پیام تورات، انجیل و قرآن برای انسان امروز
کد خبر: 3753956
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵

پیام تورات، انجیل و قرآن برای انسان امروز

گروه اندیشه ــ نویسنده کتاب «تورات، انجیل و قرآن» بر آن است که همان‌طور که از داستان دو شهر دیکنز به عنوان کلیدی برای فهم انقلاب فرانسه و پیامدهای آن می‌توان بهره برد، کتاب مقدس و قرآن در جایگاه «داستان دو شهر» چه چیزی برای ارائه به ما درباره شهرهای معاصرمان دارند؟

به گزارش ایکنا؛ کتاب «تورات، انجیل و قرآن، سه کتاب؛ دو شهر و یک داستان» نوشته آنتون وسلز، استاد دانشگاه الهیات آمستردام، است که عاطفه عبدی‌خان و مهدی حبیب‌اللهی آن را ترجمه کرده‌اند؛ این اثر را انتشارات حکمت و عرفان و انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی حوزه علمیه راهی بازار نشر کرده‌‌اند.

این کتاب پس از دو پیشگفتار انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی و «سخن مولف با خوانندگان ایرانی» در یک مقدمه و یازده فصل و در 439 صفحه به زیور نشر آراسته شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی حوزه، در خصوص این کتاب می‌گوید: مؤلف اثر هر سه کتاب آسمانی را می‌توان به مثابه «داستان دو شهر» اورشلیم و بابل، مکه و مدینه فهمید و هر سه کتاب را دارای یک پیام دانست. در این کتاب به چگونگی بهره‌ بردن از کتاب مقدس در دوران حاضر پرداخته شده است. وی در مقدمه کوتاهی که بر این کتاب افزوده برخی نکات انتقادی را نیز گوشزد کرده است، از جمله اینکه مؤلف برخلاف نظر قطعی متکلمان مسلمان، در بیان داستان‌ انبیای گذشته آنان را معصوم نمی‌داند و یا اینکه نظر وسلز درباره تحریف کتا‌ب‌های مقدس با باور اکثر مفسران مسلمان همخوانی ندارد.

نویسنده این کتاب را درباره جهان معاصر می‌داند. وی بر آن است که همان‌طور که از داستان دو شهر دیکنز به عنوان کلیدی برای فهم انقلاب فرانسه و پیامد‌های آن می‌توان بهره برد، من نیز در این کتاب به دنبال پاسخ به این پرسشم که کتاب مقدس و قرآن در جایگاه «داستان دو شهر» چه چیز برای ارائه به ما درباره شهر‌های معاصرمان دارند؟ آیا این داستان نبوی همچنان برای عصر حاضر معنا دارد؟ یا اینکه شهر‌های روزگار ما از کتاب مقدس و قرآن چیزی نمی‌آموزند؟ این مطلبی است که بسیاری حداقل به آن می‌اندیشند؛ آیا ادیان و کتاب‌های مقدسشان – نه فقط قرآن ــ بیش از آنکه سبب خشونت و ترور باشند، راه‌حلی برای آن نیستند؟ عنوان کتاب حامل پیامی است. در این کتاب می‌خواهم نشان دهم تا چه اندازه این سه کتاب در نهایت به یک قصه ختم می‌شود و این چه ریسمانی است که آن‌ها را به یکدیگر به صورت پیامی انتقادی و خیرخواهانه، نه پیامی انتقادی ــ اجتماعی پیوند می‌دهد. هدف من این است که نشان دهم این داستان چه ارتباطی به یهودیان، مسیحیان و مسلمانان و به طور کلی، با دنیای امروز دارد.

نگارنده طرح کلی این اثر را چنین شرح می‌دهد و ساختار کتاب به این ترتیب است؛ کتاب با «داستان دو شهر» در تاریخ و چگونگی بیان مورخ، نویسندگان و شاعران از اختلاف‌ها و نزاع‌های میان این «دو قلمرو» آغاز می‌شود. (فصل ۱) سپس به چگونگی فهم دعوت محمد(ص) در ارتباط با دعوت سایر انبیای کتاب مقدس نگاهی می‌اندازیم؛ این نگاه ارتباط میان سه کتاب را دقیق‌تر شرح و بسط می‌دهد. (فصل ۲) واضح است که بشر از زمان آفرینش با یک انتخاب روبه‌رو بوده است: خلیفه و نماینده خدا بر زمین یا مرتکب بی‌عدالتی شدن و ظالم بودن. (فصل ۳) ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و محمد(ص) مردم را به خروج، مهاجرت، هجرت و بریدن از شهر بی‌عدالتی و رفتن به سرزمین موعود، «شهر جدید»، فراخواندند، چراکه در آنجا عدالت و راستی برپا خواهد شد. (فصل ۴) اما اگر مردم به رهبری پیامبران هدایت شوند، سفر در بیابان را به پایان رسانند و در سرزمین موعود و شهر وعده داده شده زندگی کنند، چه چیز از این آرمان حاصل می‌شود؟ آیا عدالت و راستی حقیقتاً اجرا می‌شود؟ (فصل ۵).

ویژگی پادشاهی خوب یا بد براساس داستان مهمانان سلیمان مَلِک، به ویژه داستان بلقیس، ملکه سبا، در اورشلیم چیست؟ (فصل ۶) این سه کتاب چگونه به پرسش‌هایی نظیر خشونت، مجازات، جنگ مقدس و جهاد پاسخ می‌دهند؟ (فصل ۷) چرا شهر‌های ظالمی چون سدوم و عموره نابود شدند؟ آیا این نابودی به دلیل همجنس‌گرایی بود یا دلیل دیگری داشت و ابراهیم برای این شهر دعا کرد؟ (فصل ۸) در روز‌های پایانی این داستان‌ها، اهمیت نهایی این مسئله رخ می‌نماید: چه چیز در نهایت این شهر را تهدید می‌کند؟ شخصیت‌هایی چون یأجوج و مأجوج و «ذوالقرنین»، اسکندر کبیر، که تبدیل به افسانه و نماد شدند، مورد بحث قرار می‌گیرند.(فصل ۹) در طول تاریخ، مسیحیان و مسلمانان چگونه داستان‌های دو شهر را شرح و بسط داده‌اند؟ (فصل ۱۰) در پایان، این «داستان دو شهر» را چگونه باید براساس این کتاب، با هم، فهمید؟ و سرانجام، پیروزی از آن کیست؟ (فصل ۱۱)
نویسنده این اثر تلاش کرده است با مطالعه‌ای بین‌الادیانی مراد خود را وحدت ادیان در پیام نهایی نشان دهد. از نظر او ادیان به انسان توصیه می‌کنند که راه خلافت الهی را پیش گیرد. فصول این کتاب به ترتیب عبارت‌اند از: «داستان دو شهر» در تاریخ، آیا محمد(ص) از انبیاست؟ «انتخاب پیش روی انسان» خلیفه یا پادشاه؟ خروج از بابل به سوی اورشلیم، هجرت از مکه به مدینه، آرمان‌ها و حقیقت سرزمین، زمین و شهر موعود، سلیمان و ملکه سبا، خشونت در شهر، دعای شفاعت برای شهر سدوم، چه چیزی شهر را تهدید می‌کند؟ پیروزی برای این شهر‌هایی که برشمردیم چگونه است؟ و پیروزی از آن کیست؟
انتهای پیام
captcha