افساد ترسوها و مرددها در جبهه جهاد
کد خبر: 3753046
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب/

افساد ترسوها و مرددها در جبهه جهاد

گروه سیاسی ــ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با بسیجیان در ورزشگاه آزادی با استناد به بخشی از آیه 47 سوره توبه به تشریح نقش منفی افراد ناامید، مردد، ترسو و فرصت‌طلب در مسیر حرکت رو به جلوی جامعه اسلامی می‌پردازند؛ افرادی که به تعبیر این آیه اگر هم به میدان جهاد بیایند ایجاد فساد و اختلال می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات روز پنجشنبه 12 مهر، در اجتماع عظیم بسیجیان در ورزشگاه آزادی با استناد به بخشی از آیه 47 سوره توبه فرمودند: «... آدم‌های بی‌روحیه، مردّد، ترسو، فرصت‌طلب، خودکم‌بین در این میدان هیچ هنری نمی‌توانند نشان بدهند، اگر مانع برای دیگران درست نکنند. خودشان که هیچ‌ کاری نمی‌توانند بکنند، گاهی مانع هم در مقابل دیگران به وجود می‌آورند؛ مأیوس‌اند، دیگران را هم مأیوس می‌کنند؛ تنبل‌اند، دیگران را هم وادار به تنبلی می‌کنند. قرآن کریم درباره گروهی از افرادی که در آن‌وقت بودند، این‌جور می‌فرماید: لَو خَرَجوا فیکـُم ما زادوکُم اِلّاخَبالًا وَ لَاَوضَعوا خِلالَکُم‌؛ یعنی این‌ها اگر به میدان جهاد هم با شما بیایند، شما را به فساد می‌کشانند؛ حتّی اگر با شما به میدان جهاد هم بیایند، در میان شما اختلال ایجاد می‌کنند؛ کمک که نمی‌کنند، مانع راه هم می‌‌شوند. البتّه جوان‌های ما در همه‌ آن جهادهایی که قبلاً اسم آوردم و گفتم، به این بلیه مبتلا نبودند؛ اعتماد ‌به نفْس داشتند، شجاعت داشتند، تردید نداشتند، بزدل و ترسو نبودند؛ که اگر بودند، کارها پیش نمی‌رفت...».

متن کامل آیه 47 سوره توبه به این شرح است: «لَوْ خَرَجُوا فِيكُمْ مَا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَفِيكُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» (اگر آن‌ها همراه شما (به سوی میدان جهاد) خارج می‌شدند، جز اضطراب و تردید، چیزی بر شما نمی‌افزودند؛ و به سرعت در بین شما به فتنه‌انگیزی (و ایجاد تفرقه و نفاق) می‌پرداختند و در میان شما افرادی (سست و ضعیف) هستند که به سخنان آن‌ها کاملاً گوش فرامی‌دهند؛ و خداوند ظالمان را می‌شناسد).

مرحوم علامه طباطبایی در شرح این آیه آورده است که «(خبال) به معنای فساد واضطراب رأی و (ایضاع) به معنای شتافتن به سوی شر است و (خلال) به معناى بين و (بغى) به معناى طلبيدن است. بنابراين، معناى اينكه فرمود: (يبغونكم الفتنه) اين است كه منافقين خواهان فتنه براى شما هستند. بعضى به‌ جاى (براى شما) گفته‌اند: (در شما) و (فتنه) به معناى محنت و گرفتارى است و از انواع گرفتاري‌ها آنكه مناسب با مقام آيه است همان تفرقه و اختلاف كلمه است و(سماع) به معناى كسى است كه هر حرفى را زود مى‌پذيرد و باور مى‌كند.

می‌فرماید: این منافقان اگر هم با شما می‌آمدند جز فتنه و فساد فایده‌ای برای شما نداشتند و بین شما اختلاف و تفرقه می‌انداختند، چون بین شما افراد زودباوری وجود دارند که به سرعت حرف آن‌ها را می‌پذیرند و آن‌ها را اجابت می‌کنند، اما خدا به حال ستمکاران داناست. پس امر آن‌ها را آشکار نموده و نیت آن‌ها را رسوا می‌کند».

مجموعه آیات 38 تا 48 سوره توبه متعرض حال منافقين و بيان پاره‌اى از اوصاف و علامت‌هاى آنان و تلخى‌هایى كه اسلام از كيد و مكر ايشان ديد و مسلمين از نفاق ايشان كشيدند است. در مقدمه آن، مؤمنين را مورد عتاب قرار مى‌دهد كه چرا از جهاد شانه خالى مى‌كنند، و داستان يارى خدا را از پيغمبرش به رخ آنان مى كشد، كه با آنكه بى‌يار و بى‌كس از مكه بيرون آمد چگونه خداى تعالى نصرتش داد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در این خصوص آورده است که «این آیه به این واقعیت اشاره مى‏‌کند که عدم شرکت اینگونه افراد در میدان جهاد نه تنها جاى تأسف نیست بلکه شاید جاى خوشحالى باشد، زیرا آنها نه فقط مشکلى را نمى‏‌گشایند بلکه با آن روح نفاق و بى‌ایمانى و انحراف اخلاقى سر چشمه مشکلات تازه‏‌اى خواهند شد.

