پاسخ سازمان دارالقرآن به خبر تعطیلی دفتر اتحادیه گیلان
کد خبر: 3749565
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

پاسخ سازمان دارالقرآن به خبر تعطیلی دفتر اتحادیه گیلان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن با اشاره به خبر تعطیلی دفتر اتحادیه قرآنی گیلان تصریح کرد: مبالغی به صورت قرض‌الحسنه برای امور جاری اتحادیه در نظر گرفته شده است، اما اتحادیه گیلان پس از گذشت 9‌ماه همچنان به ثبت نرسیده است و این سبب شده تا کمک مالی به آن پرداخت نشود.

حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره مصاحبه امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت، با این خبرگزاری و انتشار خبری با تیتر «تعطیلی دفتر اتحادیه با توجه به مشکلات مالی و عدم تخصیص اعتبارات»، گفت:  انتقادات را انکار نمی‌کنم. بالاخره حق دارند که انتقاد کنند، اما باید شفاف‌سازی کرد.

وی با اشاره به اینکه امیرحجت مرادی بیشتر زندگی‌اش را صرف کار قرآنی کرده است، اظهار کرد: به دنبال پاسخگویی به این بزرگوار نیستم، اما به‌ دلیل جلوگیری از سوء‌تعبیرها، قصد دارم از نظام قرآنی کشور حمایت کنم.
بهبودی با اشاره به اینکه دستگاه‌هایی چون سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه‌های محدودی برای مؤسسات دارند، اما در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، عنوان کرد: امیدوارم دولت بیش از پیش به این حوزه توجه کند تا ما هم در مقابل فعالان قرآنی شرمنده نشویم.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن اضافه کرد: از زمانی که اتحادیه‌ واحد در استان‌ها شکل گرفت، تلاش هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و مشخصاً سازمان دارالقرآن این است که کمک‌هایی کنند؛ ازجمله اینکه سالانه‌ تفاهم‌نامه‌هایی با ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها درباره فعالیت‌های قرآنی منعقد می‌شود. در این تفاهم‌نامه‌ها ذکر می‌شود که ادارات کل تبلیغات اسلامی می‌توانند در همه فعالیت‌های اجرایی به منظور هماهنگی و اجرا از ظرفیت مؤسسات قرآنی و اتحادیه‌ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: در اغلب استان‌ها بیش از 90 درصد طرح و برنامه‌ها به همین ترتیب انجام شده است. هر چند برای اجرای این طرح‌ها با توجه به وسعت استان‌‎ها و تعداد مؤسسات قرآنی مبالغ متفاوتی پرداخت شده است. البته در این تفاهم‌نامه‌ها تأکید می‌شود که این طرح و برنامه‌ها از طرف اتحادیه‌ها به مؤسسات واگذار شود و گردش هزینه‌های جاری اتحادیه‌ها نیز در این تفاهم‌نامه دیده می‌شود.

بهبودی بیان کرد: همچنین به مدیران اتحادیه‌ها در شش‌ ماه نخست سال جاری اعلام شد تا اعتباری را که سازمان دارالقرآن پیش از این ذخیره کرده بود به جای پرداخت وام به مؤسسات، به‌ دلیل فعال شدن اتحادیه‌ها این بودجه بین استان‌ها توزیع شود. میانگین این مبلغ برای هر استان 20 میلیون تومان است.

