جزئیات بیشتری از نامه رئیس سازمان اوقاف به رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3736547
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد:

جزئیات بیشتری از نامه رئیس سازمان اوقاف به رهبر معظم انقلاب

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با بیان جزئیات بیشتری از نامه رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به مقام معظم رهبری از اجماعی که در زمینه مفاد این نامه بین قرآنی‌ها وجود دارد، گفت.

جزئیاتی بیشتر از نامه رئیس سازمان اوقاف به رهبر انقلاب

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ 15 مردادماه بود که خبری مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محضر مقام معظم رهبری با موضوع فعالیت‌های قرآنی، مورد توجه بسیاری قرار گرفت، خبری که البته در آن از نامه نوشته شده چندان رمزگشایی نشده بود و تنها به این موضوع که در آن به موانع پیش روی توسعه فعالیت‌های قرآنی اشاره شده است، بسنده شده بود.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر، گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید؛
- خبر ارسال نامه‌ای از سوی رئیس سازمان اوقاف به محضر رهبر معظم انقلاب منتشر شده است. با اینکه گفته شده که موضوع این نامه متمرکز شدن فعالیت‌های قرآنی در یک مجموعه است، اما در مورد دیگر جزئیات نامه چیزی بیان نشده، سوالات زیادی در این زمینه مطرح است و بیشترین سوال هم به سرفصل‌های این نامه برمی‌گردد، موضوع اصلی نامه چه چیزی هست؟ و داستان از چه قرار است؟
براساس مطالعاتی که از طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پایش‌ها، افکارسنجی در حاشیه مسابقات و نمایشگاه قرآن و ... صورت گرفته است، نظر کارشناسان و نخبگان این است که یکی از موانع کارآمدی فعالیت‌های قرآنی کشور، ساختارهای موازی است. البته باید به این مسئله دقت داشته باشیم که هیچ مخالفتی با تقویت سرپنجه‌ها و واحدهایی که عملیات قرآنی انجام می‌دهند، نداریم.

