فرصت لباس عاشورایی؛ شاید وقتی دیگر/ بازار خالی از 50 طرح برتر
کد خبر: 3745953
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

فرصت لباس عاشورایی؛ شاید وقتی دیگر/ بازار خالی از 50 طرح برتر

گروه جامعه ــ علی‌رغم طراحی 50 طرح ارزشمند در حوزه لباس محرم به دلیل تأخیر در عرضه این طرح‌ها به تولید‌کنندگان، هنوز تولید‌کنندکان کشورمان این طرح‌ها را تولید و به بازار مصرف داخلی عرضه نکرده‌اند.

به گزارش ایکنا؛ در حالی که سال‌های گذشته بحث گردش مالی لباس محرم و سود سرشار این ایام برای تولید‌کنندگان خارجی مطرح و انتقادهای شدیدی نیز از طرح‌های چاپ شده به ویژه بر روی تی‌شرت‌های محرم مطرح شده بود، طی دو سال گذشته نمایشگاه لباس عاشورایی با هدف تولید محصول داخلی با طراحی ایرانی ـ اسلامی و برقراری ارتباط بین تولید‌کنندگان و طراحان برگزار شد.

اولین گام‌های این نمایشگاه تجربه‌های اولیه خوب اما ناموفقی بود که طرح‌های ارائه شده در آن نتوانست نظر تولید‌کنندگان را جلب و منجر به تولید انبوه طرح‌های جشنواره شود؛ اما امسال در یک اقدام حرفه‌ای، 50 طرح بسیار قابل توجه و فاخر توسط گروهی از طراحان تولید و با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس به تولید‌‌کنندگان کشور برای تولید انبوه عرضه شد.

طرح‌های ارائه شده در این برنامه در عین پرمحتوا و پر مفهوم بودن جنبه بازاری نیز داشت به نحوی که می‌شد به راحتی پیش‌بینی کرد که در صورت عرضه به بازار، قدر مسلم مورد توجه جوانان شرکت کننده در مراسم عزاداری قرار می‌گیرد، اما متأسفانه به دلیل تأخیر در برگزاری نشست ارائه طرح‌ها به تولید‌کنندگان و برگزار نشدن نمایشگاه لباس عاشورایی قبل از ماه محرم، تولیدکنندگان نتوانستند محصولات مربوط به محرم خود را با استفاده از این طرح‌های مناسب تولید و به بازار عرضه کنند.

همه این مسائل در حالی رخ داد که سال‌های گذشته شاهد چاپ طرح‌های نامناسب و حتی مغایر فرهنگ عاشورایی بر روی لباس‌های مشکی به عنوان لباس ویژه عزاداری بوده‌ایم و لزوم استفاده از طرح‌های پرمحتوا و منطبق با محتوای قیام ایام حسین(ع) بر روی لباس‌‌های عزاداری ایام محرم به شدت احساس می‌شد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در خصوص دلایل این تأخیر و زمان و مکان برگزاری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی، گفت: مکاتباتی برای برگزاری این نمایشگاه در فرهنگستان هنر یا تالار وحدت انجام شده و هر کدام از این دو محل که تأیید شود دهه سوم ماه محرم نمایشگاه در آنجا برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نمایشگاهی که باید قبل از محرم برگزار و طرح‌های برتر تولید و به مردم عرضه می‌شد، دهه سوم محرم برگزار می‌شود؟ گفت: امسال اقدامات ما یک ماه قبل از محرم آغاز شد اما از سال بعد حداقل دو ماه قبل از محرم باید کار را شروع کنیم. پیش‌بینی ما برگزاری نمایشگاه تا قبل از دهه اول محرم بود اما به دلیل مشکلاتی از جمله محدودیت‌های مالی و فضا و همچنین درخواست دبیر علمی نمایشگاه برای اختصاص زمان بیشتر به پژوهش‌ها و اقدامات علمی نمایشگاه با تأخیر برگزار می‌شود.

قبادی در پاسخ به این سؤال که از 50 طرح برتر لباس عاشورایی که به تولید‌کنندگان کشور برای تولید در تیراژ گسترده ارائه شد، چه تعداد از طرح‌ها و با چه تیراژی تولید شده‌ است؟ گفت: استقبال تولید‌کنندگان خوب بود و مطمئن هستیم که همه طرح‌ها تولید‌ می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که امروز اول محرم است و باید طرح‌ها از حداقل دو هفته پیش در بازار برای خرید مردم عرضه می‌شد، چرا این همه تأخیر رخ داده است؟ گفت: باید اقدامات را زودتر شروع می‌کردیم، کمبود زمان برای تولید اشکالی بود که تولید‌کنندگان هم به ما وارد کردند و ما این را قبول داریم. برخی از تولید‌کنندگان طرح‌ها را پسندیدند، اما عنوان می‌کردند که زمان برای تولید را از دست داده‌اند، اما علی‌رغم این مسئله هم همه طرح‌ها تولید می‌شود و در ایام محرم و اربعین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمایشگاه عفاف و حجاب و لباس عاشورایی در اربعین برگزار می‌شود

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اعلام کرد: پیشنهاد برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب و لباس عاشورایی در مبادی ورود و خروج کشور و در کربلا را به ستاد اربعین ارائه کرده‌ایم. البته این طرح سال گذشته هم پیشنهاد شد که به دلیل محدودیت زمانی محقق نشد، اما امسال زودتر ارائه شده و امیدواریم اجرایی شود.  

وی تشریح کرد: روال برگزاری این نمایشگاه‌ها بدین ترتیب است که در محل‌های پیشنهادی ستاد اربعین نمایشگاه‌هایی را راه‌اندازی می‌کنیم تا زائران محصولات مورد نیاز خود را هنگام رفت و سوغات مورد نیاز خود را هنگام بازگشت از این نمایشگاه‌ها تهیه کنند.

قبادی در پاسخ به این سؤال که چه مقدار از پوشش مردم ایران در ایام محرم و اربعین تولید داخل است، گفت: اکثر قریب به اتفاق لباس‌هایی که مردم در محرم استفاده می‌کنند ایرانی است، اما تلاش ما برای گسترش طرح‌های ایرانی بر روی لباس‌ها و تی‌شرت‌های ایرانی است.

قبادی در پاسخ به اینکه آیا پارچه‌ها وارداتی هستند، پاسخ داد: در بخش تی‌شرت و پارچه‌های گرد بافت مشکل تأمین پارچه کمتر است اما در حوزه روسری و محصولاتی که نخ پلی استر و نخ‌هایی که مواد اولیه غیر ایرانی دارند مشکل بیشتر است که مسئولیت تأمین این مواد بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، البته شنیده‌ها از انجام اقداماتی برای تأمین این نخ‌ها حکایت دارد.

انتهای پیام

captcha