فرزندان عاشورا تحریم و تهدید را نمی‌شناسند/ پاسخ به سؤالاتی درباره جنگ
کد خبر: 3751077
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲

فرزندان عاشورا تحریم و تهدید را نمی‌شناسند/ پاسخ به سؤالاتی درباره جنگ

گروه اجتماعی ـ رئیس کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس با بیان اینکه نگاه به ماهیت اصلی دفاع مقدس یک راه را برای ما مشخص می‌کند، گفت: ما با دست خالی و تحریم جنگیدیم و مقاومت کردیم و نشان دادیم که فرزندان عاشورا تحریم و تهدید را نمی‌شناسند.

به گزارش ایكنا از فارس، دوران دفاع مقدس را به عنوان درخشان‌ترین دوران انقلاب اسلامی می‌دانیم، زیرا در آن ویژگی‌های منحصر به فردی وجود داشت كه می‌تواند همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یك الگو مطرح شود.
نگاهی به شواهد و قرائن زمان جنگ تحمیلی به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد كه در آن دوران درگیری ایران تنها با یك كشور و یك رژیم نبود بلكه كشورهای متعدد و زیادی بر علیه ایران اسلامی می‌جنگیدند اما این نظام و انقلاب و ملت دوام آورد و توانست در آن برهه حساس به پیروزی دست یابد.
گرچه در آن زمان سخت‌ترین تحریم‌ها و فشارها و تهدیدها بر علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی اعمال می‌شد اما این ملت دست از نظام و انقلاب خود برنداشتند و در این راه شهدا و ایثارگران فراوانی را تقدیم كردند.
با توجه به شرایط كنونی و مشكلات عدیده اقتصادی و معیشتی مردم در این برهه، به نظر می‌رسد الگوبرداری از دوران دفاع مقدس كه در آن سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بر علیه ایران اسلامی اعمال می‌شد، یكی از ضروریاتی است كه باید مدنظر هم مردم و هم مسئولان كشور قرار گیرد.
در اين راستا دقایقی را با جواد قناعتی، رئیس كنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس و رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه فجر فارس همكلام‌ می‌شویم تا بتوانیم سئوالاتی درباره چند و چون این الگوگیری بپرسیم.
ایكنا: چرا ما می‌گوییم الگوی دفاع مقدس بهترین نسخه برای رفع مشكلات امروزی است و همچنین چرا اصلاً جنگ تحمیلی را مقدس می‌شماریم و آغاز آن را به عنوان هفته دفاع مقدس انتخاب می‌كنیم.
قناعتی:‌ قبل از هر سخنی ابتدا یاد و خاطره كسانی كه بهترین سرمایه این دنیا را در طبق اخلاص گذاشتند و برای امنیت، آزادی و دفاع از نوامیس این ملت جنگیدند و به فوز عظیم شهادت دست یافتند، گرامی می‌داریم.
من به همه مردم و به خصوص نسل جوان توصیه می‌كنم كه حتماً در تاریخ اسلام، انقلاب و دفاع مقدس مطالعه‌ای داشته باشند و بدانند كه داستان‌ها و فضای كل یوم عاشورا و كل ارض كربلا تكرار می‌شود. این تكرار شدن معنا دارد و برای ما شب قدری ایجاد می‌كند كه بتوانیم انتخاب كنیم جزو كسانی باشیم كه به اعلی علیین می‌رسیم یا به اسفل السافلین پرت می‌شویم.
نكته بعد این است كه ما 31 شهریورماه را مصادف با سالروز آغاز جنگ تحمیلی به عنوان هفته دفاع مقدس انتخاب كرده‌ایم و پایان جنگ برای ما مناسبتی ندارد، ممكن است كسانی بپرسند كه چرا چنین انتخابی كردیم و جنگ یك بلای خانمان ‌سوز است اما باید بدانیم كه جنگ برای ما یك بركت بود درست است كه در آن شهید دادیم و آوارگی داشتیم و كشور ما تحت فشار زیادی قرار گرفت اما خودش آغازی برای اعتلای ایران اسلامی و عزت و سربلندی این نظام شد.
