سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی/ تلاوت قاریان مطرح کشور + صوت و عکس
کد خبر: 3749242
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
در جمع صمیمانه قاریان کلام الله مجید برگزار شد؛

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی/ تلاوت قاریان مطرح کشور + صوت و عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سوگ‌نشینی قاریان قرآن کریم و عزاداری سالار شهیدان(ع)، شب گذشته با حضور گسترده قرآنیان و تلاوت قاریان و مداحی نوحه‌سرایان در منزل اخوان موسوی‌بلده برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ خانه‌ای باصفا در حوالی خیابان مصطفی خمینی، یکی از اصیل‌ترین محله‌های تهران قدیم، شب گذشته به رسم سالیان گذشته میزبان ده‌ها نفر از اهالی قرآن بود که به شوق تلاوت و استماع کلام خداوند خود را از نقاط مختلف تهران به آن جا رسانده بودند. منزل دو تن از اساتید پیشکسوت قرآنی، سیدمحسن و سیدحسین موسوی‌بلده که سالیانی است، راه مرحوم پدر را در برپایی محفل قرآنی و اکرام عزاداران اباعبدالله‌ الحسین(ع) به نیکی استمرار می‌بخشند. این دو برادر، مقابل درب ورودی به میهمانان حسینی در هر سن و مقامی خوش‌آمد می‌گفتند.

این مراسم هرساله همزمان با سومین شب از ماه محرم‌الحرام و در ایام عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برپا و شب‌گذشته، 31 شهریورماه مصادف با 12 محرم 1440 با حضور گسترده و چشم‌گیر قرآنیان و اساتید قرآنی در منزل اخوان موسوی‌بلده برگزار شد.

مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای، قاری و مدرس قرآنی کشورمان آغاز و پس از اقامه نماز نیز باز هم یک به یک به تعداد حاضران در جمع افزوده شد. درچه‌ای که خود امسال، اجرای مراسم سوگ‌نشینی قاریان قرآن کریم را عهده‌دار بود، در ابتدای برنامه، یاد و خاطره استادان ابراهیم پورفرزیب(مولایی)، محمدتقی مروت، علی اربابی، ابوالفضل علامی، سیدمهدی فاطمیان، شهدای قرآنی فاجعه منا و همه درگذشتگان از اهالی قرآن را گرامی داشت و برگزاری محفل قرآنی در ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) را فرصتی مغتنم دانست.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی/ تلاوت قاریان مطرح کشور + صوت و عکس

شب قرآنی با عطر حسینی

تلاوت نخستین این مراسم توسط محمد کاکاوند، قاری و مدرس قرآن انجام شد و تلاوت زیبای او نشان داد، فعال قرآنی پرکار کشورمان در 32 سالگی به پختگی جدیدی در عرصه تلاوت رسیده است. سپس نوبت به سیدیوسف درود، معاون آموزشی موسسه قرآنی احسن‌ الحدیث رسید تا با تلاوت خود حاضران را بهره‌مند سازد.

سومین و یکی از بهترین تلاوت‌های سوگ‌نشینی قاریان به مرتضی یادگاری، پیشکسوت قرآنی اختصاص داشت تا با ارائه تلاوتی باصلابت از سوره توبه، به ویژه تلاوت فرازهایی در مقام «بیات کُرد»، همچنان جایگاه خود را در کنار هم‌دوره‌ای‌ها، محفوظ و متمایز دارد. قاری بعدی این مراسم نیز، حسین شالچی، قاری کشورمان بود که پس از مسابقات کشور بحرین، باید او را بین‌المللی بدانیم. شالچی با تلاوتی کوتاه، سوره قارعه را همچون همیشه در فضای استاد محمدصدیق منشاوی تلاوت کرد.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی/ تلاوت قاریان مطرح کشور + صوت و عکس

پنجمین قاری شب قرآنیان، مجید داوودی، پیشکسوت قرآنی بود که با تلاوت زیبایی از سوره اعلی و تشویق حاضران، نشان داد که بی‌راه نیست اگر می‌گویند که دود از کنده بلند می‌شود.

