تذکری که نماینده کشورمان در هشتمین شب مسابقات قرآن دانشجویان گرفت/ قاریان در هنگام تلاوت در محراب نماز هستند
کد خبر: 3728631
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱

تذکری که نماینده کشورمان در هشتمین شب مسابقات قرآن دانشجویان گرفت/ قاریان در هنگام تلاوت در محراب نماز هستند

گروه مسابقات ــ سمیع احمد خالد العثامنه، داور ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از کشور اردن به قاریان توصیه کرد: هنگامی که قاریان مشغول تلاوت قرآن هستند، باید به نحوی مجسم کند که گویا در محراب نماز هستند. نمازگزار به هنگام نماز خواندن تنها به محل سجده خود نگاه می‌کند و کنجکاوی چشم‌های نمازگرا نسبت به ورود و خروج افراد ذهن قاری را دچار تشتت و گسست می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هشتمین شب از پخش تلویزیونی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، شب گذشته، 16 تیرماه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.
در ابتدای این برنامه، داوران و شرکت‌کنندگان طی دومین مسابقات در دو آیتم جداگانه معرفی شدند. در بخش داوران و در بخش تجوید سمیع احمد خالد العثامنه از کشور اردن، محمدجواد پناهی از ایران در بخش وقف و ابتدا، محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر در بخش وقف و ابتدا و حسن حکیم‌باشی از کشور ایران در بخش وقف و ابتدا، در بخش صوت رحیم خاکی از ایران و مخلص محمد حنفی از کشور اندونزی در بخش لحن و در بخش صوت نیز عبدالشکور فلاح از کشور افغانستان و هاشم روغنی از ایران در بخش لحن، معتز آقایی داور بخش حسن حفظ و سیدجواد سادات فاطمی ناظر داوران بودند، همچنین ریاست هیئت داوران را هاشم روغنی برعهده داشت. همچنین در این شب، شرکت‌کننده رشته حفظ قرآن شامل مجتبی فرفانی از ایران، کالید سانگاره از ساحل عاج، عادل عنبر بلال محمد مرشد از کویت، به قرعه انتخابی خود پاسخ دادند.
ابتدای این شب با ارائه محفوظات مجتبی فردفانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران همراه بود. وی که متولد 1370 است و دو سال گذشته در مسابقات بین‌المللی اوقاف در رشته حفظ کل حائز رتبه برتر شدم.
فردفانی درخصوص شیوه جدیدی که در مسابقات امسال دانشجویان اعمال شد، اظهار کرد: این روش خوب است، چون به نظرم متسابقانی که در رشته حفظ و قرائت ضعیف هستند، در همان مرحله مقدماتی از مسابقات حذف می‌شوند و آنهایی که به مرحله نیمه نهایی راه یافته‌اند بهترین‌های مسابقات هستند که این به نوعی صرفه‌جویی در هزینه و هم زیبایی مسابقات است.
در ادامه نیز معتز آقایی، داور بخش حفظ این دوره از مسابقات به تحلیل تلاوت نماینده کشورمان در رشته حفظ پرداخت و گفت: وجه زیبا و متقنی را از حافظ کشورمان شنیدیم. سؤال اول را بدون اشتباه خوانندن و در سؤال دوم بخشی از آیه را فراموش کرده بودند که در ابتدا کلمه‌ای را از باب تذکر گفتیم و در ادامه نیز بخشی از عبارت را تلاوت کردم و در ستون کلمات از وی کسر امتیاز شد.
سپس سمیع احمد خالد العثامنه داور بخش تجوید نیز با اشاره به اینکه تلاوت مجتبی فردفانی حقیقتا به لحاظ مخارج و صفات حروف از هر لحاظ بی نقص بود، اظهار کرد: مگر در برخی از حروق که نیاز به تفخیم و ترقیق داشت اما تلاوت این حافظ سلیس، روان، دلنشین، بی‌تلکف و بدون استرس بود.
وی در ادامه توصیه کرد: هنگامی که قاریان مشغول تلاوت قرآن هستند باید به نحوی مجسم کند که گویا در محراب نماز هستند. نمازگزار به هنگام نماز خواندن تنها به محل سجده خود نگاه می‌کند و چشم‌های نمازگزار نسبت به ورود و خروج و نشست و برخاست افراد کنجکاوی نمی‌کند چنین کاری ذهن قاری را دچار تشتت و گسست می‌کند. قاری فقط باید روبروی خود را نگاه کند با اینکه چشم‌های خود را ببندد این نصیحتی است که آن را به همه شرکت‌کنندگان می‌گویم.
این داور اردنی با اشاره به مطلبی دیگر بیان کرد: در خصوص گفتن استعاذه برخی شکلی نادرست عبارت استعاذه را ادا می‌کنند. لازم است اگر بخواهیم لفظ جلاله را تلاوت کنیم باید صدای خود را بلند کنیم اما وقتی به استعذاذه برسیم صدای خود را پایین بیاوریم تا موجبات ذلت این موجود به شمار بیاید.

