تغییرات کتب‌ دینی و قرآن دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید
کد خبر: 3729947
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰

تغییرات کتب‌ دینی و قرآن دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید

گروه جامعه ــ مدیران گروه‌های تألیف کتاب‌های دینی، قرآن، عربی، اخلاق و تاریخ اسلام به تبیین برخی تغییرات ایجاد شده در کتب برای سال تحصیلی 97 – 98 پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مدیران گروه‌های تألیف کتاب‌های دینی، قرآن، عربی، اخلاق و تاریخ اسلام امروز با حضور در جمع خبرنگاران به تبیین برخی تغییرات ایجاد شده در کتب برای سال تحصیلی 97 – 98 پرداختند.

یاسین شکرانی، مدیر گروه تألیف کتاب دین و زندگی از جدید‌التألیف بودن این کتاب برای پایه 12 در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: تغییرات ایجاد شده برای پایه‌های 10، 11 و 12 در راستای پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان است، به نحوی که برخی از شبهات در قالب کتاب درسی پاسخ داده شده است و بخشی از سوالات باقیمانده نیز در سایت گروه درسی بارگذاری و پاسخ آنها نیز داده شده تا دانش آموزان بتوانند با مراجعه به این پایگاه پاسخ های خود را دریافت کنند.

وی از اضافه شدن ابزارهای آموزشی به صورت فیلم و نماهنگ به درس‌های دین و زندگی اشاره و عنوان کرد: این ابزارهای آموزشی در اختیار دبیران قرار داده شده است تا در فرصت کلاس درسی به نمایش بگذارند و یا در پایگاه اطلاع‌رسانی مشاهده کنند.

شکرانی با بیان اینکه محتوای کتاب درسی در راستای نیاز دانش آموزان و مشکلات روز آنان تألیف شده است، گفت: طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۵ ساعات درس دین و زندگی در رشته‌های علوم تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای کم شد؛ به نحوی که در رشته‌های علوم انسانی برای پایه‌های 10، 11 و 12 میزان چهار ساعت و در رشته‌های تجربی، ریاضی و فنی و حرفه‌ای به میزان دو ساعت برای درس دین و زندگی زمان تدریس در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که دبیران معتقدند دانش آموزان رشته‌های تجربی و ریاضی شبهات بیشتری دارند و باید زمان بیشتری برای تدریس این درس اختصاص داده شود؛ در حال حاضر معلمان در تنگنا هستند و ما به خاطر بحث کاهش ساعات درس دین و زندگی مجبور شدیم در پایه 12، چهار درس را از کتاب دین و زندگی در رشته تجربی، ریاضی و فنی و حرفه ای حذف کنیم.

وی یکی از روش‌های تربیتی را ایجاد ارتباط و انس بین دانش‌آموزان و معلمان خواند و تصریح کرد: کم شدن ساعات درسی این کتاب سبب شده است کلاس‌های درس جذابیت گذشته را نداشته باشند، چرا که معلم نمی‌تواند با صبوری مباحث این واحد آموزشی را مورد بررسی قرار دهد.

شکرانی ادامه داد: طی مصوبه جدید آموزش و پرورش، ساعات درسی از 35 ساعت در مقطع 12 به ۲۴ ساعت کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب درس‌هایی همچون؛ مدیریت خانواده و سبک زندگی، بهداشت و سلامت و ... به صورت مجازی تدریس می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه  در راستای آموزش دانش‌آموزان، کتاب درسی سهم ۱۰ درصدی دارد و ۹۰ درصد الباقی به معلم، محیط مدرسه، خانواده و رسانه مربوط می‌شود، گفت: متاسفانه در حال حاضر همه توقع ۹۰ درصدی از کتاب درسی دارند و تأثیر سایر اجزا را نادیده گرفته‌اند.

بنابر این گزارش؛ اشکبوس، مدیر گروه تألیف کتاب عربی نیز به برخی تغییرات انجام شده اشاره و عنوان کرد: کتاب عربی پیش از این بسیار سنگین و حجیم بود و نیاز روز دانش‌آموز را برطرف نمی‌کرد، بدین ترتیب آموزش‌ها را از حالت تخصصی خارج کرده و متن‌های کتاب را به نحوی انتخاب کردیم که مورد علاقه و نیاز دانش آموزان باشد. همچنین بخش آیا می‌دانید با بیان جذاب خود توانسته است بسیاری از دانش آموزان را به خود علاقه‌مند کند.

