هشت ماهی که در سریال حضور داشتم دخالتی را ندیدم. نکته دیگر این‌که در سینما و تلویزیون این اتفاق طبیعی است که کارگردان در مقطعی با بازیگری قرار داد امضا می‌کند، اما ممکن است نظرش عوض شود و فرد دیگری را جایگزین بازیگر قبلی کند. این مسئله را نباید به معنای دخالت حامی مالی قلمداد کرد.

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» درباره ویزگی های آثار مناسبتی نیز اینگونه توضیح داد: ما در تولیدات مناسبتی ماه رمضان همه گونه ژانری را تجربه کرده بودیم. برای همین این مردم هستند که باید نظر بدهند کدام سبک سریال سازی را برای ماه رمضان می پسندند، ولی نظر شخصی من این است که ما باید کارهایی را در این ایام روی آنتن بفرستیم که پیامشان به فضای ملی این ماه همخوانی بیشتری داشته باشد. با توجه به چنین اصلی به نظرم سر دلبران توانست در جذب مخاطب موفق باشد، زیرا پیامش بیشتر با این ایام همخوان بود. این نتیجه گیری نیز برداشت شخصی من نیست، بلکه از اظهار نظرهایی که از مردم دریافت کردم به این موضوع پی بردم.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha