گفت‌وگوی مستقیم با عربستان و امارات، راهکار صلح یمن
کد خبر: 3753568
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲
سخنگوی دولت نجات ملی عنوان کرد:

گفت‌وگوی مستقیم با عربستان و امارات، راهکار صلح یمن

گروه بین‌الملل - سخنگوی دولت نجات ملی آنچه را دولت قانونی یمن خوانده می‌شود ابزاری در دست ائتلاف نظامی سعودی دانست و گفت: به خوبی دریافته‌ایم که برای رسیدن به یک راهکار سیاسی که منجر به صلح در یمن شود، باید مستقیماً با عربستان و امارات گفت‌وگو کنیم.

مصاحبه***گفت‌وگوی مستقیم با عربستان و امارات؛ راه‌کار تحقق صلح در یمن

به گزارش ایکنا؛ هیچ فردی تصور نمی‌کرد که جنگ خانمان‌سوز یمن سال‌ها به طول انجامد. این جنگ از ششم فروردین‌ماه 94 با عملیات نظامی به رهبری عربستان، امارات و چند کشور عربی آغاز شد. رهبران ائتلاف آن را «عاصفة الحزم» (طوفان قاطعیت) نامیدند و این عملیات از دوم اردیبهشت‌ماه همان سال با عنوان «احیای امید» ادامه پیدا کرد.

این جنگ تاکنون کشتار، ویرانی و خرابی‌های زیادی داشته و تلاش‌ نهادهای بین‌المللی برای رسیدن به توافقی که جلوی کشته‌ شدن و ریختن خون شهروندان بی‌گناه را بگیرد با شکست مواجه شده است، این در حالی است که در طول سال‌های بحران یمن تاکنون چندین بار نماینده سازمان ملل در امور یمن تغییر کرده است.

در همین راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، گفت‌وگویی با عبدالسلام علی جابر، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی رسمی دولت نجات ملی یمن، درباره آخرین اوضاع و تحولات این کشور جنگ‌زده و برخی شایعات مبنی بر اختلاف‌نظر میان رهبران جنبش انصارالله انجام داده که متن این گفت‌و‌گو تقدیم مخاطبان می‌شود.

بررسی آخرین تحولات یمن در گفت‌وگو با سخنگوی دولت نجات ملی

عبدالسلام علی جابر؛ سخنگوی رسمی دولت نجات ملی یمن

اسپوتنیک: اخیراً توافقنامه‌ای را با مسئولان امدادرسانی سازمان ملل مبنی بر ایجاد پل هوایی برای انتقال بیماران امضا کردید. آیا این توافقنامه اجرایی شد؟

بسیار اتفاق افتاده که با سازمان‌های بین‎المللی از جمله سازمان ملل توافقنامه امضا کردیم، اما هیچ کدام اجرایی نشدند. منکر نیت‌های خوب سازمان ملل و برخی نهاد‎های بین‎المللی برای بهبود بخشیدن به وضعیت انسانی یمن نیستیم، اما در عمل همیشه به دلیل اجرایی‌ نشدن توافقنامه‌ها تنها ناامیدی نصیب ما شده است.

گفت‌وگوی مستقیم با عربستان و امارات؛ راه‌کار تحقق صلح در یمن

مسئولان سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها نمی‎توانند هیچ یک از توافقنامه‎هایی را که با ما امضا کرده‌اند اجرایی کنند. به نظر می‌رسد سازمان‌های بین‌‎المللی از سوی ائتلاف متجاوز تحت فشار هستند و آن‌ها با امکانات مالی زیادی که در اختیار دارند، سازمان ملل و دیگر کشورها را به عدم تلاش برای تحقق صلح در یمن تحریک می‌کنند.

