انقلاب در مسابقات سراسری قرآن/ تغییر سبک جرئت مدیران را می‌طلبید
کد خبر: 3753587
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
شاه‌میوه بیان کرد:

انقلاب در مسابقات سراسری قرآن/ تغییر سبک جرئت مدیران را می‌طلبید

گروه مسابقات ــ داور چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به‌ اینکه این مسابقات به هر سبکی برگزار شود، باز هم می‌توان ایراداتی به آن وارد کرد، گفت: شیوه جدید برپایی مسابقات یک انقلاب و تحولی بسیار بزرگ برای فعالیت‌های قرآنی است.

انقلاب در مسابقات سراسری قرآنی / تغییر سبک جرأت مدیران را می‌طلبید

غلامرضا شاه‌میوه، از داوران حاضر در چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اعزامی به اراک در مورد این دوره از مسابقات و تغییراتی که در آن صورت گرفته است، گفت: این تغییراتی که به‌ وجود آمده است هم به‌ لحاظ رسانه‌ای و هم به‌ لحاظ اصل مسابقات و رعایت عدالت بسیار مفیدتر از شیوه‌ها و روش‌های دیگر بوده و ارجح بر آن‌هاست.
شاه‌میوه در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر این موضوع که تغییرات صورت گرفته تحولی بزرگ و یک انقلاب به‌ حساب می‌آید، افزود: رسیدن به چنین تغییراتی نیاز به جرئت داشت که خوشبختانه دوستان در سازمان اوقاف و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن به این جمع‌بندی رسیدند که این تغییرات در مسابقات انجام شود.
این داور مسابقات سراسری قرآن کریم در پاسخ به این سؤال که آیا مسابقات به‌ لحاظ برگزاری، زیرساخت سالن، حضور مردم در سالن و مسائلی از این دست تقلیل پیدا نکرده است، گفت: حتی اگر مسابقات در مرکز شهر هم برگزار می‌شد، باز هم استقبال مردم از رقابت‌ها بسیار کم بود. در حال حاضر به خاطر همین نقیصه بزرگ بوده است که رویکرد رسانه‌ای بر سایر رویکردها غالب شده است تا شاید مخاطب بیشتری جذب مسابقات شود.
وی اذعان کرد: از 20 سال قبل به این طرف اگر حساب کنید، در هیچ رقابتی جمعیت خودجوش وارد سالن مسابقات نمی‌شدند، بلکه به‌ صورت سازماندهی شده وارد سالن مسابقات می‌شدند. همیشه شاهد بوده‌ایم که سالن مسابقات با حضور سربازان و یا دانش‌آموزان و چنین اقشاری پر شده است. در 20 سال گذشته مسابقات به‌ شکلی برگزار نمی‌شده است که مردم با میل و رغبت به سالن مسابقات بیایند. این وسط دلایل دیگری هم بوده است که مردم امکان حضور نداشته‌اند و لذا به اعتقاد من اینکه مسابقات در یک سالن دوهزار نفری برگزار شود یا یک سالن 200 نفره هیچ تأثیری بر حضور مردم نخواهد داشت.
شاه‌میوه بیان کرد: وقتی مسابقات رسانه‌ای شود جمعیت بسیار بیشتری امکان دیدن مسابقات را چه در زمان پخش مستقیم و چه در دیگر زمان‌ها خواهند داشت. لذا من با این نقد که سالن مسابقات کوچک است و یا رویکرد رسانه‌ای غالب بر همه چیز است، موافق نیستم.
این داور مسابقات سراسری قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که یکی از اهداف مسابقات گسترش چتر قرآنی در استان میزبان بوده است، اما در این شیوه برگزاری چنین هدفی نادیده گرفته شده است، گفت: این واقعیت را باید پذیرفت؛ چراکه گرفتاری‌های اجتماعی و اقتصادی به‌ حدی زیاد است که مردم عادی کمتر درگیر مسابقات می‌شوند و لذا تنها افرادی که به صورت تخصصی فعالیت‌های قرآنی را دنبال می‌کنند به‌ سالن می‌آیند.
وی با اشاره به رویکرد آموزشی این شیوه برگزاری، بیان کرد: در مرحله مقدماتی که مسابقات به‌ صورت برنامه‌های تدوین شده پخش شد، در گوشه‌وکنار کشورمان اساتیدی که مشغول آموزش قرآن کریم هستند، تلاوت‌ها و توضیحات داوران را ضبط می‌کردند تا به‌ صورت جلسات آموزشی به قرآن‌آموزان ارائه دهند. این اساتید و شاگردان آن‌ها امکان حضور در صحنه مسابقات را ندارند، اما اگر پخش تلویزیونی باشد به‌ راحتی می‌توانند بهره‌برداری‌های خودشان را داشته باشند.
شاه‌میوه در پاسخ به این سؤال که آیا شیوه جدید برگزاری مسابقات و خلاصه شدن آن در سالنی شبیه به یک استودیو ضبط برنامه، فلسفه میزبانی استان‌ها را زیر سؤال نمی‌برد؟ گفت: در حاشیه این مسابقات در استان میزبان، محافل و برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود که همان می‌تواند چتر قرآنی را گسترش دهد. ضمن اینکه زمانی که مجبور هستید هزینه‌هایی را صرف کنید، بخشی از هزینه بر روی دوش استان‌ها خواهد بود. اگر این گونه نبود، امکان برگزاری مسابقات در مرکز بود. مسابقات به هر سبکی برگزار شود، می‌توان ایراداتی به آن وارد کرد، اما منافع این شیوه جدید برگزاری بسیار بیشتر از مضرات آن است.
این استاد علم قرائت قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد وضعیت شرکت‌کنندگان و رشد قاریان و حافظان در این دوره، گفت: امسال قطعاً شاهد رشد بوده‌ایم به‌ ویژه اینکه آیین‌نامه در زمینه لحن تغییراتی به‌ خود دیده است. تغییرات در قرائت‌ها محسوس است، تلاوت‌ها معنامحورتر شده است و حفاظ نیز در سطح خود به‌ رشد خوبی رسیده‌اند.

انتهای پیام

captcha