برای جلب اعتماد مردم به حاکمیت شفافیت حرف اول را می زند/ وقتی تصمیم گیری ها شخصی می شود امکان فساد بالا می رود
کد خبر: 3734498
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

برای جلب اعتماد مردم به حاکمیت شفافیت حرف اول را می زند/ وقتی تصمیم گیری ها شخصی می شود امکان فساد بالا می رود

‌رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران گفت: حوزه های علمیه و اندیشمندان پول اعتباری را بشناسند و برای بیت المال اعتباری، قانون جدید بنویسند به نوعی که امکان صیانت از بیت المال را به بهترین شکل فراهم کند.

 

 

به گزارش ایکنا؛ شفقنا نوشت: حجت الاسلام محمد شیخ الاسلامی به چارچوب های حکومت داری اسلامی اشاره و اظهار کرد: سبک حکمرانی و حکومتداری در اسلام – فارغ از اینکه بگوییم اسلام دارای مدل حکومتداری هست یا نیست – حتماً دارای چارچوب هایی است، یکی از مهم ترین این چارچوب ها، شفافیت است یعنی باور به این مساله که اطلاعاتی وجود ندارد که در اختیار یک گروه خاص هست یا از مردم مخفی می شود؛ این ویژگی در فعالیت های اقتصادی به خصوص در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم، اهمیت چند مرتبه ای پیدا می کند؛ به عبارت دیگر شفافیت برای اینکه مردم احساس اعتماد به حاکمیت کنند و فعالیت های اقتصادی آنها در چارچوب های نا دانسته پیش نرود و بفهمند وقتی یک کار اقتصادی را شروع می کنند حاکمیت برای آنها طراحی هایی دارد که از امروز می توانند تشخیص دهند که آخر این کار اقتصادی چه خواهد شد، اهمیت فوق العاده ای دارد.

او ادامه داد: وقتی شفافیت اقتصادی از بین می رود بدین معناست که من و شما وقتی وارد یک کار اقتصادی می شویم، نمی دانیم که مسیر چه مسیری است و چه کسانی در این مسیر دخالت دارند و ممکن است چه تصمیماتی بگیرند و چه کسانی در این حوزه ها فعالیت می کنند؛ به وجود آمدن همه این موارد به این دلیل است که شفافیت نیست لذا کار در یک محیط مبهم، یا مدیریت در یک فضای مبهم، بدترین اتفاقی است که می تواند برای یک فعل و عمل رخ دهد بنابراین شفافیت اقتصادی، اصلی ترین و مهم ترین مساله برای اعتماد مردم به حاکمیت است. دوم اعتماد مردم به فعالیت اقتصادی آنهاست به گونه ای که مردم می توانند مطمئن باشند که برای زندگی خود برنامه ریزی کنند و طراحی داشته باشند که در چند سال آینده به کجا برسند و مطمئن باشند که اتفاقات جدید غیر قابل پیش بینی در فضای اقتصادی رخ نمی دهد. همه این موارد از دل شفافیت بیرون می آید. به عبارت کلی تر، وقتی شما می بینید که چه شرکت هایی سابقا این کار را کردند و چه افرادی وارد این کار هستند و چه نهادهایی در این حوزه اقتصادی فعالیت می کنند و شما باید به سراغ چه کسانی بروید و با چه کسانی ارتباط بگیرید و پول ها کجاست، می توانید یک برنامه ریزی دقیق و قابل اعتماد داشته باشید، وقتی نمی دانید یا کاری نمی کنید یا اگر کاری را شروع می کنید همواره این دغدغه برای شما وجود دارد که شاید در این کار شکست بخورید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران در پاسخ به اینکه برای صیانت از بیت المال چه اقداماتی باید انجام شود و با سوء استفاده کنندگان بیت المال چه برخوردی داشته باشیم؟ گفت: باید با کسانی که می خواهند به بیت المال دست درازی کنند، برخورد شود و در عین حال حفظ صیانت از بیت المال مساله ای است که باید حاکمیت حکومت اسلامی به آن توجه کند، اما امروز مفهوم بیت المال مفهوم گسترده تری است، حتی می توانم بگویم این مفهوم نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است. در حال حاضر بخش مهمی از سرمایه های ما اعتبار است و اصلا پولی وجود ندارد، تعاملات اقتصادی فعلی موجود عموماً یک نوع جدیدی از سرمایه است بنابراین ما در حال حاضر یک بیت المال اعتباری داریم که این بیت المال اعتباری در دنیای امروز از پول حقیقی یا پشتوانه پول حقیقی که طلاست، مهم تر است. عمده اختلاس هایی که انجام می شود یا تخلفات اقتصادی که صورت می گیرد برخلاف آنچه مردم فکر می کنند در واقع دست درازی به بیت المال اعتباری است نه بیت المالی که پول آن مشخص است، اگر سه هزار میلیارد تومان برده شد بدین معنا نیست که فردی سه هزار میلیارد در جیبش گذاشته و از کشور خارج شده، در واقع نوع فعالیت اقتصادی و طرح او به شکلی است که سه هزار میلیارد تومان از اعتبارات این مملکت کاسته شده است.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه باید در مورد نهاد جدید مالی که نام آن اعتبار است، بسیار تأمل شود، تصریح کرد: بزرگان فقه باید در مورد این نهاد جدید مالی فکر کنند، کارشناسان اقتصادی کنار هم بنشینند و راهکار پیدا کنند که تعامل با چنین پول اعتباری به چه صورت انجام گیرد. از دل این پول اعتباری، بیت المال اعتباری حاصل می شود که باید مشخص شود صیانت از بیت المال اعتباری چگونه باشد. ما اکنون قوانینی که برای مبارزه با تخلفات مالی داریم قوانین خوبی و گاهی سخت گیرانه است، اما این قوانین در مورد پول اعتباری بسیاری از اوقات کارآیی ندارد یا جاهای فراری را ایجاد می کند برای کسانی که می خواهند در حوزه اعتبار وارد شوند و از بیت المال استفاده و به عبارت بهتر سوء استفاده کنند. من فکر می کنم برای صیانت از بیت المال باید کار نرم افزاری فکری خوبی برای قانونگذاری جدید در حوزه اعتباریات انجام شود. لازم است حوزه های علمیه و اندیشمندان پول اعتباری را بشناسند و برای بیت المال اعتباری قانون جدید بنویسند به نوعی که امکان صیانت از بیت المال را به بهترین شکل فراهم کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تهران به راهکاری برای مبارزه با فساد اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه باعث می شود فساد کمتر رخ دهد، شفافیت است یعنی فرایندها در برابر چشم همگان باشد. به خصوص برای نهادهای فرهنگی و اقتصادی این مساله اهمیت چند باره پیدا می کند. یعنی اینکه فرایند را شفاف کنند به نحوی که همه ببیند این پروژه در کجاست و چگونه این پروژه به کسی واگذار شده است. نکته دوم که در دفتر تبلیغات انجام می شود، این است که تصمیم گیری ها از یک شخص یا دو شخص بین ۱۵ شخص تقسیم شود تا آنها برای هزینه کردها تصمیم بگیرند. وقتی تصمیم گیری ها شخصی می شود امکان فساد بالا می رود و وقتی تصمیم گیری ها جمعی می شود امکان فساد پایین می آید و احتمال اینکه آنها با هم تبانی های عجیبی کنند و پولی از بین برود پایین می آید. سعی ما در دفتر تبلیغات اسلامی تهران این بوده که با تأسیس شعبه های مختلف که در آن افراد داخلی و خارجی از مجموعه خودمان مشغول هستند و سپس نظارت های جدید که بیش از سه نوع دستگاه نظارت بر کارها نظارت می کنند، به حد خوبی احتمال فساد را پایین آورده است.

شیخ الاسلامی گفت: نکته قابل توجه اینکه پول هایی که در فضای فرهنگ در کشور ما وجود دارد، به نسبت کل بودجه کشور پول های زیادی نیست بنابراین کسی خیلی به دستگاهی که کل بودجه آن به اندازه یک ماه یک بانک هم نیست، طمع نمی کند؛ اگر هم بخواهند این کار را کنند نهایت در دستگاه های فرهنگی کلان مانند صدا و سیما و بخش فرهنگی شهرداری این اتفاق خواهد افتاد. به عنوان مثال بودجه ای که به رادیو می دهند نزدیک به یک پنجاهم بودجه ای است که به تلویزیون می دهند، بنابراین شما می دانید که اختلاس اصلاً در رادیو اتفاق نمی افتد چون کسی طمع نمی کند، اما در تلویزیون بودجه بسیار بالاست و ممکن است که کسی طمعی کند.

انتهای پیام

captcha