اسپوتنیک: نماینده دبیرکل سازمان ملل اخیراً از مذاکرات جدید میان طرفین درگیر در یمن بعد از شکست نشست ژنو خبر داد. واقعیت این مسئله چیست؟

هیچ مذاکره و گفت‌و‌گویی را که با هدف ایجاد صلح انجام شود رد نمی‌کنیم. همان‌طور که از رفتن به ژنو خودداری نکردیم. بسیاری تلاش می‌کنند شکست مذاکرات ژنو را به گردن ما بیندازند و هیئت صنعا را به دلیل به شکست کشاندن مذاکرات ژنو ملامت کنند، در حالی که این صحیح نیست. نماینده سازمان ملل در مناسبت‌های مختلف در پاسخ به این دروغ‌ها که علیه دولت صنعا رواج یافته، این گونه پاسخ داده که دولت صنعا خواهان تحقق صلح بوده و با او برای انجام مأموریتش همکاری کرده است، اما متأسفانه جامعه بین‌الملل در برابر خواسته‌های هیئت صنعا مبنی بر ضمانت سفری امن به ژنو و بازگشت از آن سکوت کردند و سازمان ملل نیز نتوانست کشورهای دشمن را نسبت به این امر متقاعد کند.


اسپوتنیک: شما بعد از شکست مذاکرات ژنو خواهان برگزاری این مذاکرات در صنعا شدید. چه کسی امنیت هیئت‌هایی را که برای مذاکرات به صنعا می‌آیند تضمین می‌کند؟


برای تحقق صلح، هر مذاکره و گفت‌و‌گویی را با نظارت سازمان ملل در هر کشور بی‌طرفی می‌پذیریم. حاضریم برای دستیابی به صلح پای میز مذاکره در هر کشور بی‌طرفی بنشینیم و آمادگی هرگونه همکاری با سازمان ملل برای موفقیت در مذاکرات پیش‌ رو را از جمله دعوت به مذاکره در صنعا داریم. ما به توانمندی‌های خود اعتماد داریم و می‌توانیم امنیت کسانی را که از طرف مقابل به صنعا می‌آیند تضمین کنیم.


اسپوتنیک: آیا ارتباطات غیرعلنی یا غیرمستقیمی میان شما و ائتلاف عربی و دولت بن ذعر وجود دارد؟

بارها با آنچه دولت قانونی نامیده می‌شود، مذاکره کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اختیار آن‌ها دست خودشان نیست و ائتلاف بر همه مذاکراتی که با آن‌ها انجام می‌دهیم، نظارت دارد و آن‌ها تنها ابزاری در دست ائتلاف نظامی سعودی ـ اماراتی هستند. امیدواریم سازمان ملل بر آنچه ممکن است در مذاکرات آینده مطرح شود، نظارت کامل داشته باشد تا باردیگر به شکست منجر نشود.

گفت‌وگوی مستقیم با عربستان و امارات؛ راه‌کار تحقق صلح در یمن

باید مستقیماً با کشورهای عضو ائتلاف مذاکره کنیم، زیرا آن‌ها تصمیم‌گیرنده هستند و آن‌ها هستند که یمن و یمنی‌ها را با تجهیزات زمینی، هوایی و دریایی خود هدف قرار می‌دهند، یعنی صراحتاً باید عربستان و امارات طرف اصلی گفت‌و‌گو در مذاکرات آتی باشند تا بتوانیم گام مثبتی به سوی رسیدن به یک راه‌حل سیاسی در یمن برداریم، چراکه دولت منصور هادی تنها چتری است که ائتلاف سعودی ـ اماراتی ـ انگلیسی ـ آمریکایی زیر آن مخفی شده‌اند.

اسپوتنیک: این بدان معناست که شما خواهان مذاکره با دولت قانونی یمن نیستید؟

در هنگام مذاکره با آنچه دولت قانونی نامیده می‌شود، دریافتیم که این دولت نماینده کشورهای ائتلاف متجاوز است نه نماینده مردم یمن و کسی که واقعیت این جنگ را بررسی کند، درمی‌یابد که فرماندهی و مدیریت درگیری‌ها برعهده عربستان و امارات و حامیان آن‌ها آمریکا و اسرائیل است. با نگاهی ساده به سیاست‌های ویرانگر این دولت در همه سطوح زندگی خواهیم دید که آن‌ها تنها ابزاری در دست ائتلاف هستند و حتی نماینده خودشان نیستند. چطور می‌شود با آن‌ها مذاکره کرد؟ اطمینان داریم مذاکره مستقیم با عربستان و امارات تنها راه رسیدن به راه حل سیاسی برای تحقق صلح در یمن است.