به واسطه جنگ بود كه انقلاب اسلامی رشد پیدا كرده است؛ انقلابی كه تازه به پیروزی رسیده بود و تمام ساختارهای نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اداری آن به هم ریختگی پیدا كرده بود و رژیم منحوس پهلوی ساقط شده و سیستم نظامی وجود نداشت،‌ اما مردم بر پایه اعتقادات خود به پای این انقلاب جان و خون دادند و آن عزم ملی را به وجود آوردند و دفاع كردند.
اگر به گزارش‌های نیروهای مرزبانی و یگان‌های ژاندارمری آن زمان برگردیم می‌بینیم كه تعرضات ارضی عراق حدود 40 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و از اوایل فروردین سال 58 آغاز شد تا اینكه در 31 شهریورماه سال 59 صدام ملعون با پاره كردن قرارداد مشهور الجزایر رسماً جنگ تحمیلی را آغاز كرد و با اولین شلیك گلوله به سمت ایران اسلامی این جنگ آغاز شد.
به كشوری كه در آن زمان هیچ‌گونه نیروی نظامی متخصص نداشت، امرای ارتش كه سرسپردگان رژیم پهلوی بودند یا فرار كرده بودند یا اعدام شده بودند، ساواك دیگر وجود نداشت، سپاه نیز یك نهاد تازه متولد شده بود كه عده‌ای جوان انقلابی در آن قرار داشتند، جنگ تحمیل شد.
البته در ارتش نیز جوانان انقلابی نظیر شهیدان صیاد شیرازی، كشوری، شیرودی و بابایی و غیره توانستند خوش بدرخشند و ارتش را بازسازی كنند و اكنون همانند سپاه، یك ارتش قوی، مقتدر و انقلابی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی داریم.
همچنین نقش مردم و بسیج را در آن دوران نباید فراموش كنیم چنانچه مردم در آن زمان با اسلحه سركوچه‌ها و خیابان‌ها برای تأمین امنیت شب‌ها نگهبانی می‌دانند.
با تمام این تفاسیر جنگ تمام عیار بر علیه نوزاد نوپای انقلاب اسلامی شكل گرفت كه در آن به ظاهر صدام و رژیم بعث عراق داشت اما دلارها و سلاح‌های نظامی و شیمیایی بسیاری از كشورهای دنیا از جمله دول عربی و اروپایی و به سركردگی آمریكای جنایتكار وجود داشت و از صدام حمایت می‌كرد و یك جنگ تمام عیاری علیه ایران اسلامی شكل گرفت.
شعار محوری ما نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود و دقیقاً هم دول شرقی و هم دول غربی علیه انقلاب اسلامی ما به پاخاستند و یك جنگ تمام عیار را به راه انداختند زیرا فهمیدند كه حیات انقلاب اسلامی مواجه می‌شود به اینكه ملت‌های بیدار و آزاده دنیا الگوگیری كنند.
زمانی ما می‌گفتیم كه انقلابمان را صادر می‌كنیم و برخی‌ها می‌گفتند مگر انقلاب را می‌توان صادر كرد و مگر كالاست كه بتوان آن را صادر كرد اما امروز در كل دنیا می‌بینیم هر جایی صدای آزادی‌خواهی ملت‌ها بلند می‌شود، نشئت گرفته از انقلاب اسلامی است و آن را به عنوان یك الگو برای خود پذیرفته‌اند.
امروز مشاهده می‌كنیم عراقی كه علیه ما جنگ را آغاز كرده است، از الگوی انقلاب اسلامی ایران برای بیرون راندن داعش استفاده كرد و به همین طریق بسیاری از كشورها نظیر افغانستان،‌ سوریه،‌ یمن‌، بحرین و غیره از این الگو استفاده می‌كنند به طوری كه امروز ما به دریای سرخ و مدیترانه رسیده‌ایم.
نگاه به ماهیت اصلی دفاع مقدس یك راه را برای ما مشخص می‌كند و آن این است كه ما با دست خالی و تحریم كه حتی گونی و سیم خاردار هم نداشتیم، جنگیدیم و مقاومت كردیم و نشان دادیم كه فرزندان عاشورا تحریم و تهدید را نمی‌شناسند.
اگر روحیه و عزم انقلابی باشد و برای جهاد همه جانبه در راه خدا عزم‌ها جزم باشد، قطعاً هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی ملت‌ها را بگیرد و امان از اینكه مشكل از درون پیدا كنیم و آن زمان مشكلات قطعاً مسئله‌ساز خواهد شد.

