مُهر درنگ مسئولان بر صورت و بدن کرمانی‌ها/ با سگ‌های ناقل سالک چه کنیم؟
کد خبر: 3746143
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

مُهر درنگ مسئولان بر صورت و بدن کرمانی‌ها/ با سگ‌های ناقل سالک چه کنیم؟

گروه اجتماعی ــ چندی پیش وزارت بهداشت در خصوص شیوع سالک در شهر کرمان هشدار داد که میزان شیوع از استاندارد جهانی بسیار بالاتر رفته است و یکی از دلایل آن ازدیاد سگ‌های ناقل و بدون صاحب در شهر است که کسی مسئولیتشان را قبول نمی‌کند و همین باعث شده رد بیماری سالک همچون داغ ننگ و مُهر درنگ مسئولان روی صورت و بدن کرمانی‌ها نمایان شود.

مُهر درنگ مسئولان بر صورت و بدن کرمانی‌ها/ با سگ‌های ناقل سالک چه کنیم؟

به گزارش ایکنا از کرمان، سالك یك بیماری پوستی است كه به وسیله گزش پشه خاكی آلوده به نوعی انگل، منتقل می‌شود. سالانه حدود دو میلیون مورد از این بیماری در سراسر دنیا و از جمله ایران اتفاق می‌افتد.
سالك در ایران در بسیاری از نقاط وجود داشته است؛ بطوری كه در استان‌های گلستان، سمنان، اصفهان، ‌یزد، كرمان، فارس، ‌هرمزگان، بوشهر، اهواز، ایلام و سیستان و بلوچستان شیوع بالایی دارد و سالانه بالغ بر 20 هزار مورد مبتلا به سالك در كشور ثبت و گزارش می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که سالك چگونه منتقل می‌شود؟
سالك توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاكی آلوده منتقل می‌شود. پشه خاكی بسیار كوچك است و اندازه آن حدود یك سوم پشه‌های معمولی است و به سختی دیده می‌شود. در ایران دو نوع سالك شهری (نوع خشك) و روستایی (نوع مرطوب) وجود دارد. در سالك نوع شهری (خشك) مخزن بیماری عمدتاً بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند. به این ترتیب پشه خاكی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالك، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود. اما چرا این بیماری خطرناک است؟
با شهروندی که تجربه داشتن سه سالک در بدن و صورت خود را داشت صحبت کردیم وی از دوران سخت درمان خود اینچنین گفت: حدوداً ۵ ساله بودم، کوه یک طرف و پارک بزرگی در طرف دیگر خانه‌مان بود در آن پارک و کوه‌های اطرافش پر از سگ‌های ولگرد بود، به همین دلیل دو جا از صورت و یک جا روی دستم سالک نمایان شد، طول درمان به سختی می‌گذشت تا جایی که مجبور شدیم با خانواده به تهران برویم و درمان را انجام دهیم تا بالاخره پس از یک سال تلاش، سالک‌ها خشک شدند اما جای آن‌ها الان که ۲۰ سال می‌گذرد هنوز مانده است.
وی گفت: اگر سالک از نوع خاصی باشد ممکن از از یک نقطه کوچک بسیار بزرگ شود که شکل بسیار زشتی پیدا می‌کند.
این شهروند با اشاره به مشکلات در آن زمان افزود: مردم خیلی عجیب نگاهم می‌کردند و بچه‌های دیگر به سمت من نمی‌آمدند چون میترسیدند این بیماری را بگیرند، وقتی بیمارستان می‌رفتم تا دو روز پس از آن از شدت درد گریه می‌کردم، هیچگاه حاضر نیستم به آن زمان برگردم.

سگ‌ها؛ ناقلان سالک در کرمان
بنا بر این گزارش، از سال ۹۴ گشتن سگ‌های ولگرد با تیراندازی ممنوع شد و از آن پس شاهد افزایش بی‌رویه تعداد سگ‌های ولگرد در شهر شدیم، زیرا سگ‌ها با استشمام بوی باروت از منطقه دور می‌شدند. همین امر باعث شد تا شاهد گله‌های متعدد سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌های شهر باشیم که این سگ‌های ولگرد ناقل بیماری‌های متعددی از جمله سالک در شهر کرمان شده‌اند.
معصوم زاده، رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر گفت: در گذشته پشه سالک از مسیر شهرستان‌های مجاور وارد کرمان می‌شد اما امروزه این بیماری به دلیل تعداد زیاد سگ‌های بلاصاحب در شهر کرمان افزایش یافته است و بدن این سگ‌ها محل واسط قابل توجهی شده است.
وی بیان کرد: سالک به دو نوع شهری و روستایی تقسیم می‌شود، نوع شهری آن خشک می‌شود اما نوع روستایی آن به شدت خطرناک‌ است و همواره ترشح دارد و در بسیاری از موارد با عفونت همراه است، این نوع روی بدن انسان ردپای بیش‌تری به جای می‌گذارد.