اسپوتنیک: وضعیت سیاسی در جنوب یمن نسبت به زمان آغاز جنگ تغییر کرده، آیا با استان‌های جنوبی  توافقی شده است؟

هیچ ارتباط رسمی میان دولت صنعا و گروه‌های انقلابی در جنوب یمن وجود ندارد. آنچه اتفاق افتاده عدم توجه دولت به ساده‌ترین وظایف خود مانند ارائه خدمات شهروندی است. همین امر موجب شده که همگان به ابعاد طرح سعودی ـ آمریکایی در یمن پی ببرند و افکار عمومی نیز سیاست‌های استعماری حاکم در جنوب یمن را محکوم می‌کند، چراکه استعمار درصدد سیطره بر همه پتانسل‌ها و توانمندی‌های این منطقه است و آنچه دولت قانونی نامیده می‌شود، تنها در مسیر منافع سعودی ـ  آمریکایی  و اماراتی در یمن قدم برمی‌دارد.

گفت‌وگوی مستقیم با عربستان و امارات؛ راه‌کار تحقق صلح در یمن

اسپوتنیک: چندی پیش رئیس شورای انتقالی جنوب تصریح کرد که ما راه الحدیده را می‌شناسیم. منظور وی از این سخن چیست؟

برخی اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده‎ به‌ ویژه درباره آنچه مربوط به ساحل غربی یمن است، در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود. ائتلاف سعودی با بسیج‌ جریان‌های تندرو و تروریستی در گروهی با عنوان نیروهایی با فرماندهی «طارق عبدالله صالح»، که گرایش‌های افراطی آن‌ها معروف است، موجب بروز تحولاتی در این منطقه شد و تبانی شورای انتقالی جنوب یمن با این نیروها سبب شد که این شورا مورد غضب ساکنان استان‌های جنوبی قرار بگیرد.

تبانی نیروهای تحت امر طارق عبدالله و شورای انتقالی جنوب یمن منجر به تحرکات میدانی و انقلابی گسترده‌ای در استان‌های جنوب یمن در واکنش به این توافق شده، به طوری که تظاهرات روزانه در عدن و استان‌های جنوبی ادامه دارد و این منطقه در روزهای آینده نیز شاهد انقلاب بزرگ آزادی‌بخش علیه دولت به اصطلاح قانونی و اشغال آمریکایی ـ سعودی خواهد بود.

بررسی آخرین تحولات یمن در گفت‌وگو با سخنگوی دولت نجات ملی


اسپوتنیک: در مورد اخباری که از بروز اختلافات میان انصارالله در رسانه‌ها منتشر می‌شود توضیح دهید.

این‌ها اخباری است که در رسانه‌های مخالف به‌ ویژه رسانه‌های وابسته به دشمن در ارتباط با وضعیت داخلی یمن منتشر می‌شود. رسانه‌های ائتلاف تلاش می‌کنند شایعاتی را از وجود اختلافات میان انصارالله منتشر کنند، اما من به عنوان سخنگوی رسمی دولت نجات ملی یمن این مسئله را با قاطعیت رد می‌کنم، زیرا ماهیت شکل‌گیری این جنبش اجازه بروز اختلافات را نمی‌دهند، بلکه اگر اختلافی هم به وجود بیاید، مدیریت می‌شود. جنبش انصارالله یک جنبش منسجم و با موضع یکپارچه و اندیشه و ایده واحد است و کاملاً تابع دیدگاهی است که از سوی رهبر جنبش صادر می‌شود. لذا هیچ اختلافی وجود ندارد و آنچه شایع شده تنها توهماتی است که از سوی رسانه‌های معاند منتشر می‌شود و حتی ارتباط این جنبش با دیگر گروه‌ها از انسجام آن نمی‌کاهد.

