مرحله پایانی چهل‌‌ویکمین مسابقات سراسری قرآن در آئینه آمار و ارقام
کد خبر: 3750921
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

مرحله پایانی چهل‌‌ویکمین مسابقات سراسری قرآن در آئینه آمار و ارقام

گروه مسابقات ــ در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از سه روز دیگر در شهر اراک آغاز می‌شود، 84 نفر در بخش آوایی، 36 نفر در بخش معارفی و شش گروه در بخش مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم حضور دارند.

تمام آمار و ارقام فینال چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ فینال چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کمتر از سه روز دیگر آغاز می‌شود تا بار دیگر آن‌هایی که به‌ صورت حرفه‌ای پیگیر مسابقات قرآن هستند، شاهد دو هفته پرهیجان باشند.
چهل‌و‌یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که امسال با تغییرات بسیار زیادی همراه بوده است، از حدود یک ماه قبل در مرحله مقدماتی آغاز شد و پس از مشخص شدن فینالیست‌های رشته‌های مختلف، حالا به ایستگاه پایانی در شهر اراک رسیده تا این شهر برای دومین‌ بار در تاریخ برگزاری مسابقات قرآن میزبان بزرگ‌ترین رقابت قرآنی کشور باشد.
اراک که بیشتر با پتروشیمی و آب سنگین و صنایعی از این دست شناخته می‌شود و با همین صنایع سوژه خبرهای بسیار زیادی بوده است، حالا از روز دهم‌ مهرماه میزبان کاروان قرآنی متشکل از 120 حافظ و قاری قرآن خواهد بود تا بیشترین خبرهای قرآنی کشورمان طی دو هفته از این شهر به‌ سراسر کشور مخابره شود.
در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم برای اولین‌بار مرحله نهایی از مرحله مقدماتی جدا شده و با فاصله زمانی از هم برگزار می‌شود. اواخر مردادماه راه‌یافتگان به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن که حدود 400 نفر بودند در شهر قم طی حدود دو هفته و به‌ مرور رقابت خود را برگزار کردند تا از بین آن‌ها 120 نفر در بخش‌های مختلف به‌ مرحله کشوری راه یابند.
در این دوره از مسابقات، شرکت‌کنندگان در گروه‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن، گروه قرائت ترتیل، حفظ 10 و حفظ 20 جزء قرآن و گروه دعاخوانی، اذان و مدیحه‌سرایی رقابت خواهند کرد. رقابت‌ها از روز دهم تا 23 مهر و به‌ مدت 13 روز ادامه خواهد یافت که یک هفته ابتدایی در بخش آقایان و هفته دوم نیز در بخش بانوان برگزار می‌شود. اختتامیه بخش اول یا آقایان نیز روز 16 مهرماه اعلام شده است.
در این دوره در هرکدام از رشته‌های سه‌گانه بخش معارفی 12 نفر و مجموعاً 36 نفر به‌فینال راه یافته‌اند. رشته‌های آوایی نیز 84 نماینده در فینال این بخش دارد. در این بخش رشته قرائت تحقیق با 16 نفر بیشترین فینالیست را دارد. همچنین در رشته حفظ کل قرآن کریم 15 نفر، در رشته حفظ 20 جزء 11 نفر، در رشته حفظ 10 جزء 9 نفر، در رشته ترتیل 10 نفر، در رشته دعاخوانی 10 نفر و در رشته اذان نیز هفت نفر حضور دارند. در رشته همخوانی و همسرایی قرآن کریم که مخاطبان آن را با عنوان تواشیح می‌شناسند نیز شش گروه به فینال مسابقات راه یافته‌اند.
ترکیب نمایندگان استان‌های مختلف در بخش آوایی که 84 نفر حضور دارد، ترکیب جالبی بوده و نشان می‌دهد که فاصله استان‌ها با هم بسیار زیاد است. در این بخش استان خراسان رضوی 14 نماینده در فینال مسابقات دارد و استان تهران نیز 13 نماینده را در رشته‌های مختلف راهی اراک خواهد کرد تا رقابت این دو استان در اراک نیز همچون دیگر دوره‌های مسابقات سراسری قرآن جذاب و دیدنی باشد.
همچنین استان‌های قم، گیلان، خوزستان و فارس هرکدام چهار نماینده، استان‌های اصفهان، مرکزی و بوشهر هرکدام سه نماینده، استان‌های کرمان، کرمانشاه، هرمزگان، قزوین، همدان، یزد، البرز، مازندران و لرستان هرکدام دو نماینده و استان‌های کردستان، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گلستان نیز هرکدام با یک نماینده در فینال چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم حضور دارند. این آمار تنها مربوط به بخش آوایی است، مسابقات است.
در رشته مدیحه‌سرایی نیز از شش گروه حاضر در فینال مسابقات، چهار گروه از استان خوزستان و از استان‌های تهران و یزد نیز هرکدام یک گروه حضور دارند.
در این دوره از مسابقات و در بخش آقایان مجموعاً 53 داور در گروه‌های مختلف به عنوان هیئت داوران معرفی شده‌اند که از نکات جالب تیم داوری حضور سه داور در هر آیتم است. همچنین ترکیب هیئت داوران شامل داوران جوان و باتجربه کشوری و بین‌المللی در کنار هم است. برای مشاهده اسامی داوران اینجا کلیک شود.
تمام ارقام و آمار این دوره از مسابقات گفته شد، اما کماکان یک چیز همچون سال‌های گذشته دارای ابهام است. بحث مالی این مسابقات و هزینه‌هایی که برای رقابت‌ها در نظر گرفته شده است. سال‌هاست که تنها ابهام آمار و ارقامی این مسابقات هزینه‌های مالی است.

انتهای پیام

captcha