در حقیقت به مسلمانان یک درس بزرگ مى‏‌دهد که هیچ‌گاه در فکر افزودن سیاهى لشکر و کمیت و تعداد نباشند، بلکه به فکر این باشند که افراد مخلص و با ایمان را انتخاب کنند هر چند نفراتشان کم باشد، این درسى براى دیروز مسلمانان و براى امروز و براى فردای آنان است.

نخست مى‌‏گوید: اگر آن‌ها همراه شما به سوى میدان جهاد ( تبوک) حرکت می‌‏کردند نخستین اثر شومشان این بود که چیزى جز تردید و اضطراب بر شما نمى‏‌افزودند (لو خرجوا فیکم ما زادوکم الا خبالا). خبال به معنى اضطراب و تردید و خبل (بر وزن اجل) به معنى جنون و خبل (بر وزن طبل) به معنى فاسد شدن اعضاء است .

بنابراین حضور آن‌ها با آن روحیه فاسد و توأم با تردید و نفاق و بزدلى اثرى جز ایجاد تردید و شک و تولید فساد در میان سپاه اسلام ندارد. به‌ علاوه آن‌ها با سرعت کوشش مى‏‌کنند در میان نفرات لشکر نفوذ کنند و به ایجاد نفاق و تفرقه و از هم گسستن پیوندهاى اتحاد بپردازند (و لاوضعوا خلالکم یبغونکم الفتنة) سپس به مسلمانان اخطار مى‏‌کند که مراقب باشید افراد ضعیف‌الایمانى در گوشه و کنار جمعیت شما وجود دارند که زود تحت تأثیر سخنان این گروه منافق قرار مى‏‌گیرند (و فیکم سماعون لهم)، سماع به معنى کسى است که حال پذیرش و شنوایى او زیاد است و بدون مطالعه و دقت هر سخنى را باور مى‏‌کند. بنابراین وظیفه مسلمانان قوى‌الایمان آن است که مراقب این گروه ضعیف باشند. مبادا طعمه منافقان گرگ‌صفت شوند. این احتمال نیز وجود دارد که سماع به معنى جاسوس و سخن‌چین بوده باشد، یعنى در میان شما پاره‏‌اى از افراد هستند که براى گروه منافقان جاسوسى مى‏‌کنند.

و در پایان آیه مى‏‌گوید: خداوند همه ستمگران را مى‏‌شناسد آن‌ها که آشکارا و آن‌ها که پنهانى ستم به خویش یا به جامعه مى‏‌کنند از دیدگاه علم او مخفى نیستند (و الله علیم بالظالمین).

حجت‌الاسلام قرائتی نیز در تفسیر نور پیرامون این آیه به نکات زیر اشاره می‌کند که:
1- نیروهای سپاه اسلام باید برگزیده و خالص باشند، تعداد نفرات و کمیّت، ملاک نیست. (لو خرجوا... مازادوکم الاّ خبالاً)
2- خداوند به مؤمنین دلداری می‌دهد که به خاطر تخلف گروهی از منافقان از جبهه، نگران نباشند. (لو خرجوا... مازادوکم الاّ خبالاً)
3- حضور منافقان در جبهه‌ها، عامل تضعیف روحیه و تفرقه و تردید است. (لاوضعوا خلالکم)
4- تحرکات منافقان بسیار سریع است. (اوضعوا)
5 - همه مسلمانان خطر منافقان را درک نمی‌کنند و بعضی ساده‌لوحانِ زودباور تحت تأثیر قرار می‌گیرند. (سمّاعون لهم)
6 - منافق، ظالم است و خداوند به آن‌ها هشدار داده است. (واللّه علیم بالظّالمین)

در واقع جامعه اسلامی در مسیر حرکت رو به جلوی خود با موانع مختلف خارجی و داخلی روبروست که این آیه یکی از موانع مهم داخلی را برمی‌شمرد و آن هم خطر افرادی است که دارای فساد، تردید رأی و نفاق هستند. این دسته افراد سعی می‌کنند همواره روحیه یأس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنند و اعتماد به نفس جامعه اسلامی را تضعیف سازند که یا این کار از سر نادانی و بزدلی است یا کاملاً آگاهانه و در جهت تحقق اهداف دشمن. در واقع آن‌ها سعی می‌کنند ترس، اضطراب و ضعف روحی خود را با بزرگنمایی قدرت دشمن از یک سو و بزرگ‌نمایی مشکلات درون جامعه اسلامی به سایر اقشار از جمله افراد سست‌ایمان و نااگاه انتقال دهند.

این هشدار به قدری مهم است که قرآن حضور این دسته افراد در میدان مقدسی مانند جهاد را خطرناک دانسته و آن را عامل تفرقه و اختلال برمی‌شمرد و از طرفی لازم است افرادی که به لحاظ ایمانی قوی‌تر از سایرین هستند مراقب این نقشه‌ها و توطئه‌ها بوده و از سوء استفاده این افراد از ضعف ایمانی دیگران جلوگیری کرده و مانع پیوستن و فریب خوردن افراد نااگاه به جبهه منافقین، ترسوها و مرددها شوند.

انتهای پیام

 

 

captcha