موسسات قرآنی باید تکثیر شوند و کانون‌های قرآنی مساجد و مراکز فرهنگی و دینی نیز همین‌طور. تعدد در عرصه عملیات و صف هیچ مانعی ندارد، اما مشکل از آنجایی به وجود می‌آید که در عرصه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، مجموعه‌هایی موازی، متداخل و متفاوت وارد کار می‌شوند و آنجاست که مدیریت صحنه و فرماندهی، رنگ می‌بازد و نمی‌تواند نقش خود را ایفا کند.
با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های گذشته اهتمام ویژه‌ای برای تقویت فعالیت‌های قرآنی خود در پیش گرفته است، لذا ریاست محترم سازمان که یک شخصیت قرآنی هستند، دغدغه‌های فراوانی در این موضوع داشتند و مأموریت‌هایی را به ما سپردند. ما نیز با همکاری دوستان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجموعه‌های دیگر در طول این سال‌ها گفت‌وگوهای متفاوت و مختلفی را داشته‌ایم که غالباً به عنوان دورهمی‌ها و گفت‌وگوهایی در سطح کارشناسی صورت می‌گرفت تا اینکه این موضوعات در نهایت منتهی به پیشنهادی از سوی ریاست محترم سازمان اوقاف و امور خیریه و در قالب نگارش نامه به مقام معظم رهبری شد.
- اصل موضوع در این نامه چه چیزی بوده است؟
با توجه به مقدمه‌ای که گفته شد، اصل مطلبی که در این نامه ذکر شده است، همین بود که به نظر می‌رسد، اگر بخواهیم کارآمدی فعالیت‌های قرآنی در کشور توسعه پیدا کند، باید در سطح حاکمیت و در سطح برنامه‌ریزی و ستاد مجموعه‌های قرآنی که در دستگاه‌های عمومی و نهادهای حاکمیتی وجود دارند، به نوعی در هم ادغام شوند و ما یک مجموعه متمرکز برای برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌های قرآنی با هر عنوانی داشته باشیم.
- این موضوع پیش از این هم، توسط وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود، درست است؟
بله؛ این موضوع جدیدی نیست، قبلاً هم از سوی مجلس شورای اسلامی، فعالان قرآنی و حتی از سوی برخی از مجموعه‌های حاکمیتی دنبال شده بود که امیدواریم با پیگیری‌های اخیری که سازمان اوقاف و امور خیریه داشته و در شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز مطرح شده است، بتواند مراحل انجام این کار را در سالی که چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی است و فعالیت‌های قرآنی به یک بلوغ و تکاملی رسیده به سرانجام برسد تا با این تجمیع و تمرکز ساختار قرآنی کشور هم بتواند به پیشرفت، ارتقاء و تعالی فعالیت‌های قرآنی کمک کند.
لذا براساس این پیشنهاد قاعدتاً بایستی فکری به حال تمرکز فعالیت‌های قرآنی کرد. سازمان اوقاف و امور خیریه، آمادگی خودش را در این نامه به محضر مقام معظم رهبری اعلام کرده است که اگر یک مجموعه متمرکزی به وجود بیاید، طبعاً سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری لازم را در این زمینه به نحو مقتضی خواهد داشت.
- این نامه که برای مقام معظم رهبری نوشته شده است، تنها ناظر به بحث تشکیل یک سازمان متمرکز قرآنی است یا به موارد دیگری در آن اشاره شده است؟
در مقدمه این نامه یک آسیب‌شناسی از مشکلات و موانعی که کارهای موازی به وجود می‌آورد، صورت گرفته است. در این زمینه آمار و ارقامی مبنی بر اینکه بخش قابل توجهی از اعتباراتی که برای فعالیت‌های قرآنی در کشور در نظر گرفته می‌شود، صرف حفظ و اداره مجموعه‌های موازی می‌شود، ذکر شده است. در حالی که این هزینه‌ها باید صرف عملیات، فعالیت‌ها و کمک به بخش مردمی شود.
در ادامه نامه نیز پیشنهاد تجمیع ساختارهای موازی قرآنی در کشور ارائه شده است که امیدواریم با نشست‌های کارشناسی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مجموعه‌های متولی برگزار می‌شود، جامعه قرآنی بتواند به یک تفاهم و توافقی در این زمینه برسد و این بلوغ و توانمندی را از خود نشان دهد.
به عنوان مجموعه‌ای دینی و قرآنی که بیش از هر مجموعه دیگری از آن توقع وحدت، انسجام و اتحاد می‌رود، این انتظار وجود دارد، که ان‌شا‌ءالله این اقدام، سرلوحه‌ دیگر مجموعه‌های عرصه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که فعالیت موازی دارند، شود. به ویژه در این مقطع حساس فرهنگی و اقتصادی باید همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا اقدامات بهینه‌ای صورت گیرد و منابعی که در اختیار داریم به صورت مؤثر و مطلوب برای به انجام رساندن رسالت‌ها و ماموریت‌ها به کار گرفته شود.
- شاید پرسیدن این سوال مقداری زود باشد، اما بازخوردی هم از سوی دفتر مقام معظم رهبری دریافت شده است؟
با توجه به اینکه زمان زیادی از انتشار خبر و نامه نمی‌گذرد، فعلاً بازخوردی گرفته نشده است. البته در جلساتی که این روزها در مجامع قرآنی داشته‌ایم، انعکاس خیلی مطلوبی داشته است.
- زمان مطرح شدن چنین نامه‌ای را مطلوب می‌دانید؟
پیشنهاد در زمانی مطرح شد که چندی بود در محافل قرآنی به این نکته می‌پرداختیم و چندان بی‌مقدمه شروع نکرده‌ایم. براساس انعکاس و بازتابی که در طرح مباحث در چند ماه گذشته از جامعه قرآنی دریافت کرده‌ایم این نامه منتشر شده است.
بر همین اساس، حداقل در محافل قرآنی که با شخصیت‌های مختلف و مدیران قرآنی دیدارهایی را داشته‌ایم، بازتاب مثبتی داشته است. به هر حال وقت آن رسیده بود که به صورت جدی‌تر خود جامعه قرآنی و متولیان فرهنگی این موضوع را مطرح، تعقیب و دنبال کنند. امیدوارم سایر مجموعه‌های قرآنی در این موضوع هم‌افزایی و تعامل مثبت خوبی داشته باشند تا بتوانیم این مهم را زودتر به سرانجام برسانیم تا بخشی از آشفتگی‌ها و تشتت در مدیریت فعالیت‌های قرآنی کشور به واسطه این اقدام، مرتفع شود.
- تا چه میزان از اجماع جامعه قرآنی برخوردار هستید، تا قبل از نگارش نامه جامعه قرآنی در جریان چنین پیشنهادی بود؟
با توجه به رویدادهای مختلفی که در سال‌ گذشته و قبل از آن به وقوع پیوسته است، جامعه قرآنی در بخش مردمی، بارها این موضوع را اعلام کرده است و در همین پویش مردمی که سال گذشته به انجام رسید، یکی از موضوعات و اهدافی که در بیانیه پایانی بیان شد، همین موضوع بود که در کشور از مدیریت‌های متشتت جلوگیری شود. لذا تصور می‌کنم در این بخش اجماع وجود دارد. اگر حداقل سابقه خبرها را در رسانه‌هایی همچون ایکنا که یکی از محورهای اطلاع‌رسانی قرآنی است، رصد کنیم، یکی از نکات ثابت و مورد نظر که در طول سالیان سال با زبان و ادبیات گوناگون مطرح شده است همین موضوعی که ما از آن رنج می‌برده‌ایم، بوده است.
الان موقع آن رسیده که تعارفات و ملاحظات را کنار بگذاریم و قدری شجاعانه و صریح و شفاف اقداماتی که لازم است برای ارتقاء و تعالی فعالیت‌های مختلف فرهنگی و قرآنی و ... کشور به انجام برسانیم، پیش از آنکه فرصت از دست برود.

تیمور کاکایی

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۸:۵۰
0
0
با سلام
جدا یکی از تحولات مثبت در امور قرآنی به همراه تغییرات دیگر و انتخاب شایستگان میتونه باشه.
captcha