تأثیر برگزاری کلیشه‌ای مسابقات قرآن در نهادها چیست؟/ تبیین آیات مرتبط با وظایف سازمان‌ها
کد خبر: 3751784
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
یادداشت/

تأثیر برگزاری کلیشه‌ای مسابقات قرآن در نهادها چیست؟/ تبیین آیات مرتبط با وظایف سازمان‌ها

گروه مسابقات ــ بسیاری از سازمان‌ها در کشور اقدام به برگزاری مسابقات قرآن می‌کنند، این مسئله اگرچه در جای خود امری ارزشمند است، اما سؤال اینجاست که برگزاری مسابقات قرآن به شکل کلیشه‌ای در این نهادها چه تأثیری بر کارکنان و نحوه عملکرد آن‌ها داشته است؟

پنجشنبه//لزوم بازنگری در مسابقات قرآن نهادها/ سازمان‌ها به تبیین آیات مرتبط با وظایف خود بپردازند

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، نهال فعالیت‌های پربرکت قرآنی رشدی شکوهمندانه داشته است و هر ساله شاهد برگزاری مسابقات قرآنی متعددی در کشور هستیم. در این میان بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف اقدام به برگزاری مسابقات در میان کارکنان و اعضای خود می‌کنند که البته شیوه برگزاری در تمامی این سازمان‌ها کاملاً شبیه به هم است.
اگرچه نفس برگزاری مسابقات قرآن در سازمان‌ها و ادارات مختلف نشان از تمایل همه دستگاه‌ها برای حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی و رسیدن به جامعه‌ای قرآنی دارد، ولی اینکه آیا صرف پرداختن به مسابقات قرآن در رشته‌های مختلف اعم از قرائت، حفظ و ... تأثیر چندانی در جامعه دارد یا خیر، جای بررسی و تحلیل فراوان دارد.
به نظر می‌رسد که برگزاری مسابقات قرآن به‌ صورت کلیشه‌ای که در تمامی نهاد‌ها به شیوه‌ای قدیمی و تنها در رشته‌های مختلف انجام می‌شود، با وجود اینکه برای مدتی منجر به ایجاد فضای قرآنی در محیط سازمانی می‌شود، تأثیر چندانی از لحاظ تأثیر مفهومی آیات الهی بر عملکرد و نحوه کارکرد کارکنان سازمان مورد نظر نداشته باشد.
باید مد نظر داشت که بودجه و وقتی که برای برگزاری مسابقات قرآن در دستگاه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود، آیا به همان میزان نیز باعث عملکرد بهتر و شایسته‌تر اعضای آن دستگاه و نیز خدمت بهتر ایشان در راه اسلام و قرآن می‌شود یا خیر؟
در این میان می‌توان از سازمان‌ها و نهاد‌هایی مانند قوه قضائیه، دانشگاه‌های مختلف، وزاتخانه‌هایی مانند نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و ... نام برد که هر ساله مسابقات را در بخش‌های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری انصافا باشکوه فراوانی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کنند و نفرات زیادی از کارکنان آن‌ها نیز در این مسابقات شرکت کرده و احیاناً رتبه‌های مختلفی را نیز دریافت می‌کنند.
حال باید بررسی کرد که آیا برگزاری کلیشه‌ای مسابقات قرآن در این نهاد‌ها تأثیر لازم بر کارکنان و نحوه عملکرد آن‌ها داشته است یا خیر؟ یعنی برای مثال آیا برگزاری مسابقات قرآن باعث شده تا کارکنان نهادی مانند شهرداری یا قوه قضائیه با تکیه بر آیات الهی قرآن کریم و آیاتی که در رابطه با مقوله عدالت و مساوات هستند، تحت تاأیر بیشتری قرار گرفته و بیشتر در مسیر صحیح عدالت گام بردارند؟
همچنین، در نهاد بسیار مهمی مانند دانشگاه که با جوانان سروکار دارد که آینده مملکت در دست آن‌ها خواهد بود، آیا برگزاری مسابقات فراوان قرآنی که هر سال طبق شیوه معمول و مانند تمامی نهاد‌های دیگر تنها به‌ صورت کلیشه‌ای و در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود، توانسته است که دانشجویان ایران اسلامی را با تکیه بر نهادینه‌سازی آیات مرتبط با علم‌آموزی به‌شیوه‌های صحیح و الهی در مسیر قرآن و ارزش‌های اسلامی قرار دهد؟
به نظر می‌رسد که امروزه پرداختن صرف به برگزاری مسابقات قرآنی به‌ شیوه‌هایی که از گذشته تا به امروز معمول بوده و هر نهاد و دستگاهی تنها اقدام به برگزاری مسابقات قرآنی می‌کند، نمی‌تواند تأثیرگذاری لازم و مورد نظر را در میان کارکنان و اعضای سازمان مورد نظر داشته باشد و تنها باعث ایجاد فضای قرآنی در آن نهاد برای مدتی کوتاه خواهد شد.
در این میان مسئولان قرآنی و برگزارکنندگان مسابقات قرآن در نهاد‌های مختلف کشور باید طوری اقدام کنند، اولاً آیات مرتبط با عملکرد کارکنان و اعضای آن نهاد به‌صورت مفهومی برای ایشان استخراج، تبیین و نهادینه شود و ثانیاً این روش به‌گونه‌ای انجام شود که تأثیر لازم بر بهبود عملکرد کارکنان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف طبق آموزه‌های قرآن کریم را داشته باشد.
امروزه با توجه به مشکلات و ناهنجاری‌های فراوانی که از لحاظ اخلاقی و فرهنگی در سطح جامعه وجود دارد که بعضا مشاهده می‌شود با وجود گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی که بر پایه قرآن و عترت شکل گرفت، مقوله‌ای به نام فساد اقتصادی در جامعه اسلامی و قرآنی ما وجود دارد! و دلیل آن نیز بی‌شک دور شدن از مفاهیم عمیق قرآن کریم و اسلام راستین است، باید طوری عمل کرد که قرآن در میان جامعه به‌ویژه در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف چنان نهادینه شده و سایه افکنده باشد، که کسی به خود اجازه ایجاد چنین مشکلات و ناهنجاری‌ها را ندهد.
بی شک در این مسیر خلاقیت و نوآوری مسئولان قرآنی در ادارات، وزارتخانه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود به این صورت که همانند گذشته تنها به برگزاری صرف مسابقات قرآنی در رشته‌های مختلف بسنده نکنند و به این فکر باشند تا با بکارگیری شیوه و روش‌های مختلف بتوانند طوری عمل کنند که با نهادینه شدن آیات الهی مرتبط با عملکرد نهاد‌های مورد نظر در میان اعضای ایشان، علاوه بر بهبود هرچه بیشتر عملکرد ایشان، موجبات کاهش ناهنجاری‌ها و مشکلات مختلف فرهنگی و اجتماعی را در کشوری که افتخار آن قرآن عترت است فراهم کنند.
به قلم مجتبی افشار
انتهای پیام
captcha