سختی‌هایی که عشق به قرآن آن‌ها را هموار کرد/ زنده‎کننده نهضت قاریان شیعه
کد خبر: 3755115
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
در مراسم بزرگداشت دومین سال درگذشت استاد مروت بیان شد؛

سختی‌هایی که عشق به قرآن آن‌ها را هموار کرد/ زنده‎کننده نهضت قاریان شیعه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت استاد محمدتقی مروت که با حضور جمعی از شاگردان آن استاد برگزار شد، از سختی‌هایی که استاد مروت در راه اعتلای قرآن تحمل کرد سخن گفته شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت استاد «محمدتقی مروت» صبح امروز ۲۰ مهرماه در مؤسسه احسن‌الحدیث و با حضور اساتیدی همچون عباس سلیمی، مهدی قره‌شیخلو، محمدرضا صلحجو، محمدرضا پورزرگری، محمدرضا توپچی، بهروز یاریگل، محمدرضا پورمعین، محمدرضا خرمیان، مهدی عادلی، سیدحسین موسوی بلده و جمعی از نسل اول، دوم و سوم شاگردان استاد مروت برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و از شاگردان استاد مروت، طی سخنانی به خدمات شیعه در ترویج قرائت قرآن اشاره کرد و گفت: علمای شیعه اولین افرادی بودند که به قرائت قرآن شکل دادند. علمای شیعه و شاگردان ائمه اطهار(ع) اولین افرادی بودند که به قرائت قرآن پرداختند. کار نقطه‌گذاری و بعد هم اعراب‌گذاری را هم شیعیان انجام دادند. علمای شیعه قرائت قرآن را تکامل بخشیدند و حتی بحث اختلاف قرائات را نیز پیگیری کردند.
وی در ادامه افزود: زمانی که پیامبر اکرم(ص) در آخرین توصیه‌های خودشان به موضوع «قرآن حسبنا الله» اشاره فرمودند، اهل تسنن همین را سرلوحه خود قرار داده و گفتند کتاب خدا برای ما کافی است. بعد از آن جریان، علمای شیعه جزء اولین نفراتی بودند که به کتابت و قرائت قرآن اهتمام ورزیدند. «نصر ابن عاصم» و «یحیی ابن یعمر» از جمله افرادی بودند که به امر نقطه‌گذاری قرآن پرداختند و با این کار خدمت بسیار بزرگی به قرآن کردند.

سختی هایی که عشق به قرآن آنها را هموار کرد / زنده کننده نهضت قاریان شیعه
موسوی بلده تصریح کرد: بعد از سال‌ها که در بین شیعیان علمایی در این سطح وجود داشت، به برهه‌ای رسیدیم که به صورت ناخودآگاه فاصله شیعه از توجه به قرائت قرآن بیشتر شد. این بی‌توجهی باعث شد تا این برداشت شکل بگیرد که شیعه به صورت رسمی موافقت خود را با اینکه اهل تسنن گفته‌اند قرآن برای ما کافی است و شیعه نیز به اهل بیت(ع) بپردازند راضی شده‌اند.
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه این تصور شکل گرفته است که قرائت قرآن کار اهل تسنن بوده و در اختیار آن‌هاست، گفت: همان طور که گفته شد علمای شیعه پیشتازان قرائت قرآن بودند. در صورتی که فرهنگ توجه به قرائت قرآن در بین تشیع وجود داشته است، اما بنا به دلایلی کمرنگ شده است. به گونه‌ای که از 60 سال قبل قرآن در ایران و در بین شیعیان به شکل سنتی خود، که تنها در مجالس خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت، رواج یافته بود.
موسوی بلده اظهار کرد: از حدود 60 سال قبل یک جوان در بین ایرانیان و اهل تشیع ظهور کرد که برای اولین بار بدون اینکه استادی داشته باشد، در مسابقات بین‌المللی مالزی شرکت کرد و رتبه اول را به دست آورد تا تلاوت تشیع را در صدر جهان مطرح کند. به این ترتیب نهضت جدید تلاوت قرآن در ایران را پایه‌گذاری کرد.