تذکری که نماینده کشورمان در هشتمین شب مسابقات قرآن دانشجویان گرفت/ قاریان در هنگام تلاوت در محراب نماز هستند
وی با اشاره به اشکال دیگری که بر تلاوت این قاری وارد بود، ادامه داد: علمای تحقیق در خصوص تلاوت می‌گویند اگر مقام آیه در خصوص تقلیل از شأن الهی بود مانند نقل آیه از قول کفار با تقلیل از شأن ذات الهی بود، نباید در این مقام‌ها صدای خود را بلند کنیم بلکه از حیث ادب و احترام به ذات حضرت حق باید آیه را با صدای خفیف تلاوت کرد. همچنین در آیاتی که در آن ذکر دعا یا توسل است، اقتضای چنین مقامی فروتنی، خشوع و اظهار فقر به درگاه خداوند است.
مجتبی فردفانی درخصوص نکاتی که از سوی داوران بیان شد، اظهار کرد: از صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدای تلاوتم و دیگر نکات فنی که رعایت کردم، راضی هستم. اما حسن حفظ در سؤال دوم تذکر داشتم اما در مجموع از تلاوتم راضی هستم.
در ادامه کالید سانگاره از جامعةالمصطفی(ص) العالیمه ساحل عاج، راه‌یافته به این دوره از مسابقات به قرعه انتخابی خود پاسخ داد. سپس معتز آقایی داور بخش حفظ این دوره از مسابقات به تحلیل اجرای این حافظ پرداخت و گفت: این حافظ اجرای خوبی داشت، سؤال اول بدون خطا پاسخ داده شد و اما در سؤال دوم به دلیل شباهتی که با آیه دیگر از سوره دیگر داشت، بخشی از آن را به اشتباه تلاوت کردند که با تذکر درست کردند.
سپس محمد فهمی عبدالسید عصفور از کشور مصر در بخش وقف و ابتدا با اشاره به اینکه گویا احساس می‌کردیم صدای منشاوی را می‌شنیدیم، اظهار کرد: قرائت بسیار زیبا و تجوید فوق‌العاده‌ای داشت اما نکته بسیار ریزی نیز وجود داشت.
در ادامه عادل عنبر بلال محمد مرشد راهیافته از دانشگاه علم و صنعت کویت به اجرای قرعه انتخابی پرداخت و درادامه معتز آقایی داور رشته حفظ به تحلیل این تلاوت پرداخت و گفت: این حافظ در پاسخ به سؤال نخست به دلیل انتقال دوری که داشتند جواب به سؤال را با آیه مشابه در سوره دیگر انجام دادند و در سؤال دوم نیز اشتباهی در قرائت آیه داشتند و سه مورد نیز مکث و تپق داشتند.
سپس حسن حکیم‌باشی از کشور ایران در بخش وقف و ابتدا بااشاره به اجرای خوب، اظهار کرد: در قسمتی که اجرا شد چند مورد وقف ناقص و ترک اولی داشتیم که مورد کسر نمره می‌شود. بهتر است حافظان در مرور و تمرین حفظشان بر همان مواضع صحیح وقف، وقف کنند که آن را فراگیرند.
یادآور می‌شود، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان طی روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس برگزار شد و از اواخر خردادماه پخش تلویزیونی این مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شده است. این مسابقات روزهای زوج و رأس ساعت ۲۲ به روی آنتن می‌رود.
فیلم تلاوت نماینده جمهوری اسلامی ایران را اینجا ببینید.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۱۴:۲۸
0
0
ایشون خیلی دیگه توهم دارند.کی ایشونو داور کرده؟
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۱۰:۲۵
0
0
به نظر حقير ، قاري بايستي جهت تاثيرگذاري بيشتر روحي و معنوي با مخاطب و مستمعين ارتباط چشمي را حداقل داشته باشد
captcha