15 هزار قلاده؛ تعداد سگ‌های بدون صاحب کرمان
این مقام مسئول تعداد سگ‌های ولگرد شهر کرمان را بیش از ۱۵ هزار قلاده خواند و اظهار کرد: متاسفانه قیمت واکسیناسیون سگ‌های ولگرد برای هر کدام از سگ‌های بدون صاحب حدود یک میلیون تومان است و از طرفی عقیم‌سازی به جهت گرفتن سگ و انجام عقیم‌سازی نیز بسیار هزینه‌بر و دردناک برای حیوان است وبرای شهرداری و سمن‌ها در عمل غیرقابلِ اجراست.

مُهر درنگ مسئولان بر صورت و بدن کرمانی‌ها/ با سگ‌های ناقل سالک چه کنیم؟

پذیرش پیشنهاد در مورد کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب
وی خواستار رسیدگی جدی به این موضوع از طریق مشارک سازمان‌های مردم نهاد و موسسات حامیان حیوانات شد و خواست که پیشنهاداتشان را هر چه سریع‌تر با شورا توسط مکاتبه با دفتر روابط عمومی حداکثر تا یک ماه دیگر به اشتراک بگذارند.
برای روشن‌تر شدن این موضوع در خصوص دستیابی به راهکاری مناسب به سراغ یک کارشناس مذهبی رفتیم، مریم فرهادیان، کارشناس پاسخگویی به سوالات شرعی حوزه علمیه فاطمیه کرمان بیان کرد: برخی از سگ‌ها، سگ‌های نگهبان هستند و خدمتی می‌کنند که خرید و فروش آنها اشکالی ندارد.
وی بیان کرد: اما از برخی سگ‌ها خدمتی ساخته نیست نه برای نگهبانی و ...، کما اینکه آنها ناقل بیماری هم هستند که نگهداری این سگ‌ها و یا هزینه برای نگهداری‌شان اشکال شرعی دارد.
وی یاد آور شد : زیرا تعدد این سگ‌ها به قدری شده که روزها به راحتی در معابر رفت و آمد می‌کنند و هم خطر بیماری را دارند و هم اینکه باعث وجود ترس در کودکان و خانواده‌ها شده است.

به گزارش ایکنا؛ اما آیا ترس کودکان از سگ‌ها و یا هزینه شدن برای نگهداری‌شان می‌تواند خود مجوزی برای کشتن حیوان باشد، اگر اینگونه به مسئله نگاه کنیم که هزینه کردن برای نگهداری سگ‌ها به‌منظور جلوگیری از آسیب‌ رسیدن به انسان‌هاست آیا این هزینه کردن توجیه پیدا می‌کند؟ برای روشن‌تر شدن موضوع به سراغ حجت‌الاسلام سالاری‌کیا نماینده سابق نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفتیم، وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بحث اخلاق پزشکی برای نگهداری و یا از بین بردن حیوانات شیوه‌های خاصی را دارد.
وی با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه، وظیفه بهداشت جامعه و جان انسان‌ها را بر عهده دارند، گفت: گاهی مسئولان باید به جای بروکراسی و دایره‌ مجوز و ... تصمیم درست و بجا را بگیرند تا قبل از اینکه دیر شود و مردم آسیب ببینند.
قهاری، استاد معارف در این خصوص با استناد به حدیثی که کشتن حیوان موذی را جایز می‌شمارد، گفت: در کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، ج 15، ص 39 آمده است: ابن عباس می‌گوید: «پیامبر(ص) از کشتن هر جاندارى نهى فرمود، مگر حیوانى که آزار [و آسیب‏] برساند»، کشتن حیوان موذی جایز است، اما در خصوص این موضوع نهاد رهبری پاسخ دقیق‌تری می‌توانند در اختیار شما بگذارد.
بنا به توصیه این استاد معارف، با دفتر استفتائات رهبری تماس گرفتیم، پس از توضیح موضوع برای کارشناس، وی گفت که کشتن حیوانات جایز نیست باید با بهزیستی هماهنگ شوید و از آن‌ها بپرسید.

خلاصه اینکه با هر کسی صحبت کردیم گفت با کس دیگری در این مورد صحبت کنیم بهتر است. معلوم است که جواب این سوال که با سگ‌های ناقل باید چه کنیم، برای مسئولان دشوار است و یا از پاسخ آن ابا دارند.
با توجه به این شرایط خاص در کرمان که شیوع بیماری به مرز هشدار رسیده، شاید بهترین راه جداسازی سگ‌های سالم از ناقلان بیماری باشد، کمااینکه هزینه‌ها مانع واکسیناسیون شده است؛ اما نگهداری سگ‌ها در پناهگاه بسیار سخت و هزینه‌آور است.
تا قبل از اینکه این داغ ننگ و مهر درنگ مسئولان روی صورت و بدن همه کرمانی‌ها نمایان شود باید به فکر این موضوع بود.

گزارش از پورمرادی خبرنگار ایکنای کرمان

انتهای پیام

captcha