این استاد علم قرائت قرآن بیان کرد: با توجه به اشرافی که به زندگی استاد محمدتقی مروت داشتم، ایشان تمام زندگی خود را وقف قرآن و اسلام کرد و سرنوشت بسیار سختی داشت که همه این‌ها را در راه قرآن پذیرفت. از زمانی که وارد این راه شد حتی یک روز خوش به خود ندید و خود و خانواده خود را فدای این راه و این مسیر کرد. تبعید و مهاجرت ناخواسته‌ باعث شد تا 30 سال از وطن خود دور بماند و با وجود این از حاصل زحمات خود راضی بود.
موسوی بلده در پایان بخش اول صحبت‌های خود در این مراسم به درگذشت «بهرام شفیع»، گزارشگر ورزشی، نیز اشاره کرد و گفت: با مرحوم شفیع از سال‌ها قبل در یک محله زندگی می‌کردیم و به واسطه همبازی بودن با هم روزهای خوبی را داشتیم.
در ادامه این مراسم که از ساعت 10 تا قبل از اذان ظهر در محل مؤسسه احسن‌الحدیث در جریان بود، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن، به تلاوت آیاتی از سوره‌های مبارکه «زمر» و «غافر» پرداخت.
بخش دیگری از این مراسم به صحبت‌های عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان، اختصاص یافت.
سلیمی در ابتدای صحبت‌های خود یاد و خاطره درگذشتگان جامعه قرآنی طی سال های اخیر و نیز شهدای حادثه تروریستی اهواز را گرامی داشت و گفت: در بیانات نورانی امام هادی(ع) یک فرمایش هست با این عنوان که «أَلدُّنیا سُوقٌ رَبحَ فیها قَومٌ وَ خَسِرَ اَخَرُونَ». دنیا یک بازار است، بازاری که گروهی در آن صاحب سود و منفعت شده و گروهی دیگر متضرر می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در این دنیا افرادی منفعت می‌برند که با خدای بزرگ معامله می‌کنند، افزود: مصداق بارز کسانی که با خدا معامله می‌کنند شهدای سرافراز هستند که خداوند در آیه مبارکه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» به توصیف آن‌ها پرداخته است. یکی از اساتید بزرگوار نکته ظریف حقوقی در مورد این آیه مطرح کرده است که انسان به عظمت قرآن کریم بیش از پیش پی می‌برد. در عقد بیع و معاملات ارکانی به نام ارکان اصلی معامله وجود دارد که شامل «فروشنده»، «خریدار»، «کالا» و «قیمت جنس» می‌شود. در صورتی عقد بیع از صورت شرعی و قانونی برخوردار است که فروشنده کالا مالک آن جنس باشد. اینجا خداوند به عنوان خریدار، خریدار کالایی شده است که متعلق به عبد و بنده نیست، چراکه خدا به ما جان داده است. بنابراین خداوند کالایی را که خود به ما داده است در ازای «بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ» از ما می خرد.

سختی هایی که عشق به قرآن آنها را هموار کرد / زنده کننده نهضت قاریان شیعه
سلیمی بیان کرد: این معامله به حدی شیرین است که در پایان و بعد از تحقق بیع، خداوند می‌فرماید: «فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ» اینکه در پایان قولنامه‌های املاک نوشته می‌شود، «خدا خیر بدهد و ...» برگرفته از این آیه و این آموزه قرآنی است. آن کسانی که «اسْتَحَبُّوا الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ» هستند و حیات دنیا را به آخرت ترجیح داده‌اند ضرر کرده‌اند. آن‌هایی که فاقد چهار شرط «ایمان»، «عمل صالح»، «حقمداری» و «شکیبایی» هستند ضرر کرده‌اند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان به ویژگی ولایت‌مداری استاد مروت اشاره و اظهار کرد: در این‌ها راز و رمزی است که استاد مروت شب عاشورا در سن 72 سالگی فرمان خدا را لبیک بگوید. همه چیز براساس تصادف و ... نیست، «فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون.» مقدر شده است کسی که به قرآن عشق می‌ورزیده است در شب عاشورا در سن 72 سالگی با عزت مهمان امام حسین(ع) باشد.