اسپوتنیک: زمانی که از ساحل غربی سخن گفته می‌شود الحدیده یکی از مهم‌ترین محورهای آن است. وضعیت الحدیده در حال حاضر چگونه است؟

وضعیت الحدیده اکنون خوب و همه امور تحت کنترل است. اگر به گزارش‌های خبری دو هفته پیش رسانه‌های معاند بازگردید، می‌بینید که آن‌ها این طور القا کرده بودند که اکنون در مقابل دروازه‌های الحدیده ایستاده‌اند و طی چند ساعت آینده به آن حمله می‌کنند، در حالی که اکنون روزها، بلکه هفته‌ها می گذرد و رؤیاهای آن‌ها در ساحل غربی بر باد رفته است و مطمئن هستیم الحدیده در طول سال‌ها همچنان مقاوم و پایدار است و رؤیایی دست‌نیافتنی برای ائتلاف دشمن است.


اسپوتنیک: وضعیت انسانی در مناطق تحت کنترل شما چگونه است؟

وضعیت انسانی در حال حاضر در نتیجه محاصره بی‌سابقه و نبود دارو به‌ ویژه داروهای لازم برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج بحرانی است و همچنین، اقدامات اقتصادی دشمن بر رنج‌های شهروندان افزوده است و دولتی که از آن به‌ عنوان دولت قانونی یاد می‌شود، عملیات واردات و خرید را ممنوع اعلام کرده، به طوری که شهروندان یمنی در مقابل چشم نهادهای بین‌المللی قتل‌عام می‌شوند که این امر نیازمند  تغییر مشی رسانه‌ها برای خدمت به انسانیت در یمن است.

گفت‌وگوی مستقیم با عربستان و امارات؛ راه‌کار تحقق صلح در یمن

اسپوتنیک: به نظر شما چرا ائتلاف با فرود آمدن هواپیماهای بین‌المللی در فرودگاه صنعا برای انتقال بیماران مخالفت کرد؟

توجیهات ائتلاف برای این مخالفت بسیار خنده‌دار است. سراسر یمن پر شده از شهروندان و نظامیان مجروح، اما ائتلاف با خارج ساختن مراکز درمانی از خدمت‌رسانی در نتیجه بمباران‌ها و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، این بیماران را از حق قانونی و انسانی خود برای دستیابی به درمان محروم کرده است.

این‌ها مصیبت‌هایی است که با آن‌ها زندگی می‌کنیم. آن‌ها جهانیان را با بهانه‌های واهی مانند خروج رهبران ارتش برای درمان یا انتقال اجساد به ایران و از این دست بهانه‌ها فریب می‌دهند. در یمن هستیم نه در ایران و آن‌ها در یمن حضور ندارند. لذا از کشورهای بزرگ می‎خواهیم به وظایف حقیقی خود در مقابله با این بیهوده‌گویی‌ها و فشارها عمل کنند و طرف‌ها را برای تحقق صلح تحت فشار قرار دهند.

اسپوتنیک: آیا شما تاکنون با قدرت‌های بزرگ در جهان برای برون‌رفت از وضعیت کنونی مذاکره کرده‌اید؟

روی نقش روس‌ها و چینی‌ها برای تحقق صلح در یمن و منطقه بسیار حساب می‌کنیم و اینکه مسکو نقش خود را به خاطر منافع تاریخی خود در منطقه و شمال و جنوب یمن ایفا کند و به کشورهای دیگر اجازه یکه‌تازی و سیطره بر این منطقه مهم و راهبردی را ندهد و در موضع خود مبنی بر کنار کشیدن خود از مشکلات منطقه بازنگری کند.

ترجمه و تنظیم: زهره نوری

انتهای پیام

captcha