وی با تأکید بر اینکه این مبلغ پس از ثبت اتحادیه‌های واحد در استان‌ها به آن‌ها اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: هر اتحادیه واحدی که در استان‌ها ثبت و اموال دو اتحادیه (اموال دو دفتر پیش از ادغام) صورت‌جلسه شود و به هیئت مدیره اتحادیه مدغم استانی تحویل داده و صورت‌جلسه و اساسنامه به هیئت رسیدگی ارسال شود، اتحادیه استان‌ها پس از عقد تفاهم‌نامه‌ با یکی از بانک‌ها می‌توانند با این مبلغ، به عنوان سرمایه اولیه، به بانک رجوع کنند تا به آن‌ها وام پرداخت شود.
بهبودی گفت: این مبلغ پس از ثبت و ارسال صورت‌جلسه‌ها به اتحادیه‌های استانی واریز می‌شود تا براساس تفاهم‌نامه با بانک مربوط، مؤسسات واجد شرایط طبق طرح مصوب هیئت مدیره به بانک معرفی شوند تا با ضوابط بانک این وام به آن‌ها تعلق گیرد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن نیز مبلغی برای هزینه‌های جاری اتحادیه‌ها در نظر گرفته شد تا در شش‌ ماه اول امسال به آن‌ها اعطا شود که  میانگین آن نیز 10 میلیون تومان است. ا این شرط که ثبت شوند و صورت‌جلسه تغییر و تحول اتحادیه واحد استان ارسال شود.
وی تصریح کرد: برای استان گیلان با توجه به اینکه 65 مؤسسه دارد و استان بزرگی نیست، 20 میلیون تومان سهم قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده که هشت میلیون تومان برای هزینه‌های جاری است و به محض ثبت اتحادیه و ارسال اطلاعات، این مبلغ پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه گیلان با گذشت 9 ماه از زمان تشکیل مجمع عمومی ثبت رسمی نشده است، اظهار کرد: صورت‌جلسه، اساسنامه مصوب و مدارک اتحادیه برای معرفی به ثبت به هیئت رسیدگی ارسال نشده است. قطعاً اگر با ادارات‌ کل تبلیغات اسلامی استان‌ها صحبت شود، یقیناً از اتحادیه‌ها حمایت‌ کرده‌اند.
بهبودی اشاره کرد: اتحادیه گیلان از اتحادیه‌هایی بود که به دلیل فعالیت‌های امیرحجت مرادی و دیگر همکارانشان از ابتدا فقط یک اتحادیه بود. لذا هم با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم با سازمان تبلیغات اسلامی استان ارتباط داشتند و در مقایسه با استان‌هایی که دو اتحادیه داشتند راحت‌تر می‌توانستند با دیگر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند.
وی با تأکید بر اینکه قرار نیست مؤسسات و اتحادیه‌ها از دولت بودجه بگیرند چون نقض غرض است، گفت: مقرر شده است این مؤسسات مردمی مستقل باشند در غیر این صورت برای چه باید این تشکل‌های مردمی تشکیل شود.
مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن افزود: قرار است تنها حمایتی از تشکل‌های مردمی انجام شود، اما به هر دلیلی دفتر اتحادیه گیلان تعطیل شده است. باید از خیرین، استانداری و دستگاه‌های دیگر کمک بگیرند. استان گیلان از لحاظ اقتصادی ظرفیت بالایی دارد و شهروندان گیلانی اهل قرآن‌ و فرهنگ هستند و این انتظار که دولت باید همه هزینه‌های جاری تشکل‌های مردمی را پرداخت کند اشتباه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۱۳:۲۶
0
0
سلام و درود خدا بر جناب استاد بهبودی عزیز ، احسنت.
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۱۴:۵۵
0
1
واقعا متاسفم
اسوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۹:۰۰
0
0
آقای بهبودی.. آخه 20 میلیون چیه برای 65 موسسه تو گیلان که 8 میلیون هم امور جاریشون باشه!!!
همراه همیشگی مؤسسات قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۰۹:۴۶
0
0
سلام؛ آخه ۲۰ میلیون تومان رو در کدام بانک سرمایه گذاری کند تا به مؤسسات وام دهند ۲۰۰ تومن که نیست بعد وام را براساس اولویت چه جوری به ۶۵ مؤسسه بدهند؟؟؟ نمی گم این حمایت‌ها قطع بشه بلکه خوب هست که هست اما باز هم باید بیش از پیش هوای این مؤسسات قرآنی که به صورت مردمی در راه قرآن فعالیت می‌کنند را داشته باشیم تا با سردی روبرو نشوند و به مانند دفتر اتحادیه گیلان که به اذعان خود مسئولان، مدیرعاملش از افراد فعالی بوده و از هیچ کاری برای سرپا نگهداشتن اتحادیه و فعالیت‌های قرآنی مؤسسات استانش کوتاهی نکرده‌اند، چرا باید تعطیل شود؟؟؟؟
این حرفها توجیه است...
امیرحجت مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ - ۱۰:۴۱
0
0
در پاسخ به دوستانی که خواستار توضیح بنده و پاسخ به ادعاهای فوق شده اند معروض میدارد که ان شاءالله طی روزهای آتی مفصل به ادعاهای مطروحه و اهداف پشت پرده آن در گفتگو با رسانه ها خواهم پرداخت.
captcha