سلیمی در ادامه صحبت‌های خود در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد استاد مروت بیان کرد: این استاد یک قاری آزاده قرآنی بود که در هیچ شرایطی از تعلقات خود در قبال قرآن، کشور و انقلاب دریغ نکرد. تکلیف داریم یاد و خاطره این مردان بزرگ قرآنی را با احترام گرامی بداریم تا برای جوان‌ترها و افرادی که در معرض تهاجم فرهنگی هستند، الگوهای موفقی را معرفی کرده باشیم. استاد مروت همه عمر خود را برای قرآن صرف و با خدا معامله کرد و با تمام وجود به رهنمود نبوی «یا علي تعلم القرآن و علمه الناس» که به حضرت علی(ع) فرموده‌اند عمل کرد.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم تعارف را کنار بگذاریم باید گفت با وجود چهار دهه تلاش، هنوز بخش قابل توجهی از مردم از روخوانی صحیح قرآن محروم هستند، گفت: در چنین مجالسی باید پیام مفیدی که موجب جهش و ترقی حرکت قرآنی می‌شود مطرح شود. اگر خود استاد مروت وارد مجلس ما شوند حتماً به این مطلب اعتقاد خواهند داشت که باید در بحث آموزش قرآن اقدامات جدی دیگری انجام شود.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه از تمام تلاش‌هایی که انجام شده تا مردم با قرآن آشنا شوند قدردانی می‌کنیم، به یادآوری مجدد سفارش پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) مبنی بر آموزش قرآن به مردم پرداخت و گفت: از شما نخبگان قرآنی سؤال می‌کنم که با وجود این آیا از وضعیت آموزش قرآن و آشنایی مردم با این کتاب زندگی رضایت دارید؟ «يا علي تعلم القرآن و علمه الناس؛ فلك بكل حرف عشر حسنات، فإن مِتُ مِتُ شهيدًا» اگر در وادی آموزش قرآن وارد شوید در ازای هر حرفی که به شاگردان خود آموزش می‌دهید خداوند 10 پاداش برای شما منظور می‌کند و در پایان حدیث می‌فرماید و اگر در این حال از دنیا بروید شهید از دنیا رفته‌اید. این مقام معلمان قرآنی است. استاد مروت در این مسیر به این رهنمودها عمل کرد. همه ما نیز مکلف هستیم در راه نشر معارف الهی لحظه‌ای غافل نشویم.
سلیمی در ادامه صحبت های خود به طرح این سؤال که «اگر صرفاً مجالس آموزش قرآن را برگزار کنیم، شهید بودن بر ما صادق خواهد بود یا خیر»، گفت: اگر تنها به آموزش ظاهر قرآن بسنده کرده و قرآن‌باوری و عمل به قرآن را در جامعه رواج ندهیم و در این مقطع حساس انقلاب به وظایف خود به عنوان جامعه قرآنی عمل نکنیم، شهید خواهیم بود؟ به هیچ وجه این گونه نیست. در آستانه چهلمین سال پیرزوی انقلاب اسلامی دشمنان برای جمع کردن بساط قرآن و جمهوری اسلامی شمشیر را از رو بسته و علناً وارد میدان براندازی نظام جمهوری اسلامی شده‌اند.
وی در پایان بیان کرد: حدود 250 هزار شهید بزرگوار، بیش از 500 هزار جانباز، حدود 50 هزار آزاده سرافراز و هزینه‌های بسیار زیاد دیگری داده شده است تا جامعه قرآنی به رسالت خود عمل کند. شما یادتان نرود که یاوران قرآنی انقلاب اسلامی هستید. برخلاف زعم باطل دشمنان که می‌پندارند بعد از چهل سال انقلاب اسلامی باید بساط خود را برچیند، نه تنها این گونه نمی شود، بلکه اتفاقاً در چهل سالگی انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا به نقطه بلوغ و اوج خود رسیده است. لذا به یاد داشته باشیم که پیام برگزاری این محافل به موازات آرزوی علو مرتبت و رفعت درجات برای قرآنیان سفر کرده، تجدید بیعت و میثاق با قرآنیان حقیقی انقلاب است که در راه پیروزی قرآن و انقلاب به فرمان امام(ره) لبیک گفتند.
در بخشی دیگر از این مراسم یکی از قاریان نوجوان به تلاوت آیاتی از کلام الله وحی پرداخت و پس از آن نیز «طالبی پور» از مادحین اهل بیت عصمت و طهارت به مرثیه خوانی پرداخت.
تلاوت سیدحسین موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان، از دیگر بخش‌های این مراسم بود و پس از آن نیز سه نفر از اعضای گروه تواشیح «فجر» به اجرای یک قطعه پرداختند.
برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

captcha