تحلیل سایت آلمانی از سوء استفاده از قرآن در یهودی‌ستیزی
کد خبر: 3730102
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

تحلیل سایت آلمانی از سوء استفاده از قرآن در یهودی‌ستیزی

گروه بین‌الملل - سایت «قنیطره» وابسته به وزارت خارجه جمهوری فدرال آلمان با انتشار مقاله‌ای نوشت: اصطلاحات قرآنیِ تعبیر شده به اظهارات ضد یهودیت، امروزه نقل قول بسیاری از منتقدان و مخالفان اسلام است و این امر به نوعی سوء استفاده امروزی از قرآن کریم محسوب می‌شود.

نفی یهودی‌ستیزی مسلمانان در سایت آلمانیبه گزارش ایکنا به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ این سایت با ترسیم مناسبات مسلمانان و یهودیان تأکید کرد: در اسلام هیچ سابقه تاریخی ضد یهودیت وجود ندارد.

در این مقاله آمده است: آیا مسلمانان اولین کسانی بودند که تنفر از یهودیان را به اروپا منقل کردند؟ در پاسخ این سؤال باید صراحتاً تاکید کرد خیر، در حقیقت این اروپاییان بودند که افکار ضد یهودیت را به قلب جهان عرب تزریق کردند. در واقع دیپلمات‌های اروپایی نقش اساسی در ایجاد این تفکر ایفا کرده‌اند.

 در طول تاریخ کتاب‌های مقدس همواره مورد تفسیر و نقد قرار می‌گیرند. قرآن نیز از این قائده مستثنی نبوده و نخواهد بود. اصطلاحات قرآنیِ تعبیر شده به اظهارات ضد یهودیت، امروزه نقل قول بسیاری از منتقدان و مخالفان اسلام است و این امر به نوعی سوء استفاده امروزی از قرآن کریم محسوب می‌شود.

مسلمانان بیش از یک هزار سال است که در تلاش برای ارائه کلام خدا به عنوان یک آموزه اخلاقی و قانونی هستند. اما برخی مفسران دینی با ادعا بر رعایت حق تفسیر، تعابیر غیر واقعی از این کتاب آسمانی دارند. در حالیکه طی تحقیقات ثابت شده است که معمولاً تفاسیرِ با ساختار افراط‌گرایانه شانس کمتری برای جذب مخاطب دارند.

آیه‌هایی از قرآن که در آن به گفته برخی مفسران به خشونت علیه یهودیان اشاره دارد، آبستن واقعه‌ای تاریخی ست که بر حسب تناسب موضوعی یا برخی شباهت‌ها به این آیه‌ها نسبت داده شده است. به طور مثال زمانی که در سال 622 پیامبر[ص] از مکه به مدینه هجرت نمود با مردم از جمله قبیله های یهودی بیعت کرد اما هنگامی که یهودیان پیمان خود را شکستند پیامبر و پیروانش در صدد تأدیب برآمدند. نفرت از یهودیان در سنت اسلامی از شرایط نامساعد جامعه سرچشمه می‌گیرد. جامعه ای که در آن رقابت بر سر موقعیت اجتماعی همواره با مخالفان وجود داشته است.

زندگی یهودیان در طول قرن‌ها تحت سلطه اسلام، آنها را به وادی فرهنگ، اقتصاد و علم رساند. به باور مورخان، یهودیانی که در دنیای اسلام می‌زیسته اند نسبت به آنان که در میان مسیحیان اروپایی بوده‌اند از زندگی بسیار بهتری برخوردار بودند. نمی‌توان منکر خشونت برخی فرقه‌های اسلامی علیه دیگر مذاهب بود. اما در حالت کلی ثابت شده است میزان مشکلی که اسلام با برخی عقاید مسیحیت همچون آموزه‌های تثلیث دارد بسیار بیشتر از آموزه‌های یهودیت است.

بحث فعلی موجود در آلمان در مورد ترس از احساسات ضد یهودی در میان مهاجران مسلمان گویای این سابقه تاریخی در افکار اروپاییان است. درواقع در اسلام هیچ سنت مذهبی نژاد پرستانه و بلاخص با تأکید بر یهودستیزی وجود ندارد. در حالیکه امروزه این احساس به طور گسترده در بیشتر کشورهای اسلامی وجود دارد. اما پذیرش تعصب ضد یهودی در میان مسلمانان باید از نظر سیاسی و اجتماعی طبقه بندی شده، و مذهبی نباشد.

انتهای پیام

captcha