توجه به مال حلال؛ یکی از ویژگی‌های حسینی بودن
کد خبر: 3746616
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
وقایع سوم محرم؛

توجه به مال حلال؛ یکی از ویژگی‌های حسینی بودن

گروه معارف - مدیر آموزش عالی حوزه نورالزهرا(س) زنجان توجه به مال حلال را یکی از پیام‌های حوادث کربلا خواند و گفت: امام حسین(ع) در این قیام تاریخی نشان داد که نباید زیر بار ظلم رفت.

امام حسین(ع) مذاکره با ظلم را نپذیرفتزهرا علمی‌فرد در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، در مورد وقایع قیام امام حسین(ع)، اظهار کرد: روز شمار حوادث کربلا به این شرح بود که در روز دوم امام حسین(ع) به کربلا رسید و به دنبال نامی از این سرزمین بود که از دوران کودکی مشتاق آن بود.
وی ادامه داد: با گفتن اسامی مختلف از زبان اهالی منطقه، امام حسین(ع) منتظر نام خاصی بود که وقتی به اسم کربلا رسیدند؛ حضرت فرمودند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ» و به همه کاروان گفتند که در این مکان فرود آیید و اینجا منزلگاه ما و آخر سفر ما است.
مدیر آموزش عالی حوزه نورالزهرا(س) زنجان در مورد روز سوم محرم و اتفاقات کربلا بیان کرد: در این روز نوبت عمر سعد بود که لشکری نزدیک به 10 هزار نفر را ساماندهی کرد که البته کوفیان راضی به این اقدام نبودند و برخی به تهدید آمده بودند؛ عمر سعد از تعدادی از کوفیان درخواست کرد که به نزد امام حسین(ع) بروند و از ایشان سئوال کنند که برای چه آمده است؟ که کسی قبول نکرد و در نهایت یک نفر که باطن خبیثی داشت این امر را پذیرفت.
وی ادامه داد: این فرد حتی گفت که من می‌‎روم و امام را به قتل می‌رسانم که عمر سعد هم در پاسخ او گفت که فعلا برنامه‌ای برای کشتن امام(ع) نداریم. در هنگام حضور این فرد در نزدیک سپاه امام حسین(ع) از یاران ایشان جلوی فرد را گرفتند که باید اسلحه خود را تحویل دهد و بعد با امام(ع) ملاقات کند که در نهایت وی برگشت و فرد دیگری برای سئوال از امام (ع) آمد.
علمی‌فرد بیان کرد: امام حسین(ع) در پاسخ به او فرمودند که کوفیان برای من نامه نوشتند و از من دعوت کردند اگر نمی‌خواهید برگردم.عمر سعد این موضوع را به عبیدالله‌بن زیاد اطلاع داد و او گفت که قرار نیست بگذاریم امام حسین(ع) برگردد و باید بیعت کند. عمر سعد نیز گفت که عبیدالله قصد دارد امام (ع) را اینجا بکشد، امام حسین(ع) برای اینکه بیعت نکند از مکه و مدینه به کربلا آمده است و عمرسعد کم‌کم فهمید که زمینه جنگ فراهم شده است.
این استاد حوزه افزود: در روز سوم امام حسین(ع) تمام زمین‌های کربلا را به قیمت 60 هزار درهم خرید و فرمود که زائران وقتی به این مکان می‌آیند تا 3 روز میهمان شما و نسل‌های ما هستند و باید جایی که در آن دفن می‌شویم و زیارتگاه ما می‌شود از اموال حلال باشد.
وی تصریح کرد: این موضوع یک نکته کلیدی است که کسانی که می‌خواهند حسینی باشند، این مسئله با مال حرام اتفاق نمی‌افتد و ارتباط با اهل بیت و زندگی عاشورایی مستلزم توجه به کسب مال و روزی حلال است و حتی زمانی که امام حسین(ع) روز عاشورا با مردم تکلم می‌کردند و کسی حرف ایشان را نمی‌شنید، نشان می‌دهد که انسان سالم باید حرف و حجت خدا را بشنود و از آن اطاعت کند اما مال حرام این اجازه را نمی‌دهد.
علمی‌فرد با اشاره به اینکه از روز سوم تا ششم محرم مرتب بین امام حسین(ع) و عمر سعد نامه‌هایی رد و بدل می‌شد، خاطرنشان کرد: برخی می‌خواهند تاریخ را منحرف کنند و در موضوع مذاکرات برجام این مسئله را اینطور توجیه می‌کنند که امام حسین(ع) مذاکره کرده در حالی که این طور نبوده و امام حسین(ع) بیعت را نپذیرفت و در تمام مراحل سعی در منصرف کردن عمر سعد داشت و فرمود که مرگ برای من بهتر از رفتن زیر بار ظلم است.
انتهای پیام
captcha