ایكنا: اگر مقایسه‌ای از شرایط امروزی با دوران دفاع مقدس كنیم، می‌بینیم در آن دوران همه مردم بودند كه امورات را می‌چرخاندند و اگر مسئولی هم بود، مسئول مردمی بود نظیر امثال شهید باكری‌ها، همت‌ها و غیره و تفاوت و امتیاز خاصی برای مسئولان نبود و خود مردم كل جنگ را اداره كردند، اما چه شده است كه امروز مردم ما به این وضعیت رسیده‌اند كه برخی به احتكار مواد مورد نیاز معیشتی روی آورده‌اند.
قناعتی: حساب مردم را از حساب عده‌ای محتكر از خدا بی‌خبر جدا كنیم و نگوییم مردم احتكار می‌كنند؛ مردم همین افرادی هستند كه كف خیابان هستند و برای نظام و انقلاب دل می‌سوزانند؛ اگر می‌خواهیم مردم ایران را ببینیم آن‌ها را در راهپیمایی 22 بهمن، 13 آبان، روز جهانی قدس و همچنین پای صندوق‌های رأی ببینیم كه رأی آن‌ها در گام نخست، رأی به جمهوری اسلامی است.
نكته دوم، این است كه رمز پیروزی انقلاب اسلامی مردمی بودن آن است و دشمن می‌داند كه نوك این فشارهای اقتصادی باید به كف جامعه بیاورد تا بحث معیشت مردم را تحت تأثیر قرار دهد زیرا می‌داند پشتیبان اصلی این انقلاب مردم و توكل به خداست و ضمانت خون شهدا مردم هستند لذا آن‌ها می‌خواهند مردم را از انقلاب بگیرند.
امروز رهبر معظم انقلاب راحت با مردم صحبت می‌كنند و مردم خود را از رهبری و رأس نظام جدا نمی‌دانند و حساب عده‌ای مسئول مرفه بی درد و برخی از جاها خائن و نفوذی را با مسئولان خدوم خود جدا می‌دانند،‌ هر كسی كه با مردم باشد، قطعاً از قطار انقلاب پیاده نخواهد شد و هر كسی هم كه اصرار دارد از این قطار پیاده شود، خودش ضرر می‌كند.
نكته‌ای كه باید بدانیم این است كه قطعاً این مشكلات و مسائل حل می‌شود كما اینكه در تاریخ انقلاب اسلامی از اینگونه مسائل كم نداشته‌ایم و این مشكلات هم به یاری خدا حل خواهند شد.

ایكنا: بعد از جنگ آثار هنری زیادی در بخش شعر، موسیقی، تئاتر، نقاشی و فیلم درباره دفاع مقدس داشتیم اما وقتی پای صحبت‌های یادگاران دفاع مقدس می‌نشینیم، مشاهده می‌كنیم كه آن‌ها می‌گویند هنوز حقایق جنگ بیان نشده است؛ به نظر شما چه عاملی باعث شد كه یادگاران ما هنوز چنین احساسی دارند؟
قناعتی: این احساس درستی است؛ یك حادثه عاشورا از صبح تا ظهر اتفاق افتاد، 1400 سال است كه توانسته تاریخ تشیع را تغذیه كند و ما چرا فكر نكنیم كه 8 سال جنگ تحمیلی نمی‌تواند برای ما مثمر ثمر باشد و ما را تغذیه كند.
جنگ یك گنج است؛ به شرطی كه بتوانیم آن را خوب استخراج كنیم البته این مسئله دو آفت دارد یكی تحریف و دیگری فراموشی؛ غلو كردن در خصوص جنگ درست نیست، ما دشمن قوی داشتیم و اصلاً ضعیف نبود چون همه دنیای استكبار و كفر و شیاطین عالم روبه‌روی ما بودند و همچنین از سوی دیگر نباید بگذاریم جنگ به فراموشی سپرده شود.
قطعاً بیان حقایق جنگ زمان زیادی می‌برد و اگر هم هر روز گفته شود، باز كم است ما به تعداد 230 هزار شهیدی كه داریم اگر بخواهیم برای هر كدام تنها گوشه‌ای از زندگی آنان را بیان كنیم، می‌توانیم فیلم‌ها و آثار هنری زیادی خلق كنیم.