آیا می‌دانید به زبان عربی

وی استفاده از کلمه‌های پرکاربرد قرآن در متن دانستنی‌ها و «آیا می‌دانید‌»های کتاب عربی را از دیگر تغییرات صورت گرفته در کتاب عربی برشمرد و عنوان کرد: سعی کردیم طوری رفتار کنیم که دانش‌آموزان تصور نکنند زبان فارسی وابسته به زبان عربی است، بلکه بدانند هیچ زبانی در جهان دست‌نخورده نیست و واژه ستانی در تمام موارد صورت گرفته است.

سجاد طباطبایی، مدیر گروه تألیف کتاب علوم و معارف قرآن کریم نیز در ادامه این نشست به تغییرات ایجاد شده در این کتاب اشاره و با بیان این‌که کتاب پایه 12 کاملاً جدیدالتالیف است، گفت: هدف کتاب علوم و معارف قرآن انس دانش‌آموزان با قرآن کریم است که در دو محور قرائت قرآن و آموزش تجوید و همچنین تدبر، فهم و برداشت از آیات قرآن کریم دنبال می‌شود.

حفظ جزء 30 قرآن

وی با بیان اینکه رویکرد کتاب در پایه 10، آموزش تجوید و در پایه 11 آموزش علوم قرآنی است، گفت: دانش آموزان رشته علوم و معارف قرآن کریم با بهره‌مندی از این کتاب در پایه 10 و 11 موفق به حفظ جزء 30 قرآن کریم می‌شوند.

وی محور کتاب تازه‌تالیف معارف قرآن کریم در پایه 12 را موضوع انسان‌شناسی در قرآن عنوان کرد و افزود: در این راستا از نظرات علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی استفاده کردیم و معارف قرآن را در قالب انسان‌شناسی استخراج و به صورت روشن و واضح به دانش‌آموزان معرفی کردیم.

طباطبایی همچنین از مهیا کردن کتاب‌های راهنمای تدریس برای معلمان خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از تدریس شخصی و سلیقه‌ای، طی دو سال گذشته که امکان برگزاری دوره‌های حضوری وجود نداشته است، اقدام به چاپ کتاب‌های راهنمای تدریس کردیم؛ اگرچه این کتاب‌ها ارزشمند هستند، اما کارکرد دوره‌های حضوری را ندارند.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محمدمهدی عباسی، مدیر گروه تألیف کتاب اخلاق نیز به تغییرات ایجاد شده در این کتاب اشاره و عنوان کرد: در رشته معارف، کتاب مستقلی در این زمینه تعریف نشده بود و دانش‌آموزان از کتاب اخلاق اسلامی بهره می‌بردند که بسیار سنگین و حجیم بود؛ بدین ترتیب شورای علمی در بحث محتوایی ورود پیدا کرد و چهار محور مبادی اخلاق، رابطه با خدا، رابطه با خود و رابطه با دیگران را در دروس این کتاب جانمایی کرد.

وی از جمله ویژگی‌های محتوایی کتاب اخلاق را بیان دقیق‌تر مفاهیم اخلاقی و نظریه‌های جدید در مورد فضائل اخلاقی دانست و گفت: در کتب تازه تالیف استناد به آیات و روایات بیشتر شده و از نقل قول‌های اندیشمندان اخلاقی بهره برده ایم؛ همچنین دانش آموزان را به اخلاق کاربردی توجه داده ایم و در این راستا به بیان راهکارهای عملیاتی پرداختیم.

سرگذشت ائمه(ع)؛ محور کتاب تاریخ

از دیگر حاضران در این نشست، زهرا طاهری‌پور، مدیر گروه تألیف کتب تاریخ اسلام یک و دو بود؛ وی با بیان اینکه این کتب از پایه 10 تا 12 با محوریت زندگی ائمه(ع) دچار دگرگونی اساسی شدند، اظهار کرد: در کتاب مقطع 10 از زندگی پیامبر اکرم(ص) تا امام حسین(ع) و در کتاب سال 11 از زندگی امام سجاد(ع) تا امام زمان(ع) را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین در کتاب سال 12 تاریخ را از تمدن اسلام تا عصر حاضر روایت کردیم.

طاهری‌پور معتقد است در کتاب تاریخ اسلام یک و دو، ویژه گروه علوم و معارف اسلامی زندگی ائمه و نقش آنان در تحولات جامعه مورد بررسی قرار گرفته شده و کتاب‌ها حالت تحلیلی‌تری به خود گرفتند. همچنین اسامی اضافه حذف و فضای عبرت‌گیری به نحو شایسته‌تری برای دانش‌آموزان ترسیم شده است.

انتهای پیام

captcha