گزارش ایکنا حاکی است، در ادامه این مراسم، نوبت جوان‌ترها بود که در شب باشکوه سوگ‌نشینی قاریان تلاوت کنند، البته باید در نظر داشت، تلاوت در محضر اساتید پیشکسوت در چنین محفل پرشوری، کاری باشهامت و سخت به نظر می‌رسد. محمدحسین قصری‌زاده، قاری نوجوان و خوش‌آتیه‌ای است که با تلاوت زیبای خود، تحسین و تشویق حاضران را برانگیخت.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی/ تلاوت قاریان مطرح کشور + صوت و عکس

ساعت از 8 شب گذشته بود و دیگر در منزل اخوان موسوی‌بلده، به اصطلاح، جای سوزن انداختن نبود و شخصیت‌هایی همچون احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، حجت‌الاسلام احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و حسن بیادی، فعال قرآنی کشورمان نیز در مجلس حضور پیدا کردند. هر طرف را که نگاه می‌کردی، چهره‌های مطرح قرآنی را مشاهده می‌کردی که با اشتیاق فراوان خود را به مجلس قرآنی اباعبدالله(ع) رسانده بودند. از احمد حاجی‌شریف، احمد ابوالقاسمی، مهدی قره‌شیخلو، منصور قصری‌زاده و ... تا جعفر فردی و محسن یاراحمدی. همچنین سهیل محمودی، شاعر کشورمان نیز متوضعانه در میان جمعیت نشسته بود. چنین صحنه‌هایی، این آیه از قرآن را در ذهن تداعی می‌کند: «وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا»(انسان/ 26)

در این زمان، نوبت به موسی‌زاده، قاری جوان کشورمان رسید و او نیز با ارائه تلاوتی حساب‌شده، حاضران را بهره‌مند ساخت.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی/ تلاوت قاریان مطرح کشور + صوت و عکس

حسن ختام قرائت قاریان در شب سوگ‌نشینی اباعبدالله‌الحسین(ع) و در شرایطی که بسیاری از قرآنیان به علت کمبود فضا در حیات منزل اخوان موسوی بلده، مستقر بودند، تلاوت سعید پرویزی، قاری بین‌المللی بود. پرویزی با انتخابی دقیق از آیات ابتدایی سوره کهف که بنابر روایات، تداعی‌کننده داستان امام حسین(ع) است و با ارائه تلاوتی معنامحور، خاطره‌ای زیبا برای قرآنیان به یادگار گذاشت.

سوگ‌نشینی در عزای قرآن ناطق

پس از تلاوت قاریان قرآن، حجت‌الاسلام موسوی‌درچه‌ای با اشاره به نتایج ارزنده تشکیل چنین محافلی به اساتید قرآنی پیشنهاد داد برای برگزاری چنین اجتماعات صمیمی و موثر قرآنی در ایام مختلف سال پیش‌قدم شوند.

در ادامه مراسم، قهرمانی، ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر مصیبت اباعبدالله‌الحسین(ع) پرداخت و سپس، محمدرضا صلح‌جو، پیشکسوت قرآنی به‌ایراد سخنانی درباره عظمت حرکت تاریخی امام حسین(ع) پرداخت.

سوگ‌نشینی قرآنی در عزای حسینی/ تلاوت قاریان مطرح کشور + صوت و عکس

صلح‌جو با اشاره به این‌که بر توصیف چهره‌های منفور واقعه عاشورا همچون عمر سعد، شمر و ... بیش از توصیف شخصیت چهره‌های قهرمان کربلا توجه شده است، گفت: بیان ویژگی‌های شخصیتی و انگیزه‌های الهی یاران امام(ع) می‌تواند کمک‌حال امروز ما در زندگی باشد، البته به شرطی که برای مطالعه دقیق واقعه عاشورا به آثار بزرگانی همچون امام خمینی(ره)، شهید مطهری(ره) و ... مراجعه کنیم و از قبول مسائل انحرافی و خرافی در عزاداری‌های عاشورا، خودداری کنیم.

این مراسم باشکوه قرآنی حدود ساعت 22 با ذکر مصیبت توسط دیگر قاری مطرح کشورمان سیدعباس میرداماد که به زیبایی هرچه تمام‌تر نوحه سالار شهیدان و دعای ختم جلسه را خواند با برپایی سفره اطعام اباعبدالله‌الحسین(ع) به‌پایان رسید.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

در پایان، تلاوت‌هایی از این مراسم ارائه می‌شود.

تلاوت سعید پرویزی

کد
تلاوت مرتضی یادگاری
کد
تلاوت محمد کاکاوند
کد
تلاوت مجید داودی
کد
سیدیوسف درود
کد
محمد موسی‌زاده
کد
انتهای پیام
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیانوش محمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۲۳:۲۱
0
0
با تشکر از زحمات شما ولی چرا دو تلاوت خوب آقای شالچی و آقای قصریزاده رو نذاشتین؟؟؟
captcha