ایكنا: ‌آیا از وضعیت فیلم‌های دفاع مقدس در طی این سی سال راضی هستید؟
قناعتی: خیر، غیر از عده‌ای كه خودشان در جنگ بوده‌اند مثل حاتمی‌كیا و مسعود ده نمكی توانستند به خوبی حقایق جنگ را در فیلم‌ها بیان كنند، مابقی راضی كننده نیست، به عنوان مثال چرا فیلم اخراجی‌ها و از كرخه تا راین و غیره به خوبی به دل‌ها می‌نشیند، چون كسی كه خودش اهل این موضوع است كار كرده است.
وقتی كه فردی اصلاً ادبیات جنگ را نمی‌داند و بر اساس ذهنیات و شنیده‌هایش و یا بر اساس تخیلات و آمال و آرزوهایش می‌خواهد فیلم جنگی بسازد نه می‌تواند فرهنگ دفاع مقدس را انتقال دهد و نه می‌تواند نسبت به این فرهنگی كه وجود داشته جذابیت ایجاد كرده و آن عشق را بیان كند لذا معلوم است كه گرفتار یكسری مسائل می‌شود كه یا به تحریف جنگ می‌انجامد یا خیلی سبك گرفته شده و حقایق جنگ به فراموشی سپرده می‌شود.

ایكنا:‌ علی‌رغم تمام هجمه‌هایی كه دشمنان بر علیه نظام و انقلاب می‌كنند، اما ما مشاهده می‌كنیم كه وقتی شهدا را در شهر می‌آورند، اقشار مختلف مردم با هر تیپ و ظاهری جذب شهدا می‌شوند؛ دلیل این قضیه چیست كه هر كسی با دیدن شهدا متحول می‌شود؟
قناعتی: شهدا متعلق به همه هستند و تنها به یك گروه خاص تعلق ندارند؛ شهدا برای همه رفتند و شهید شدند؛ وقتی در شهدا نگاه می‌كنیم می‌بینیم كه ما شهدای مسیحی، كلیمی، زرتشتی، شیعه و سنی داشتیم و این‌ها نشان می‌دهد كه این جمع یاران آسمانی امام زمان(عج) كه در راه قافله سالار كربلا قدم گذاشتند، جاودانه شدi و تبدیل به امامزادگان عشق شدند.
ما نباید به ظاهر افراد نگاه كنیم؛ همین جوانانی كه شاید بعضاً سلیقه پوشش و قیافه آن‌ها متفاوت باشد اما دل‌های بسیار پاكی دارند و ما پشت سر آن‌ها نماز می‌خوانیم زیرا ذات آنان پاك است اما متأسفانه عادت بدی كه در جامعه ما وجود دارد این است كه از روی ظاهر افراد قضاوت می‌كنیم در صورتی كه چنین حقی نداریم.
من همیشه گفته‌ام وقتی می‌خواهید ارادت جوانان به انقلاب، اسلام و شهدا بسنجید، ببینید وقتی كه تابوت‌های شهدا را می‌آورند، چه افرادی جذب آنان می‌شوند، دل‌های اینان مانند براده‌های آهن جذب امامزادگان عشق می‌شوند.
همیشه در زمان‌های استقبال و تشییع شهدا صحنه‌های جالبی می‌بینم كه بانویی با تیپ متفاوت، به محض دیدن تابوت شهدا به پهنای صورت اشك می‌ریزد و خود را به تابوت شهید رسانده و تبرك می‌جوید و یا یك جوان با ظاهر و تیپ متفاوتی، موتور خود را كناری گذاشته و خود را به تابوت شهید رسانده و بوسه‌ای بر تابوت او می‌زند و از این صحنه‌ها زیاد مشاهده كرده‌ام و این‌ها نشان می‌دهد كه دل‌ها بسیار پاك است و خط كش ما آدم‌ها با خط كش خدا بسیار متفاوت است.

ایكنا: كلام آخر اینكه آیا ما هنوز سرمایه‌های زیادی برای حفظ این انقلاب داریم؟
قناعتی: نگوییم هنوز؛ ما به مراتب بسیار بیشتر از دهه 50 و 60 سرمایه انسانی داریم به عنوان مثال زمانی اعزام به جبهه‌های مقاومت صورت می‌گرفت، جوانان زیادی از هر تیپ و سلیقه‌ای برای دفاع از اسلام و حرم اهل بیت(ع) حضور پیدا می‌كردند تا به جبهه‌های مقاومت اعزام شوند و همه آنان با غیرت انقلابی خود آمده بودند و مسلماً اگر دشمنان ما بخواهند غلطی بكنند، همین جوانان پاسخ آنان را خواهند داد.
شاید به ظاهر برخی از جوانان ما نخورد اما همین‌ها خط مقدم دفاع از ایران اسلامی هستند و قطعاً برای دفاع از انقلاب اسلامی و نوامیس پاك ایرانی همه ذائقه‌ها، گرایش‌ها، تیپ‌ها و سلیقه‌ها حول محور اسلام و انقلاب و ولایت گردهم می‌آیند.
انتهای پیام

captcha