بررسی فعالیت­‌های قرآنی در اتیوپی
کد خبر: 3739099
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

بررسی فعالیت­‌های قرآنی در اتیوپی

گروه بین الملل- مسلمانان اتیوپی توجه خاصی به فراگیری قرآن دارند و در این کشور مدارس قرآنی که غالبا در کنار مساجد ساخته می‌شود، نقش مهمی در آموزش قرآن بر عهده دارند و فعالیت‌های قرآنی این کشور را مدیریت می‌کنند.

 

به گزارش ایکنا؛ اتیوپی کشوری است که اسلام را همراه با مهاجرت یاران صدیق پیامبر اکرم (ص) پذیرفت بدین جهت مسلمانان اتیوپی اهتمام والایی به آموزش و فراگیری قرآن دارند، به‌طوری‌که در اغلب موارد کنار هر مسجد یک مدرسه قرآن نیز وجود دارد و یکی از شروط افراد خیر و نیکوکار برای کمک به مساجد، داشتن مدرسه قرآنی است.

با توجه به اینکه تبلیغات دینی در این کشور ممنوع است و از طرف دیگر به منظور تقابل با تبلیغات مسیحیت در گوشه و کنار این کشور، دغدغه مسلمانان برای فرزندانشان افزایش می­‌یابد تا بتوانند ساختار فکری آن­ها را بر اساس مبانی دین مبین اسلام شکل دهند؛ بنابراین همواره مسلمانان دلسوز و معتقد در صدد هستند که از طریق گردآوردن کودکان و نوجوانان، آموزش­های اسلامی را به آنها ارائه دهند و این تجمع علی‌رغم عدم توانایی‌­های مالی و اقتصادی مسلمانان، اکثرا در قالب مدارس قرآنی شکل می­‌گیرد .

لذا یکی از نهادهای مهم دینی مسلمانان اتیوپی که از دیرباز در این کشور وجود داشته و در تعلیم قرآن و برخی اصول و قوانین اسلامی به پیروان دین اسلام نقش آفرین بوده مدارس قرآنی است. به طوریکه تقریباً تمام مسلمانان این کشور در کودکی و سال­های نوجوانی در کنار مدارس دولتی، در مدارس قرآنی نیز حضور داشته­اند و ضمن آشنایی نسبی با علوم قرآنی، به زبان عربی نیز تا حدودی تسلط پیدا کرده­اند. مدارس قرآنی که در بین قبایل مختلف اتیوپی دارای اسامی مختلفی­اند همچون دیگر کشورهای آفریقایی به سبک مکتبخانه‌های قدیمی کشورهای عربی در قرون نخستین اسلامي اداره می‌شوند و معلمان که معمولاً از شیوخ محلی به شمار می‌روند، از طریق تکرار آیات قرآن و نوشتن برخی آیات بر روی لوح‌های چوبی، کودکان را به یادگیری آیات قرآنی وادار می‌سازند. مدارس قرآنی در حال حاضر در زمره بخشی از فرهنگ مسلمانان اتیوپی قلمداد شده و پیروان دین اسلام در حفظ و نگهداری این مراکز آموزشی سعی و اهتمام خاصی دارند.

فعالیت­‌های قرآنی در اتیوپی

نمونه مدرسه قرآنی 

بودجه مدارس قرآنی عمدتاً از طریق مساجد و مسلمانان نسبتاً متمول تأمین می‌شود و جدای از آن برخی از کشورهای اسلامی از جمله عربستان، امارات و ترکیه نیز هر سال بودجه هایی برای تعمیر و نگهداری مدارس قرآنی اختصاص می‌دهند.

وهابیت طی سال‌های اخیر با تجهیز مدارس قرآنی و برپائی کلاس­‌های آموزش قرآن ، فعالیت­‌های گسترده‌ای را در این راستا شروع کرده است.

براساس اطلاعات موجود در حال حاضر صدها مسجد كوچك و بزرگ در سرتاسر کشور اتیوپی وجود دارند که بسیاری از آنها از طریق اداره مدارس قرآنی و مشارکت در تأسیس برخی مراکز آموزشی نقش مهمی در توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی در این کشور ایفا می­نمایند.

مسابقات و نمایشگاه قرآن:

در دارالقرآن‌­های اتیوپی علاوه بر تدریس روخوانی و ترجمه تحت اللفظی، به مبحث قرائت و حفظ قرآن نیز توجه می­‌شود. از این رو هر سال یک مسابقه کشوری بین نفرات منتخب از  استان­‌های سراسر اتیوپی برگزار می‌­شود. این مسابقه در زمینه حفظ و قرائت قرآن کریم و در شهر «آدیس آبابا» و با نظارت مجلس اعلای امور اسلامی برگزار می‌شود.در حاشیه این مسابقه، نمایشگاهی از قرآن و دیگر کتب اسلامی نیز برگزار می‌گردد.

نفرات برتر این مسابقه علاوه بر دریافت جوایز، جهت شرکت در مسابقات بین المللی قرآن کشور عربستان و امارات اعزام می‌گردند.

همچنین تاکنون هر ساله تعدادی از حافظان و قاریان اتیوپیایی در مسابقات بین المللی تهران نیز شرکت کرده‌اند.

فعالیت­‌های قرآنی در اتیوپی

ترجمه و چاپ قرآن:

حدودا پنجاه سال پیش ترجمه امهری قرآن چاپ شده است و پس از آن ترجمه دیگری توسط انتشارات  نجاشی در یازده جلد به چاپ رسید.

همچنین در سال 1385 ترجمه امهری قرآن توسط مفتی اعظم مسلمانان اتیوپی «شیخ عمر ادریس» انجام گرفته ولی تاکنون به چاپ نرسیده است.

پس از فعالیت گروه‌های افراطی از جمله گروه «احباش»، دولت مرکزی  اتیوپی در جهت جلوگیری از سوء استفاده فرقه گرایان، ورود قرآن­های چاپ شده از خارج از کشور را ممنوع اعلام کرد. البته متعاقب آن تصمیم، هم اکنون ورود قرآن از کشورهای عربستان و امارات پس از اخذ مجوزهای لازم آزاد است.

همچنین برخی از ناشران داخلی از جمله انتشارات نجاشی، قرآن‌های چاپ عربستان را مجددا چاپ کرده‌اند.

فعالیت­‌های قرآنی در اتیوپی

انتهای پیام

captcha